Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Vin på lättdrycker etc?

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
laban123321
Finjäsare
Inlägg: 75
Blev medlem: tis sep 21, 2010 13:01
Ort: I en pubb nära dig...

Vin på lättdrycker etc?

Inlägg av laban123321 »

hur länge tycker ni att jag ska låta mitt vinet jäsa/klarna innan jag ska tappa på flaska? sen hur lång lagring är rekommenderat?

Om jag kaster ner citroner i vin vad ska jag tänka på då. Med skal? skuren i mitten? eller bara den vita delen av skalet? vad gäller?
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Vin på lättdrycker etc?

Inlägg av dan610324 »

skala dom med potatisskalare så du inte får med någonting av det vita , sen pressar du ur saften .
tillsätt saften och det tunna gula du skalade av , det vita ger en otäck beska som inte är önsvärd .

låt vinet jäsa färdigt , hur länge är omöjligt att ange .
låt det klarna LÄNGE med några omhävningar .
gärna flera månader .
tappa på flaska och provsmaka ett glas samtidigt , låt det sen ligga på flaska minst 6 månader innan du öppnar första flaskan .
sen öppnar du en flaska med jämmna mellanrum och avgör själv när det börjar vara riktigt moget .
varierar enormt tidsmässigt från vin till vin .
laban123321
Finjäsare
Inlägg: 75
Blev medlem: tis sep 21, 2010 13:01
Ort: I en pubb nära dig...

Vin på lättdrycker etc?

Inlägg av laban123321 »

Tackar för svaret dan610324 det kommer bli några omtappnigar sen hur ofta ska jag tappa om? Tycker ni att jag ska svavla och använda klarningsmedel i vinet eller ska jag bara vänta ut det?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Vin på lättdrycker etc?

Inlägg av latmasken »

Evert skrev:Jag var tidigare väldigt skeptisk skeptisk, men efter att ha gjort 20 liter äppelvin baserad på coop-kivik koncentrerad ekologisk äppeljuice (plus honung och 2hg rönnbär) har jag ändrat mig.
Men det är ju inte lättdryck. Äppeljuicen är ju koncentrerad must. Grejen är ju att lättdryckerna innehåller mest vatten.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Vin på lättdrycker etc?

Inlägg av latmasken »

aqua vitae skrev: Vad kallar du maskrosvin då?
Så som den görs så tycker jag att det är en smaksatt mäsk helt klart.

Om jag tar strösocker, vatten, jäst och lägger i ett lingon, blir det lingonvin då? Eller behövs det två lingon? Man måste ju dra en gräns nånstans.

Enligt gamla lagen så krävdes det väl att vin innehöll en viss andel frukt?
Vilken vinmäsk man än dissekerar finner man inget annat än sockerarter och smakämnen.
Men i lättdryck är det så oerhört lite smakämnen. Det är ju det som är grejen. Varför betala dyra pengar för socker och vatten i tetrapack?
gullitskatt
Bryggmästare
Inlägg: 928
Blev medlem: ons feb 28, 2007 1:00

Vin på lättdrycker etc?

Inlägg av gullitskatt »

latmasken skrev:
aqua vitae skrev: Vad kallar du maskrosvin då?
Så som den görs så tycker jag att det är en smaksatt mäsk helt klart.

Om jag tar strösocker, vatten, jäst och lägger i ett lingon, blir det lingonvin då? Eller behövs det två lingon? Man måste ju dra en gräns nånstans.

Enligt gamla lagen så krävdes det väl att vin innehöll en viss andel frukt?
Vilken vinmäsk man än dissekerar finner man inget annat än sockerarter och smakämnen.
Men i lättdryck är det så oerhört lite smakämnen. Det är ju det som är grejen. Varför betala dyra pengar för socker och vatten i tetrapack?
Det var val inte lite patetiskt att kalla maskrosvin för mäsk.
Finns en hel drös med viner där smakbäraren saknar socker.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Vin på lättdrycker etc?

Inlägg av latmasken »

Jag skulle nog vilja säga att det finns en hel del "smaksatta mäsker" som kallas "vin" för att folk inte vet bättre.


Och sen återstår ju grundfrågan: utvecklas de där 2-3 procenten fruktjuice verkligen så mycket under jäsningen att det blir skillnad jämfört med att tillsätta dem efteråt? Det måste ju vara mycket enklare att blanda vatten, sprit och lättdryck till önskad smak och styrka? (Det är ju så all alkoläsk tillverkas, och de flesta drinkar tillverkas ju på liknande sätt.)
gullitskatt
Bryggmästare
Inlägg: 928
Blev medlem: ons feb 28, 2007 1:00

Vin på lättdrycker etc?

Inlägg av gullitskatt »

Vad baserar du ett sådant påstående på?

Varför vill du inte jäsa med lättdryckerna för?
Om du är så osäker så gör en utan och en med och samma jäst och socker halt och jämför.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Vin på lättdrycker etc?

Inlägg av latmasken »

Ja, visst skulle jag kunna prova, men nu är ju det här ett forum och meningen med forum är väl att diskutera och utbyta erfarenheter. Om nån ställer en fråga så är "du kan väl prova själv" inte ett så givande svar.

Jag är inte dummare än att jag vet att jag kan prova själv. Men jag trodde ju (lite naivt) att de som gjort "vin" på lättdrycker hade gjort nån slags utvärdering av det. Det är ju liksom inte direkt billigt.

En tetra lättdryck kostar ju 7-8 spänn och innehåller alltså ungefär 1 cl fruktjuice. Det blir 700 spänn litern för juicen. (Själva koncentratet kostar ju alltså 35 spänn litern.)

Frysta bär verkar vara betydligt mer prisvärt. Till Blåbär/Lime kan man ju kanske t.o.m. köra blåbärssoppepulver och sån här Real Lime på flaska (om man nu tycker det är för svårt med fryst eller färsk frukt).
gullitskatt
Bryggmästare
Inlägg: 928
Blev medlem: ons feb 28, 2007 1:00

Vin på lättdrycker etc?

Inlägg av gullitskatt »

Jag tycker mig att du inte bryr dig om vad vi säger.
Smakerna utvecklas i jäsningen, bara inse det nu.
Eller testa själv och se skillnaden.

Och detta tjat om att lättdryckerna bara innehåller 4% fruktjos, vad spelar det för roll?
Dom smakar ju uppenbart massa ändå.
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Vin på lättdrycker etc?

Inlägg av dan610324 »

ja det vore onekligen intressant att höra en jämförelse på vin tillverkat på lättdryck kontra riktig frukt .
finns det någon som testat det ??

personligen så har jag svårt att tro att lättdryck kan ge något resultat som är bra , men jag är en öppen människa för nya ide'er så om någon kan motbevisa mig så får ni gärna göra det .

jag testade ju som sagt va juice som bas till vin i februari , det blev drickbart men långt ifrån bra , och cidern blev då minst sagt anskrämlig i smakhänseende . så jag är en stark tvivlare till dessa ide'er .
juice är ändå 100% frukt , men den har ur vintillverknings synpunkt blivit förstörd beroende på den höga graden av filtrering och säkert även nå andra konstiga processer typ värmebehandling och så vidare .
de flesta köpe juicer som finns på marknaden är ju tillverkade av koncentrat även om de säljs färdigblandade i en liters tetror .
detta görs ju för att slippa skicka vatten kors och tvärs över hela världen , så där har man ju en process till som ju inte medför något gott ur vin tillverknings perspektiv till juicen , det är ju altså vakum koncentrering .

men som vanligt är det ju bara mina tankar och tyckanden
så bevisa gärna motsatsen

men om en lättdryck innehåller ca 3,5% juice i drickfärdig mix , det skulle ju i princip motsvara att jag använde ungefär 1 liter äppelmust till 27 liter vin .
då är det ju knappt ens smaksatt mäsk vi pratar om enligt mitt tycke .
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Vin på lättdrycker etc?

Inlägg av latmasken »

gullitskatt skrev:Jag tycker mig att du inte bryr dig om vad vi säger.
Smakerna utvecklas i jäsningen, bara inse det nu.
Eller testa själv och se skillnaden.
Jag tar för givet att du, eftersom du är så säker på att smaken blir annorlunda, har provat att tillsätta lättdrycken i efterhand?


Och frågan är ju som sagt var: Varför ska jag köpa lättdryck för 35 spänn litern när jag kan köpa färska eller frysta bär istället?
Hodja
Föredetta moderator
Inlägg: 474
Blev medlem: tis mar 30, 2010 11:12

Vin på lättdrycker etc?

Inlägg av Hodja »

har testat både vin och grogg på lättdryck. mycket skillnad! vinet blev bra. fruktigt rosé. granatäpple hallon björnbär. testa innan ni dömmer!
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Vin på lättdrycker etc?

Inlägg av aqua vitae »

latmasken, om du hellre vill göra vin av frysta bär istället för lättdryck är du naturligtvis välkommen att göra så.
Men mentaliteten i att påstå att allt annat än din metod är att tillverka mäsk är en attityd som vi inte behöver på bryggforum.nu.

Det kan bli gott med vin på lättdryck om man använder en bra jäst, åtminstone tyckte jag det om mina egna små försök.
Det är enkelt att börja med lättdrycksexpriment för nybörjare och det är onödigt att någon nedvärderar detta så som du gör.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Vin på lättdrycker etc?

Inlägg av latmasken »

aqua vitae skrev: Men mentaliteten i att påstå att allt annat än din metod är att tillverka mäsk är en attityd som vi inte behöver på bryggforum.nu.
Men var går då gränsen mellan smaksatt mäsk och vin? Hur mycket/lite frukt kan det vara i för att fortfarande få kallas vin?


Sen är det inte så intressant huruvida det kan bli ett gott vin på lättdryck, frågan är hur meningsfullt det är. Blir det verkligen en stor skillnad jämfört med att att blanda vatten och sprit till 15% och sen pytsa i lite lättdryck?

Att hålla på och krångla med jäsning, omtappning, klarning osv vill man ju inte i onödan (om man nu inte har brist på sysselsättning).


Missförstå mig rätt nu. Jag tyckte det verkade häftigt att det gick att göra vin på lättdryck och planerade att göra ett försök, men sen när jag kollade runt bland lättdryckerna i affären och såg vad de innehöll så kunde jag inte förstå varför man skulle köpa sånt för att försöka jäsa det, eftersom det mest innehöll vatten.

Det verkar mycket vettigare att använda t.ex. blåbärssoppa som bas. Billigare, innehåller mer socker, köper man pulver slipper man betala för vatten.
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster