Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Hjälp, det jäser inte!

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Hjälp, det jäser inte!

Inlägg av latmasken »

Ättika/vinäger bildas bara om ättiksyrabakterier kommer in.

På samma sätt som jästen "äter socker och bajsar etanol" så kan man säga att ättiksyrabakterier "äter etanol och bajsar ättiksyra".

Ättiksyrabakterier finns i luften, så ju oftare man öppnar desto större är risken att de kommer in.

Däremot vill man ju laka ur en massa smak och socker ur fruktmassan, men om den ligger och flyter ovanpå så får man inte ut så mycket sånt. Det är därför man pressar ner den "lagom ofta".

Så länge det jäser "hårt" så bildas det en massa koldioxid som skyddar rätt bra, och fruktmassan silar man ju oftast av i god tid innan jäsningen saktat ner. Det är sen när jäsningen saktar ner som risken för infektion blir större och då man ska låta bli att öppna "i onödan". Att öppna för att trycka ner fruktmassan är inte "i onödan" utan nödvändigt:)
Användarvisningsbild
Johh_
Finjäsare
Inlägg: 85
Blev medlem: tis sep 23, 2014 12:27
Utrustning: Vin startpaket

Re: Hjälp, det jäser inte!

Inlägg av Johh_ »

Tack det redde ut min frågeställning till fullo :)
n_micke
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: tor aug 18, 2016 20:42

Re: Hjälp, det jäser inte!

Inlägg av n_micke »

Färsking här i jäsandets konst...

Tillsatte i måndags (idag onsdag) jäst (rc212) till dunderglögg (modifierat receptet lite). Detta har inte börjat pluppa än mer än att vattenpelaren flyttat sig, men det gjorde den ganska omgående. Är det bara att försöka ta det lugnt och vänta eller ska jag hiva i en påse till med samma jäst?

Hade även i allt socker direkt, läst flera inlägg om att det sla bli svårare för jästen då, men inget om att det inte funkar alls?

Tacksam för svar
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: Hjälp, det jäser inte!

Inlägg av Martin73 »

Jag hade gjort en liten förkultur och hällt i imorgon i så fall.
en hel påse jäst till känns inte nödvändigt.
Med förkulturen så kommer du säkert förbi första svåra uppstarten när du har så mycket socker i.

Lycka till!
n_micke
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: tor aug 18, 2016 20:42

Re: Hjälp, det jäser inte!

Inlägg av n_micke »

Tack för svar!

Håller tummarna för att det bubblat igång ordentligt när jag kommer hem, annars får det nog bli en förkultur :)
n_micke
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: tor aug 18, 2016 20:42

Re: Hjälp, det jäser inte!

Inlägg av n_micke »

Jäsröret ger fortfarande "utslag" men inte fasen bubblar det..
n_micke
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: tor aug 18, 2016 20:42

Re: Hjälp, det jäser inte!

Inlägg av n_micke »

Håller på med förkulturer nu, till både äpple och glöggen... Går det att rädda med detta tror ni?
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Hjälp, det jäser inte!

Inlägg av ranald »

Sätt örat mot jäskärlets lock. Brusar/fräser det? Då jäser det. Annars är det vanliga att det läcker ut någon annanstans än genom jäsröret. Då får man skaffa sig öchslemätare så att man kan se om sockerhalten förändras. Gör den det, då jäser det. Enklast att möte öchsle med är en refraktometer. Det är också dyrast...
n_micke
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: tor aug 18, 2016 20:42

Re: Hjälp, det jäser inte!

Inlägg av n_micke »

Såg fortfarande dött ut i båda två (tycker inte jag hör nåt fräsande heller). Kan det va som så att jästen dör av för mycket socker från början eller brukar det komma igång ändå bara att den får det kämpigare?

Update: Drog i en liter vatten i glöggen för att sänka sockerhalten. Ger det en dag till, börjat skumma lite efter kanten.

Äppelvinet gjorde jag om o tänker dela sockret på 3 omgångar. Jäser redan efter första dosen socker.
n_micke
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: tor aug 18, 2016 20:42

Re: Hjälp, det jäser inte!

Inlägg av n_micke »

Nytt vin, nya problem. (ett av de nya vinerna startade iaf lätt) Det vägrar starta trots ny jäst i mitt kiwi /lime vin.
Misstänkte först av jag haft för mycket svavla o haft i jästen för tätt inpå. Nu väntat ut detta och drog i lite frisk ny jäst och lite extra sockerlag. Dock inte nog för att bli för mycket. Varför i hela friden startar den inte nu.

Kan ju inte stå för länge ojäst?
Användarvisningsbild
Omlott
Bryggmästare
Inlägg: 561
Blev medlem: lör okt 08, 2011 10:15
Utrustning: Damejeanne
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Hjälp, det jäser inte!

Inlägg av Omlott »

Tråkigt att du har problem micke. Tog sig satsen till slut?
Skulle du kunna redogöra utförligare tillvägagångssätt och recept för den misslyckade bryggden så ska vi se om vi kan ge nå svar.
Användarvisningsbild
Johh_
Finjäsare
Inlägg: 85
Blev medlem: tis sep 23, 2014 12:27
Utrustning: Vin startpaket

Re: Hjälp, det jäser inte!

Inlägg av Johh_ »

ranald skrev:Sätt örat mot jäskärlets lock. Brusar/fräser det? Då jäser det. Annars är det vanliga att det läcker ut någon annanstans än genom jäsröret. Då får man skaffa sig öchslemätare så att man kan se om sockerhalten förändras. Gör den det, då jäser det. Enklast att möte öchsle med är en refraktometer. Det är också dyrast...

Rättelse: refraktometer går inte användas när det har kommit upp i alkoholhalt om jag minns rätt? Min refraktometer visade inget utslag under 25 när jag använde den. När jag efter ett tag blev fundersam eftersom det fortfarande jäste men den stod kvar på 25 så körde jag vinet i min sån "analoga" oe mätare och den visade till -3 medans refraktometern som sagt stod kvar på 25.

edit: hittade tråden där jag själv fick svar på detta http://bryggforum.nu/viewtopic.php?f=18 ... 36#p181836
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Hjälp, det jäser inte!

Inlägg av ranald »

Det finns en hel del om det på nätet, komplett med beräkningssnurror. Tex http://fareoinc.com/abv.php som har formler, men räknar i brix istf öchsle.
Användarvisningsbild
Estacidr
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: tor jun 04, 2020 11:23
Utrustning: Damejeanne
Ort: Gävle

Re: Hjälp, det jäser inte!

Inlägg av Estacidr »

Grodan Boll skrev: sön jul 03, 2011 11:12
Dag 1 (kväll). Häller i blommor, russin, socker och några citroner i en vinhink, tillsätter ca 10 liter kokande vatten. Vid ca 50 grader tillsätter jag enzymer och jästnäring.
Angående russin... Jag har hört från en kompis som gjort maskrosvin att endast ekologiska russin funkar i jäsningen.
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Hjälp, det jäser inte!

Inlägg av ranald »

Estacidr skrev: tor mar 25, 2021 10:54 Angående russin... Jag har hört från en kompis som gjort maskrosvin att endast ekologiska russin funkar i jäsningen.
Mina brygder jäser utomordentligt på icke-ekologiska russin...
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster