Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Vin på aronia och äpple

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Användarvisningsbild
linus
Bryggare
Inlägg: 157
Blev medlem: sön aug 14, 2011 13:41
Ort: Utanför Kungsbacka

Vin på aronia och äpple

Inlägg av linus »

Låter som en intressant blandning, och något portvinsaktigt skulle vara trevligt brygga. Frågan är om det blir för mycket tannin från aronian bara? Beror väl på vad man kör för blandning antar jag, kanske bäst att inte ha för mycket aronia.

Kanske är värt att safta en liten mängd aronia, och en liten mängd björnbär, och sedan blanda och se hur smaken blir i olika koncentrationer? Grundtipset är väl att för att ett fruktvin skall bli gott, så skall den ursprungliga saften/juicen/musten smaka gott.

Sen har jag sett referenser till att ett vin med väldigt mycket tannin kan bli nertonat av lång lagring. Nån som kan kommentera detta efter egen erfarenhet?

Lämnar plats för Dan, som nog har nåt klokt att komma med.
Jäsning och lagring
Körsbärsvin x 2, äpple och aronia, nyponsherry, aronia, äppelcider, plommonsörja, DOC's Shiraz/Merlot
På buskar och träd
Rönnbär (vad göra?) Äpplen (mer cider), Nypon (mer sherry?), slånbär
Användarvisningsbild
linus
Bryggare
Inlägg: 157
Blev medlem: sön aug 14, 2011 13:41
Ort: Utanför Kungsbacka

Vin på aronia och äpple

Inlägg av linus »

Justja, angående äpplen. Anledningen till att jag blandade i lite äpplen med min aronia, var för att tona ner aronian lite, få lite mer sötma, och helt enkelt för att jag hade äpplen till hands.

Utan att ha nån personlig erfarenhet förutom ett vattnigt äppelvin, så skulle jag nog säga att det är bäst att undvika att blanda i vatten. Kör bären i saftmaja istället, eller blanda ut med äppelmust om du har det. På portvin vill du ju ha mycket smak, och det skulle vara tråkigt om det blir vattnigt blask. Bättre med för mycket bär, och blanda i vatten efter att det har jäst ett tag i så fall kanske?

Vatten används väl aldrig nånsin i "riktigt vin"?
Jäsning och lagring
Körsbärsvin x 2, äpple och aronia, nyponsherry, aronia, äppelcider, plommonsörja, DOC's Shiraz/Merlot
På buskar och träd
Rönnbär (vad göra?) Äpplen (mer cider), Nypon (mer sherry?), slånbär
mEdensky
Bryggmästare
Inlägg: 423
Blev medlem: lör mar 28, 2009 0:05
Ort: Ängelholm

Vin på aronia och äpple

Inlägg av mEdensky »

linus skrev: Vatten används väl aldrig nånsin i "riktigt vin"?
Sant, men sådant "riktigt" vin görs ju alltid även på druvor. Andra frukter kan ha så stark smak att man måste späda ut med vatten.
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Vin på aronia och äpple

Inlägg av dan610324 »

har tyvär inte en susning , det är först nu som jag börjat intressera mig för frukt med mycket tanniner så det har jag aldrig behövt fundera på förut
det blev ju aktuellt nu i och med rödvinet
Användarvisningsbild
linus
Bryggare
Inlägg: 157
Blev medlem: sön aug 14, 2011 13:41
Ort: Utanför Kungsbacka

Vin på aronia och äpple

Inlägg av linus »

Edit: läste om mJohnsson's inlägg

Hur avgör du när en frukt har så pass mycket smak att du behöver spä med vatten? Jag funderade på om min aronia behöver spädas, men eftersom jag är osäker så väntar jag och låter den jäsa ett tag först, så jag inte spär för mycket.

Jag skall ta och smaka på druvmusten när jag sätter igång min vinsats som jag har liggandes, det blir intressant att jämföra smaken på den före/efter jäsning.
Jäsning och lagring
Körsbärsvin x 2, äpple och aronia, nyponsherry, aronia, äppelcider, plommonsörja, DOC's Shiraz/Merlot
På buskar och träd
Rönnbär (vad göra?) Äpplen (mer cider), Nypon (mer sherry?), slånbär
Användarvisningsbild
linus
Bryggare
Inlägg: 157
Blev medlem: sön aug 14, 2011 13:41
Ort: Utanför Kungsbacka

Vin på aronia och äpple

Inlägg av linus »

Precis mätt oechsle, och smakat lite på mitt rena aroniavin, samt äpple/aronia.

Aronian har inte jäst mycket, och oechsle ligger nu på 60 (startade på 80), men det bubblar i alla fall ibland, så det är väl bara att låta den hållas. Smakar som förut, strävt som fan, fast nu med lite alkohol.

Aronia/äpple har jäst ner till 40, och det känns att det har försvunnit en del socker. Nu när sockret är borta så känns det strävare än innan jäsning, och inte lika gott.

Jag misstänker att båda kommer behöva blandas ut med annat vin när de är färdiga, eftersom de är för sträva som de är. Får se hur det blir med äppelmust de närmsta veckorna - kanske skall blanda ihop allt i en större damejeanne, och fylla på med must?
Jäsning och lagring
Körsbärsvin x 2, äpple och aronia, nyponsherry, aronia, äppelcider, plommonsörja, DOC's Shiraz/Merlot
På buskar och träd
Rönnbär (vad göra?) Äpplen (mer cider), Nypon (mer sherry?), slånbär
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Vin på aronia och äpple

Inlägg av dan610324 »

vad hade du för proportioner på äpple/aronia blandningen ??
min mix är ju tänkt ungefär :

135 must
30 blåbär
17 aronia
6 bland vinbär
5 nypon pure'
3 rönnbär

dela med 8 så får du ungefär en normal sats
elskling
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: fre jun 02, 2017 16:56

Re: Vin på aronia och äpple

Inlägg av elskling »

Jag är nybörjare och börjat med Aroniavin. Tänkte delge mitt experiment.
Detta är mitt första försök. Blev tagen av en bekants havtornsvin. Men jag har redan ätit upp mina havtorn.

Körde en sats 1 liter bär - frysta flera månader + ca 1kg socker och 0,75L vatten.

Köpte sats för 20 kr jäst+näring.

Krossade bären +vatten + socker hettade upp till 80 grader.

Tillsatte även 3dl starkt te och efter allt svalnat 2gram jäst och 1 tablett berocca och in i desinficerad dunk.

Nu har den jäst 7dagar, vänt dunken upp och ner 2 gånger under jästiden och jag provsmakade.

Smakade helt gudomligt och uppskattar ca 8 % alkohol men ja, den har jästsmak i sig och fortfarande väldigt söt smak. Dvs troligen ska det jäsa mycket längre. Vill ha starkt vin och utan jästsmak.

Funderar nu på att filtrera och låta det jäsa ut. Tänkte köra helt utan tillsatser och utan mätare. Budget och bäst samtidigt. :thumbup:
Risken är väl att man får mikroorganismer om man bara filtrerar direkt på flaska utan tillsatser. Men ja detta är ett tidigt experiment.
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Vin på aronia och äpple

Inlägg av Toffeln »

elskling skrev:Jag är nybörjare och börjat med Aroniavin. Tänkte delge mitt experiment.
Detta är mitt första försök. Blev tagen av en bekants havtornsvin. Men jag har redan ätit upp mina havtorn.

Körde en sats 1 liter bär - frysta flera månader + ca 1kg socker och 0,75L vatten.

Köpte sats för 20 kr jäst+näring.

Krossade bären +vatten + socker hettade upp till 80 grader.

Tillsatte även 3dl starkt te och efter allt svalnat 2gram jäst och 1 tablett berocca och in i desinficerad dunk.

Nu har den jäst 7dagar, vänt dunken upp och ner 2 gånger under jästiden och jag provsmakade.

Smakade helt gudomligt och uppskattar ca 8 % alkohol men ja, den har jästsmak i sig och fortfarande väldigt söt smak. Dvs troligen ska det jäsa mycket längre. Vill ha starkt vin och utan jästsmak.

Funderar nu på att filtrera och låta det jäsa ut. Tänkte köra helt utan tillsatser och utan mätare. Budget och bäst samtidigt. :thumbup:
Risken är väl att man får mikroorganismer om man bara filtrerar direkt på flaska utan tillsatser. Men ja detta är ett tidigt experiment.
Skaffa en mätare, kostar ingenting. Du kan inte uppskatta alkoholhalten i vinet, ingen kan. Du kan inte veta säkert att vinet jäst ut helt, det kan lika gärnavara flera punkter kvar när du tror att det jst ut vilket i nästa steg resulterar i bomber eller korkar som lossnat.

Varför berocca i vinet?
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster