Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Mitt första vin. Ett slånbärsvin.

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Roggangroggan
Färsk jäst
Inlägg: 17
Blev medlem: fre okt 11, 2013 16:07

Mitt första vin. Ett slånbärsvin.

Inlägg av Roggangroggan »

Hej.

Här kommer mitt första inlägg här på forumet.

Har ganska nyligen startat mitt första vinprojet och behöver lite tips, synpunkter och ideer.
Ett slånbärsvin ska det bli.

Jag ville göra det enkelt så jag köpte ett kitt på ICA som heter Jässats för egna bär och frukter. Hisab står det även på den. En ganska färggrann påse är det.

Fråga 1. Är den jässatsen bra?

Den stora påsen jag köpte innehåller 5 mindre påsar.

Påse1. Vinjäst med Jästnärsalt och pectolase.
Påse2. Jässtop.
Påse3. Snabbklarning/superselveki kiselsol 25gr.
Påse4. Snabbklarning/superselveki chitin vilket jag tror är gelatin 50gr.
Påse5. citronsyra.

Det är också med en bruksanvisning som jag följer.



Jag fyllde en damijeanne med 6kg slånbär (vilket är knappt 10liter bär) som jag mosat så gott det gick.

Jag blandade 3kg socker med 5liter hett vatten som jag hällde ner i damejeannen och över bären, så fyllde jag upp med kallt vatten så det blev en total mängd på 20literi damejeannen.

Nu tillsatte jag påse1 med jäst,salt och pecto.
Skakade det hela och nästa dag puttrade det i jäsröret.

Jag lät det stå i 5dagar och silade sedan bort bären först med durkslag och sen med passersil/ såndär kökssil.
När bären var borta hällde jag vätskan i damejeannen igen och fyllde på med 2,6kg socker.
Efter det var det totalt 5,6kg socker.

Så fyllde jag på med vatten så det blev totalt 20liter i damejeannen igen.
Nu har det snart stått så en vecka och väntar på att jäsa klart.

Fråga 2. Jag skakar kärlet några gånger per dygn. Är det rätt?

Fråga 3. Jag mätte aldrig ochle när jag startade men har räknat ut att vinet bör bli ca 17procent. Tror ni det stämmer?
Slånbär ska ge 50gr fruktsocker per kg enligt
en länk jag hittat här på forumet.
I receptet står det att jag ska mäta när det slutat bubbla och jag tror att jäsningen är klar.
Då ska jäsmätaren=ochlemätare? stå på -5 till +3 för lättviner och 0 till +15 för starkviner.

Fråga 4. Vad räknas som lättvin och vad räknas som starkvin? Mitt bör om jag räknat rätt förmodligen bli ett starkvin och ska såldes ligga på 0-15.


Fråga 5. Hur gör ni när ni mäter ochle och blandar som mig med först bär och socker för att senare ta bort bären och tillsätta mer socker?

Fråga 6. Hur tror ni vinet blir? Jag har kommit fram till att det är förlite bär enligt vad jag läst här på forumet. Men det kanske bara gäller andra bär?
Med mer slånbär kanske det blir superbeskt och strävt?

Fråga 7. Kan jag klarna vinet i kärlet jag har eller bör jag hitta ett mindre. Det jag har är nog på 30liter kanske. Tänker på risken med syre i toppen på damejeannen.

Fler frågor kommer framöver och om några dagar kanske jag orkar skriva ner det som är kvar enligt bryggplanen så ni ser om den ser bra ut.
Användarvisningsbild
Bryggar_Pelle
Bryggare
Inlägg: 138
Blev medlem: lör sep 18, 2010 12:04
Ort: Gården

Re: Mitt första vin. Ett slånbärsvin.

Inlägg av Bryggar_Pelle »

Försöker mig på att svara på en del av dina frågor.
Fråga 2. Jag skar aldrig utan låter det jäsa ostört.
Fråga 5. Där mäter jag ochle först utan socker sedan sockrar jag upp till det startvärde jag önskar. Efterhand kan jag hälla i lite mer socker.
Fråga 6. Kanske det vart lite för mycket vatten tillsatt. Men det ska bli intressant att följa din tråd och läsa om resultatet.
Fråga 7. Tror inte det är någon fara om du har ett bra jäsrör med vattenlås.
Roggangroggan
Färsk jäst
Inlägg: 17
Blev medlem: fre okt 11, 2013 16:07

Re: Mitt första vin. Ett slånbärsvin.

Inlägg av Roggangroggan »

Nu börjar jäsningen avta så det bubblar mycket mer sällan.
Men jag väntar till det slutat bubbla helt tänkte jag.

När det väl slutat bubbla tänkte jag mäta ochle för första gången. Bör jag mäta tidigare?

Det står att jäsningsmätaren ska visa mellan 0 till +15 .
Kommer jag förmodligen att ha dom siffrorna när det slutar bubbla eller kan det va så att jag är där tidigare och bör avbryta jäsningen?

Om jag gör som jag tänkt och låter det jäsa till det slutar bubbla helt och mäter ochle då och får ett lägre tal än 0 är det bara att söta med socker om jag fattat rätt?
Men jag väntar och sötar först med socker efter klarning och bulklagring när det är dax att fylla flaskor om jag fattat rätt?

Kan jag om jag tycker det är för lite slånsmak i vinet söta med slånbärssaft i stället för med socker? Har gjort egen saft som det är konserveringsmedel i. Sötar väll med det precis före jag fyller flaskorna?
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Mitt första vin. Ett slånbärsvin.

Inlägg av Weinkeller »

Tänk på att slånbärsvin tar tid på sig att mogna. Några år är inte ovanligt. Så låt vinet stå tills jäsröret är i våg ett par veckor. Ställ därefter kallt i ett par veckor till innan du tappar om och bulklagrar/klarnar vinet. Flaskning till nästa höst är väl ganska rimligt och därefter ett år på flaska innan avsmakning.
/Weinkeller
Roggangroggan
Färsk jäst
Inlägg: 17
Blev medlem: fre okt 11, 2013 16:07

Re: Mitt första vin. Ett slånbärsvin.

Inlägg av Roggangroggan »

Weinkeller skrev:Tänk på att slånbärsvin tar tid på sig att mogna. Några år är inte ovanligt. Så låt vinet stå tills jäsröret är i våg ett par veckor. Ställ därefter kallt i ett par veckor till innan du tappar om och bulklagrar/klarnar vinet. Flaskning till nästa höst är väl ganska rimligt och därefter ett år på flaska innan avsmakning.

Bra att veta.
Då kan jag i lugn och ro läsa på och lära mig mer undertiden jag väntar. Ser du några större fel i mitt upplägg enligt texten och planen jag följer?
För lite bär?
Tycker du slånbärsvin brukar bli gott?
Aldrig smakat det men är nyfiken. Dröjer ju 1,5år innan jag vet hur det blev så beskriv gärna smaken om du har lust?
Roggangroggan
Färsk jäst
Inlägg: 17
Blev medlem: fre okt 11, 2013 16:07

Re: Mitt första vin. Ett slånbärsvin.

Inlägg av Roggangroggan »

Det bubblar fortfarande på lite stilla här hemma.
Jag läser runt på nätet för att lära mig mera.

Har börjat fundera på det här med svavel så försöker bli lite klockare på det just nu.
Har köpt 10gram svavel som kom hem med posten idag. Ska bara komma på när och hur mycket jag tänker använda.
Wickerman
Bryggare
Inlägg: 151
Blev medlem: tis sep 18, 2012 12:00
Ort: Ljung

Re: Mitt första vin. Ett slånbärsvin.

Inlägg av Wickerman »

om du tillsätter jäst i musten direkt så behöver du inte svavla! svavla gör du för att döda vildjästen.....och det är inte många g du behöver.
Lagras:
Hallon/persiko cider
Gingerale cider
NötVin
Ett mousserat vin på Ica Basic dryck.
En sats rödvin Cabernet/Merlot (glögg)
Ett eget rödvin på juice av äppel, druvor, blåbär, svartavinbär
http://flandersblog.wordpress.com/
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Mitt första vin. Ett slånbärsvin.

Inlägg av Weinkeller »

Roggangroggan skrev: Bra att veta.
Då kan jag i lugn och ro läsa på och lära mig mer undertiden jag väntar. Ser du några större fel i mitt upplägg enligt texten och planen jag följer?
För lite bär?
Tycker du slånbärsvin brukar bli gott?
Aldrig smakat det men är nyfiken. Dröjer ju 1,5år innan jag vet hur det blev så beskriv gärna smaken om du har lust?
Kanske inte mitt favoritvin men helt klart ett trevligt dessertvin. Det jag har druckit smakade lite som ett kärvare portvin fast sötare. Tror över lag att slånbärsvin tjänar på att vara söta och inte torra då det innehåller så mycket tanniner. Det var nog närmare fem år och ganska avrundat i smaken. Hade tydligen smakat rävgift efter ett år..
/Weinkeller
Roggangroggan
Färsk jäst
Inlägg: 17
Blev medlem: fre okt 11, 2013 16:07

Re: Mitt första vin. Ett slånbärsvin.

Inlägg av Roggangroggan »

Nu har stått färdigjäst ett tag så idag blev det omtappning. Tyckte först det var konstigt när vattnet i låset började röra sig lite fram och tillbaka men sen kom jag på att det måste vara tempen i rummet som varijerar.

Smakade inte direkt gott men väldigt likt rödvin i smaken så det kan nog bli bra efter lagring.

Tappade över knappt 20liter i en 25liters dunk. Hade inget lämpligare så tänkte låta det stå så en månad och sen tappa om igen till en ny men mindre dunk så det blir utan luft. Nu får det vara som det är och en månad ska nog inte vara några problem av vad jag läst..

Valde att ha i jäststopp men inget klarningsmedel. Var redan nu ganska klart så det funkar nog utan.

Först trodde jag inte det var nån kolsyra alls för det märktes inget när jag tappade om. Smakade noll kolsyra och noll jäst. Skakade dunken och den blev hård första gången så kolsyra måste det varit även om jag först inte märkte det. Fortsatte skaka dunken ganska hårt i ett par timmar med jämna mellanrum. Blev hela tiden skum och det lät som kolsyra men gissar att på slutet var det kanske bara syre som gjorde skummet?
Det kommer väll alltid bli skum om man skakar även om kolsyran är borta?
Roggangroggan
Färsk jäst
Inlägg: 17
Blev medlem: fre okt 11, 2013 16:07

Re: Mitt första vin. Ett slånbärsvin.

Inlägg av Roggangroggan »

Innehåller i regel alla jässtopp svavla eller bör jag svavla lite fast att jag jässtoppat? Kanske svavla lite när jag efter kommande månad tappar om igen. Eller bör det klara sig utan. Tänkte låta det stå i nästa dunk ca6månader innan jag fyller flaskor som jag tänker låta ligga ett år innan jag öppnar första.
Användarvisningsbild
Runa
Finjäsare
Inlägg: 86
Blev medlem: fre aug 05, 2016 20:58

Re: Mitt första vin. Ett slånbärsvin.

Inlägg av Runa »

Hej! Läste just din tråd om Slånbärsvinet och är jättenyfiken att veta hur vinet blev?

1. Hur länge väntade du innan du buteljerade?
2. Har du druckit upp det?
3. Hur länge lagrade du innan?
4. Eller lagrar du fortfarande?

Skoj om du svarar!
/Runa som just nu brygger sitt första slånbärsvin
Roggangroggan
Färsk jäst
Inlägg: 17
Blev medlem: fre okt 11, 2013 16:07

Re: Mitt första vin. Ett slånbärsvin.

Inlägg av Roggangroggan »

Väldigt länge sen jag var på bryggforum men här kommer lite info.

Vinet är nu 4år.

Vinet tappades om för bulklagring och ställdes i matkällaren där det fortfarande står.

Första året svavlade jag lite till och från några gånger och fyllde toppen på damejean med kolsyra från sodastream maskin.
När tiden gick tröttnade jag lite på vinet och det bara står utan att jag gör nått mer än provsmakar nån gång i halvåret.
Damejeanen är hälften vin och hälften luft eller kolsyra om det finns nån kolsyra lager kvar vill säga.
Inga problem att bulklagra med halvfull damejanne skulle jag säga. Det här med att fylla med glaskulor osv är inget jag tror behövs då det funkat utmärkt för mig med bara ett lock av kolsyra i början.
Vinet mår bra och smakar bättre å bättre.

Sitter med ett glas jag nyss slangat upp :)
Bulklagras fortfarande som sagt.
Får fylla flaskor om nått år eller så när jag orkar diska.

Vinet smakar bättre för varja halvår som går men det finns godare viner enligt mig. Smaken är det nog inget fel på direkt iofs. Det är fylligt lagom sött, nästan väl starkt (maxade det) och lite deserigt i smaken. Slånbär ger dock en ganska speciell smak som alla kanske inte gillar. Det är inte så enkelt som att säga att man gillar slånbärssaft och därför bör man gilla slånbärsvin.
Jag kommer nog inte göra slånbärsvin igen med tanke på hur mycket jobb det är och hur länge det bör lagras.
När vinet var ungt var jag nära att hälla ut det för det smakade så illa att jag trodde nått var fel med det.

Nu ska jag ta mig en klunk till. SKÅL :)
Roggangroggan
Färsk jäst
Inlägg: 17
Blev medlem: fre okt 11, 2013 16:07

Re: Mitt första vin. Ett slånbärsvin.

Inlägg av Roggangroggan »

Läste igenom tråden och kan säga att mer bär rekomenderas nog inte. Vinet är ganska strävt som det är.
Man bör få ett bättre vin om man blandar i någon mer frukt tror jag. Frågan är bara vilken.
Har ett äppelvin på gång så kan pröva att blanda med det framöver.
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster