Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Vin på aronia och äpple

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Användarvisningsbild
linus
Bryggare
Inlägg: 157
Blev medlem: sön aug 14, 2011 13:41
Ort: Utanför Kungsbacka

Vin på aronia och äpple

Inlägg av linus »

Dan var nyfiken på mitt aronia-vin, så jag tänkte starta en separat tråd. Börjar med att svamla lite om aronia i allmänhet :)

Aronia är en buske som ursprungligen kommer från nordamerika, men som har blivit populär i andra delar av världen också, och planteras flitigt i Europa. Jag har mest sett den som häck, och den är tacksam eftersom det inte är bär som äts upp av förbipasserande, vilket kan vara tråkigt med andra bärbuskar (om man nu vill ha bären själv).

Jag har tidigare ätit andras och själv gjort sylt på aronia, vilket är riktigt gott. En del gör den kryddad med stjärnanis och en massa annat, men jag har även gjort den helt naturell, och föredrar nog det.

De verkar inte vara så jättevanliga i Sverige, men där de planteras så växer de bra, i alla fall i söder, och det blir väldigt mycket bär på en buske. Det skulle vara kul att ha några egna buskar, men det är inga problem att få tag på bären gratis ändå. Min mor har mer än hon kan göra av med, en granne har nyligen erbjudit oss att plocka från deras buske, och jag upptäckte nyligen en cirka 20 meter lång häck på kommunal mark nära dotterns dagis... som tyvärr klipptes ner i helgen :(

Bären i sig själva är inte särskilt goda - lite bittra, och med mycket tannin, även om vår äldre dotter (2.5 år) gärna äter dem.

Jag har tänkt att det borde bli gott vin på aronia, eftersom det är en ganska fyllig smak på bären.

Hur som helst, så hade vi 6 liter bär från mamma, som jag körde i saftmajan (50 spänn från Reningsborg i GBG). Detta blev 2.5 liter saft.

Hade även en låda äpplen (fråga mig inte hur mycket) som vi hade plockat hemma hos vänner. Eftersom det inte blev så mycket saft på aronian, och jag behövde göra något med äpplena, så körde jag dem i saftmajan också. Det blev 1.9 liter saft.

Utan att fundera på proportioner så blandade jag ihop allt, vilket smakade väldigt gott, och jag fick hålla mig för att inte dricka upp det ;-) Det var ganska trögflytande, så jag hällde på lite vatten i omgångar, sen började jag räkna lite.

Totalt 4.4 liter saft, plus 2.25 liter vatten = 6.65 liter
Om jag satsar på 12 % alkohohål, så ger det enligt formeln:
6.65 liter * 12 % * 17 = 1356 g socker
får nog söta lite mer under jäsning

Tillsatte 2 liter vatten och 1 kg socker, och sedan 0.25 liter startkultur
Har nu 6.65 liter totalt, om jag mätt rätt, och enligt oechslevikten ligger den på 80.

Jästen är "Vinosol svag och starkvinsjäst", det vill säga nån sorts allroundjäst från mataffären. Om jag skall göra mer så kanske jag borde ta reda på vilken jäst som kan tänkas passa bäst, men jag är inte tillräckligt påläst för att ens veta vad jag skall förvänta mig för skillnad.

Inser nu att jag väl har räknat fel, eftersom jag skulle ha räknat med volymen på sockret också? Borde ta och mäta upp och sätta liter-streck på mina damejeanner, då det blir lite hopplöst att hålla koll på volym...

Kokandet skedde igår, och det hade svalnat tillräckligt för att hälla i jästen sent igår kväll. Den bubblar fint redan nu.

Här är en bild jag tog igår, och det här vinet är i 10-liters damejeannen till vänster:
Bild
Jäsning och lagring
Körsbärsvin x 2, äpple och aronia, nyponsherry, aronia, äppelcider, plommonsörja, DOC's Shiraz/Merlot
På buskar och träd
Rönnbär (vad göra?) Äpplen (mer cider), Nypon (mer sherry?), slånbär
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Vin på aronia och äpple

Inlägg av dan610324 »

kul att du berättade lite om aronia bären ,har grannens häck som är ca 25-30 meter lång att plocka från .
men upptäckte för några dagar sen att det finns en 3 gånger så stor häck i grannkvarteret ;-)

jo jag har ett äpple aronia å blåbärsvin som kommer att ge ett riktigt skapligt rödvinssubstitut när det är färdigt är knappt ett år nu sedan uppstarten och det är redan bra , står på dunk nu och det är inte bra utan måste ragga mer tomglas så ja får det på flaska snart
ingen fara för försämringar , men det är läckage på dunken tror jag
det var ca 27 liter i dunken i våras , men nu ä de nog inte mer än 17 :lol:
antingen läcker den eller åxå dunstar det :oops:

tänkte ta en blå 200 liters tunna nu i höst å testa i lite större skala nu när jag vet att det blir bra
Mike4ever
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: tor aug 04, 2011 17:29

Vin på aronia och äpple

Inlägg av Mike4ever »

Saft på aroniabär är jätte gott .

Min morsa gör en bland saft på 50% jordgubbar/25%björnbär/25%aronia och den saften är jätte god så jag funderar på att göra en laddning vin på detta .

Här har du lite vin tips på aronia http://winemaking.jackkeller.net/aronia.asp

Lycka till men aronia vinet


MikE
Sezzi
Bryggmästare
Inlägg: 972
Blev medlem: tor sep 16, 2010 16:31
Kontakt:

Vin på aronia och äpple

Inlägg av Sezzi »

dan610324 skrev: men det är läckage på dunken tror jag
det var ca 27 liter i dunken i våras , men nu ä de nog inte mer än 17 :lol:
antingen läcker den eller åxå dunstar det :oops:
Det är "angel's share". :)
Jag handlar endast från maltmagnus.se och humle.se!
Användarvisningsbild
linus
Bryggare
Inlägg: 157
Blev medlem: sön aug 14, 2011 13:41
Ort: Utanför Kungsbacka

Vin på aronia och äpple

Inlägg av linus »

Alltid jobbigt med läckande behållare. Jag har samma problem med glas ibland, man häller upp en skvätt, och plötsligt är det borta innan man ens hunnit väta gommen ordentligt. Något att forska på kanske? ;-)

Låter som att du har en jäkligt bra tillgång på bär i alla fall, och det måste ju betyda att de växer även lite längre norrut. Undrar föresten om inte pappa sa nåt om att nån de känner har aronia, och han bor uppe i Falun. Om du har sammanlagt 100 meter häck att plocka av, så kan du nog fylla många tunnor om du vill.

Vi var och åt lite sill hos mor min ikväll, och spenderade en kvart med att plocka det sista från hennes aronia innan maten, och plockade ungefär 6 liter till. Hon tror att hon fått ihop ungefär 20 liter i år, från en enda buske, och då hade hon ändå fått lämna en ganska stor del som det hade varit insektsangrepp på.

På vägen hem åkte vi förbi den av kommunen nerklippta häcken för att inspektera. Finns rätt mycket bär kvar, även om de nu är i knähöjd på grund av en aggressiva nerklippningen. Vi hann bara plocka några minuter innan dotter nummer två (7 månader) började skrika, så då var det bara att åka hem.

Nu har jag 10 liter till, vilket jag vägde till 6.2 kg, så det borde bli 3-4 liter saft, och jag funderar på att bara hälla på det i satsen jag redan startat, för att fylla upp så damejeannen är full.

Eftersom det finns så mycket att plocka, så funderar jag på att göra ytterligare en sats, kanske en full 25-liters, på bara aronia, och se hur det blir.

Funderar också på om det var dumt att tillsätta vatten? Tyckte det kändes tjockt innan jag fyllde på, och många recept brukar ju ha vatten, men det har man ju inte när man gör vin på druvor. Handlar det bara om att fylla ut volym, eller blir det lätt för stark frukt/bärsmak om man kör med ren pressad saft? Jag vet heller inte hur mycket vatten man får med från saftmajan.

Fan vad mycket jag skriver... känns som att jag bara tänker på vintillverkning för nuvarande. Frun retas för att jag sitter och läser på bryggforum hela dagarna ;-)
Jäsning och lagring
Körsbärsvin x 2, äpple och aronia, nyponsherry, aronia, äppelcider, plommonsörja, DOC's Shiraz/Merlot
På buskar och träd
Rönnbär (vad göra?) Äpplen (mer cider), Nypon (mer sherry?), slånbär
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Vin på aronia och äpple

Inlägg av dan610324 »

tror inte någon av dessa eminenta änglar har vingar :lol:
Användarvisningsbild
linus
Bryggare
Inlägg: 157
Blev medlem: sön aug 14, 2011 13:41
Ort: Utanför Kungsbacka

Vin på aronia och äpple

Inlägg av linus »

Plockade ytterligare fjorton liter på vägen hem från dagis, så nu är saftmajan igång igen.
Jäsning och lagring
Körsbärsvin x 2, äpple och aronia, nyponsherry, aronia, äppelcider, plommonsörja, DOC's Shiraz/Merlot
På buskar och träd
Rönnbär (vad göra?) Äpplen (mer cider), Nypon (mer sherry?), slånbär
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Vin på aronia och äpple

Inlägg av dan610324 »

tja ja räkna lite på mitt recept nyss
tror nog att slutreceptet kommer att bli ungefär så här :

150 liter kallpressad äppelmust
25 kilo blåbär
30 liter aronia
10 liter rensade nypon
2 kilo svarta vinbär

kanske måste minska musten till 140 liter för att få plats med sockret i tunnan, men det är ju möe skit som ska silas bort efter en månad eller så så det kanske går med 150 åxå
Användarvisningsbild
linus
Bryggare
Inlägg: 157
Blev medlem: sön aug 14, 2011 13:41
Ort: Utanför Kungsbacka

Vin på aronia och äpple

Inlägg av linus »

Ojjfan... du fjantar verkligen inte runt med små satser vin, alltså? :)

Låter gott, och med tanke på mängden hoppas jag att du blir nöjd med det. Är du väldigt väldigt törstig, eller gör du bara enstaka satser ibland? Kan helt klart set poängen att inte göra för små satser, så man kan ta en flaska lite då och då, utan att behöva vara rädd för att dricka upp allt innan det nåt sin fulla potential.

Jag har nu saftat färdigt alla bär vi plockade igår och idag, och det blev totalt 8.5 liter efter att jag tillsatt ett kilo socker. Inte så mycket saft på 26 liter bär, och betydligt mindre än jag fick ut härom dagen.

Jag har hällt i detta i en 25-liters damejeanne, och funderar på om jag skall låta det vara som det är, eller fylla ut med något annat? Har plockat lite mer äpplen hos en granne, så jag skulle kunna koka ur dem och hälla i. Eller så låter jag det jäsa som det är ett tag, och se hur det blir? Inte hört om någon som gjort lyckat vin på aronia, så det kanske är dumt att ens försöka. Saften, som den är, smakar ju inte gott, men sötar man upp den och spär med vatten så tycker jag det smakar riktigt bra.

Är det för sent att fylla på med vatten och socker senare, efter att ha låtit det jäsa någon månad?

Det känns lite som att man jobbar i blindo, när man inte riktigt vet hur resultatet kommer bli förrän det har stått i något år.
Jäsning och lagring
Körsbärsvin x 2, äpple och aronia, nyponsherry, aronia, äppelcider, plommonsörja, DOC's Shiraz/Merlot
På buskar och träd
Rönnbär (vad göra?) Äpplen (mer cider), Nypon (mer sherry?), slånbär
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Vin på aronia och äpple

Inlägg av dan610324 »

experimenterandet är lite på vinst och förlust ibland , men det gör det ju lite mer spännande
när det är rena experiment så kan det ju vara ide' att göra det i 5 liters satser , istället för 1 25 liters så kan man ju splitta upp den i 5 femmor
med lite variation så lär man sig lite snabbare vad man tycker om å inte tycker om .
det är ju lite tråkigt att göra 25 liter om man inte skulle tycka om det

jag gjorde ett rent experiment förra året på must , aronia och blåbär .
det blev så förbannade bra så nu ska jag göra en större skvätt av det som blir lite lätt modifierad
jag tror jag är nära nu så därför törs jag satsa på lite mera
normalt sett så gör jag bara i 25 liters dunkar, men man kan ju inte hålla på och lorta med 8 dunkar för att få sig lite rödvin till grillningen .
tror det blir bra och vill inte sitta här om 5-6 år och konstatera att det är ett superbt vin och ha bara 2 flaskor kvar , så därav mängden nu . kanske blir en tunna igen om 2 år eller så , men sen har jag troligen mitt livsbehov av rödvin .
har ett millenie vin kvar än , altså från skörden år 2000
enda anledningen till att det finns nått kvar utav det är ju att det gjordes 100 liter av det , å nu ångrar jag att jag inte gjorde nått hundra liter till utav det . finns bara 39 liter kvar utav det nu , snyft snyft snyft
så lever man 25 år till så blir det väl ca 1,5 flaska om året
men det går utmärkt att öppna en literbutelj och fylla upp 3 st 1/3 liters gamla pilsnerflaskor och korka 2 av dom igen .

jag är väl kanske inte direkt nykterist , men ibland är det nästan så jag tror det själv .
jag brukar säga att min totala årskonsumtion är ungefär vad en full ryss spiller på sig en tisdag förmiddag :lol:
men älskar tillverkningen och att följa mognadsprocessen
sen har man ju mycket vänner och bekanta

fjolårets glögg blev det ju 50 liter av , det var första gången som jag tillverkat egen glögg . med egen menar jag då både vinet och kryddningen , det är något som jag starkt kan rekommendera .
nu finns det ca 20 liter kvar av den som kommer att lagras för att se hur den förändras genom lång lagring .
kommer nog att bli ca 30 liter glögg i år också

så kontentan är nog att jag tycker det är roligare att pilla med tillverkningen än att dricka slutprodukten , men jag njuter gärna av resultatet någon gång ibland med .
växte upp med en mor med grava alkoholproblem så jag har sett skiten och 2 av mina bästa vänner har det gått för långt för , alkolister båda 2 tyvärr idag .
så därför är jag lite återhållsam med drickandet , men inte nykterist

vad gäller smaker , testa osötad svartvinbärs saft någon gång .
smakar fy fan å lite till , men blir ju satan så god när man får i lite socker i den .
Användarvisningsbild
linus
Bryggare
Inlägg: 157
Blev medlem: sön aug 14, 2011 13:41
Ort: Utanför Kungsbacka

Vin på aronia och äpple

Inlägg av linus »

Glömde bort den här tråden...


Efter storsaftandet i tisdags (jag tyckte det kändes som mycket i alla fall, även om mina små hinkar inte är mycket jämfört med dans hundratals liter ;-) ), så blev det ytterligare 3.5 liter aronia i äpple/aronia-vinet, samt en damejeanne med bara aronia och lite socker. Totalt blev det 8.5 liter efter att ha blandat i 1 kg socker.

Jag misstänker att det inte kommer vara helt gott som det är, men vill i alla fall testa. Kanske att det blir bra om jag blandar i lite vatten senare?

Tänker jag rätt, om jag tror att istället för att blanda i äpplen eller nån annan frukt nu, så kan jag lika gärna jäsa lite olika saker för sig, och blanda när det har jäst ett tag, och jag börjar se hur smaken blev?

Läste även i en annan tråd (nypontråden kanske?) att frost eller några nätter i frysen kan hjälpa att tona ner tannin. Kan det vara värt att frysa sina aroniabär om man skall testa att vin på ren aronia?

Förresten, dan, hur gör du med bär när du skall jäsa dem? Saftar? Krossar och blandar med vatten? Har förstått att det finns många tillvägagångssätt, men har inte sett nåt direkt om för/nackdelar.
Jäsning och lagring
Körsbärsvin x 2, äpple och aronia, nyponsherry, aronia, äppelcider, plommonsörja, DOC's Shiraz/Merlot
På buskar och träd
Rönnbär (vad göra?) Äpplen (mer cider), Nypon (mer sherry?), slånbär
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Vin på aronia och äpple

Inlägg av dan610324 »

krossar å blandar med äppelmust är väl det klart vanligaste för mig
men bara för att det kommit på tal här så tänkte jag att köra lite nypon i saftmajan å sätta igång en dunk
kanske 18 liter nypon saft ur majan och 5-6 kilo krossade nypon
Användarvisningsbild
linus
Bryggare
Inlägg: 157
Blev medlem: sön aug 14, 2011 13:41
Ort: Utanför Kungsbacka

Vin på aronia och äpple

Inlägg av linus »

Hur hinner du plocka så mycket? Märks att du inte har småbarn... ;-)
Jäsning och lagring
Körsbärsvin x 2, äpple och aronia, nyponsherry, aronia, äppelcider, plommonsörja, DOC's Shiraz/Merlot
På buskar och träd
Rönnbär (vad göra?) Äpplen (mer cider), Nypon (mer sherry?), slånbär
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Vin på aronia och äpple

Inlägg av dan610324 »

jodå jag har småbarn
en son på 24 år å en dotter på 1 år om 3 dagar

det får väl ta den tid det tar att plocka , bara jag fått första saften så kan jag starta upp dunken och sen fyller jag på med mer vartefter jag har tid att plocka och koka saft , sist fyller jag i nyponen .
men vet inte än om jag ska köra i dom med frön och allt eller om jag ska rensa dom först .
men det här experimentet blir bara en 25 liters dunk
måste bara försöka att hitta en edelmans flytande sherryjäst först
Shahivann
Turbojäsare
Inlägg: 46
Blev medlem: sön mar 20, 2011 19:11

Vin på aronia och äpple

Inlägg av Shahivann »

Tror ni att man kan få till ett starkvin med portvinskaraktär av aronia och ev björnbär? Är äpplen nödvändiga?
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster