Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Vin på lättdrycker etc?

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Användarvisningsbild
m8e
Bryggmästare
Inlägg: 449
Blev medlem: tis dec 22, 2009 20:17
Ort: Ume

Vin på lättdrycker etc?

Inlägg av m8e »

Om det ska kallas vin så måste det vara typ 99% druvjuice. :wink: Annars blir det Fruktvin, bärvin, tevin, kaffevin osv.

De två sistnämnda måste egentligen inte innehålla någon frukt alls.

Om man gör vin på lättdryck blir det lättdrycksvin. :lol:
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Vin på lättdrycker etc?

Inlägg av aqua vitae »

m8e skrev:Om det ska kallas vin så måste det vara typ 99% druvjuice. :wink: Annars blir det Fruktvin, bärvin, tevin, kaffevin osv.

De två sistnämnda måste egentligen inte innehålla någon frukt alls.

Om man gör vin på lättdryck blir det lättdrycksvin. :lol:
Ja exakt. Det är inte svårare än så.

Skall man vara petnoga så är faktiskt allt som jäser mäsk. Öl är t.ex. whiskymäsk kryddad med humle men folk dricker det för att det är gott och det räcker väl?

Skillnaden mellan lättdrycksvin och en grogg på lättdryck är väl att lättdrycksvinet får de smaker en jäst vindryck får, sådana som avskiljs vid destillering och därför saknas i groggen.

Det stämmer inte överens med ordens betydelse men ett enkelt sätt att skilja på "mäsk" och "vin" är om det är turbojäst eller vinjäst.

Btw, stirra dig inte blind på vattenhalten i saker för den delen. Allt innehåller mest vatten. Smakämnen mäts snarare i ppm (eller promille på sin höjd) än procent.

Ett fånigt exempel är att gurka går inte att ersätta med ett glas vatten i sallad trots att det nästan enbart är vatten i gurka.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Vin på lättdrycker etc?

Inlägg av latmasken »

Det jag tittar på är det tillsatta vattnet, inte det naturliga vatteninnehållet.

Jämför t.ex. innehållsförteckningen för drickfärdig juice med innehållsförteckningen för lättdryck.


De är alltså det jag har svårt att förstå, varför man vill betala 35 spänn litern för vatten.
Perry
Brygguru
Inlägg: 1072
Blev medlem: fre aug 28, 2009 17:02
Utrustning: FOA

Vin på lättdrycker etc?

Inlägg av Perry »

Du behöver inte förstå, det är bara att gilla läget :wink:

Jag har svårt att förstå hur folk kan betala 25Kr/L för flaskvatten, men men...
gullitskatt
Bryggmästare
Inlägg: 928
Blev medlem: ons feb 28, 2007 1:00

Vin på lättdrycker etc?

Inlägg av gullitskatt »

Lycka till!
laban123321
Finjäsare
Inlägg: 75
Blev medlem: tis sep 21, 2010 13:01
Ort: I en pubb nära dig...

Vin på lättdrycker etc?

Inlägg av laban123321 »

glömde uppdatera att jag har tappat om till sekundären (primären ca 2 veckor). men till saken är att jag tog och smakade lite av vinet... det smakade som det man tänka sig att saft i en sockerlag som har jäst, jag ska inte seja att det var dåligt men det var inte som att jag ska rekommendera folk till att göra det än men vi får de efter det har lagrats ett "tag" till...
laban123321
Finjäsare
Inlägg: 75
Blev medlem: tis sep 21, 2010 13:01
Ort: I en pubb nära dig...

Vin på lättdrycker etc?

Inlägg av laban123321 »

Nu har jag Officiellt invigt mitt vin det var mycket gått men dock var det ganska sött (typ 3apor sött) men nu är min kommentar att ja det går att göra vin på lättdryck, det blir gått och lättdrucket men dock bara rekommenderat till studenter eller fattigt folk andra rekommendera jag att man gör ett "rickigt" vin
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Vin på lättdrycker etc?

Inlägg av dan610324 »

sätt 300 liter riktigt vin när äpplena är gratis på hösten istället
vi pensionärer är också fattiga ;-)
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Vin på lättdrycker etc?

Inlägg av latmasken »

Problemet är väl kanske att lättdrycken innehåller en massa ojäsbart sötningsmedel?

Det försvinner ju då inte vid jäsningen, vilket gör att det blir ett betydligt sötare resultat än om man jäser juice vars sötma bara kommer från fruktsockret.
Användarvisningsbild
m8e
Bryggmästare
Inlägg: 449
Blev medlem: tis dec 22, 2009 20:17
Ort: Ume

Vin på lättdrycker etc?

Inlägg av m8e »

Jag har aldrig sett lättdryck som innehåller sötningsmedel. Har i och för sig bara kollat på BOB, kiviks och x-tra. Innehåller eldorados eller euroshoppers lättdryck sötningsmedel?
laban123321
Finjäsare
Inlägg: 75
Blev medlem: tis sep 21, 2010 13:01
Ort: I en pubb nära dig...

Vin på lättdrycker etc?

Inlägg av laban123321 »

jag är glad över att jag gjorde detta experiment för det är mitt första vin jag har gjort i mitt liv många fler kommer (hoppas jag) men till en person som har erfarenhet och råvaror rekommenderar jag inte detta men dock om man har lite erfarenhet och svårt att fåtalig i äpplen eller annan jäsbar frukt kan ett sådant hära vin vara en bra "ingång" till hur man gör vin.
Användarvisningsbild
nils-alf
Föredetta moderator
Inlägg: 1959
Blev medlem: tor jan 14, 2010 13:04
Ort: Smedjebacken

Vin på lättdrycker etc?

Inlägg av nils-alf »

du kan få komma till mig å ta mina hallon sen om du vill hahaha.
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Vin på lättdrycker etc?

Inlägg av dan610324 »

vaaaa , har du blivit knäpp eller har du varit å tullat av öllagret nu ??
hallonsylt som är så förbannat gött
sen behöver jag minst 6 kilo hallon i höst till ett winecooler experiment :lol:
Användarvisningsbild
nils-alf
Föredetta moderator
Inlägg: 1959
Blev medlem: tor jan 14, 2010 13:04
Ort: Smedjebacken

Vin på lättdrycker etc?

Inlägg av nils-alf »

Det är bara att plocka hännä. Halva gården är en hallonbuske, bakom och framför ladan och bakom friggeboarna. Jag har hur mycket som helst.
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Vin på lättdrycker etc?

Inlägg av dan610324 »

bra å veta
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster