Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Rabarbervin 2010

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Styrman_jansson
Bryggare
Inlägg: 176
Blev medlem: lör nov 06, 2010 9:50
Ort: Linköping

Rabarbervin 2010

Inlägg av Styrman_jansson »

dan610324 skrev:låt det stå där det är
perfekt temp
14 är för kallt

låt det jäsa där så länge som möjligt

sen mot slutet höjer du tempen till ca 25 och tillsätter 2 kryddmått näring till
när jästen håller på att ge upp tillsätter du ytterligare ett kryddmått näring å ökar till 28 grader
detta är om du tänker maxa ut jästen altså
Gott. Då får det stå kvar. Börjar dock bli fullt i trappen ;) Många projekt på gång.

Tänker nog inte maxa ut jästen. Hade OG 1.090 vilket borde ge runt 12% och det är jag nog nöjd med.

SG nu är 1.065. Smakar väldigt sött, lite smak från rabarberna, inte mycket alls från svartavinsbärsbladen och en lite skarp ton av alkohol.
Frågan är om jag skulle haft mer frukt eller mindre volym om rabarberna inte ger mer "karaktär" till vinet. Nu är det ganska "mäskigt".

Kanske skulle jag fruktmassejäst längre.

Funderar nästan på att ev. safta ytterligare 500g svarta vinbär och ev. lite rabarber (har lite tidiga i frysen) och tillsätta mot slutet av jäsning.
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Rabarbervin 2010

Inlägg av dan610324 »

tillsätt fortast möjligt och låt jäsa med 3-4 veckor

safta inte , i med rubbet
Styrman_jansson
Bryggare
Inlägg: 176
Blev medlem: lör nov 06, 2010 9:50
Ort: Linköping

Rabarbervin 2010

Inlägg av Styrman_jansson »

dan610324 skrev:tillsätt fortast möjligt och låt jäsa med 3-4 veckor

safta inte , i med rubbet
Så fick det bli. Var visst inte så mycket rabarber kvar att det kändes lönt. Men grannen hade visst lite jordgubbar han ville bli av med. Och jordgubbar och rabarber är ju mumsigt annars ;). Så vinet kompletterades med 1kg jordgubbar och 500g svartavinbär för en vecka sedan. SG är nu 1.027.
Återkommer med smak när jag inte är förkyld längre...
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Rabarbervin 2010

Inlägg av dan610324 »

låt det jäsa färdigt och klarna innan du provsmakar , sen när du flasktappat så låt det ligga ca 2 år innan du testar första flaskan , eller åtminstone så länge du kan .
allt vinner på lagring
Sam
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: sön jun 03, 2012 23:53

Re: Rabarbervin 2010

Inlägg av Sam »

Hej!
Jag blir brygginspirerad av det här, och eftersom rabarber är det enda jag kan skörda så här års så blir det den jag får använda. Jag har 2,5 kilo rabarber, men tänkte komplettera det med kanske hallon eller jordgubbar (vilket dessutom bör ge färg), och göra runt 6-7 liter vin. Min tanke är att göra ett sött och starkt dessertvin.

Ett recept skulle kunna se ut ungefär såhär:
2,5 kg rabarber
0,5-1 kg hallon/jordgubbar
ca 2 kg socker
vinsvavla
starkvinsjäst (tex lalvin EC-1118, kanske?)
pectolase
vinkrita
vatten

Vidare tänker jag mig att koka rabarber 15-20 minuter, och sen hälla ner sörjan i damejeannen, för att sedan hälla på hallon och vinsvavla samt fylla upp till ungefär 6 liter.
Lite socker rörs ut, och jäst tillsätts någon dag senare. Någonstans här borde väl pectolase och/eller vinkrita tillsättas också? Före eller efter jästen? Mer socker tillsätts sen i omgångar. En mer exakt mängd socker får jag bestämma mig för när jag vet Oechsletalet på rabarber/hallonmusten. Jag lär behöva eftersöta det också.

I min otroliga orutin (jag har bara gjort vinsatser innan) har jag svårt att avgöra om det här kan vara en god idé. Vad tror ni erfarna? Vad behöver ändras? Borde jag kanske tillsätta någon syra också? Är vinkritan överflödig? Ska jag överhuvudtaget syssla med sånt här, eller borde jag satsa på surdegsbakning i stället?
Tack för ett ovanligt hjälpsamt forum!
Hodja
Föredetta moderator
Inlägg: 474
Blev medlem: tis mar 30, 2010 11:12

Re: Rabarbervin 2010

Inlägg av Hodja »

Sam skrev: 2,5 kg rabarber
0,5-1 kg hallon/jordgubbar
ca 2 kg socker
vinsvavla
starkvinsjäst (tex lalvin EC-1118, kanske?)
pectolase
vinkrita
vatten
Du verkar ha allt under kontroll! :)
JÄSNING


BULKLAGRAS
Flädervin, Jordgubbsvin, Sommarvin (jordgubb-rabarber), Plommonvin, Sommarbärmix (jordgubb-svarta & röda vinbär), Svenskt rödvin (blåbär-aronia-vinbär-lingon-nypon-äpple), Aroniavin
Sam
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: sön jun 03, 2012 23:53

Re: Rabarbervin 2010

Inlägg av Sam »

Haha, så skulle jag inte uttrycka det, men tack :D
Jag försöker mig på något i den här stilen, så återkommer jag med diverse dumma frågor när de uppkommer.
Användarvisningsbild
Evert
Brygguru
Inlägg: 1121
Blev medlem: mån aug 09, 2010 20:41
Ort: Häggvik (fd Piteå)

Re: Rabarbervin 2010

Inlägg av Evert »

... istället för att starta en ny tråd.

I år har jag tänkt pressa rabarber samtidigt som jag mustar mina äpplen. Typ 2 liter rabarbermust blandat bed 8 liter äppelmust. Vad tror ni om det, någon som brukar "musta" rabarber?
Användarvisningsbild
Evert
Brygguru
Inlägg: 1121
Blev medlem: mån aug 09, 2010 20:41
Ort: Häggvik (fd Piteå)

Re: Rabarbervin 2010

Inlägg av Evert »

Sam skrev: 2,5 kg rabarber
0,5-1 kg hallon/jordgubbar
ca 2 kg socker
vinsvavla
starkvinsjäst (tex lalvin EC-1118, kanske?)
pectolase
vinkrita
vatten
Tycker det ser ok ut. Om något så kan det ligga lite på gränsen med för mycket socker (utan att ha räknat på det). Ett recept för starkvin från mr. Edelman för 10 liter är 4kg rabarber, 3kg socker, 1 citron och 8 liter vatten.
Vidare tänker jag mig att koka rabarber 15-20 minuter, och sen hälla ner sörjan i damejeannen, för att sedan hälla på hallon och vinsvavla samt fylla upp till ungefär 6 liter. Lite socker rörs ut, och jäst tillsätts någon dag senare. Någonstans här borde väl pectolase och/eller vinkrita tillsättas också?
Ungefär som jag brukar göra. Man kan oxå skölja och skära bitarna i ca 2 cm och lägger i mäskkärlet. Sen strör du helt enkelt på ca 6-7g krita (för att få bort oxalsyran). Sen häller du på 500g socker och över det kokhett vatten. Efter någon vecka silar du bort rabarberbitarna och hallonen. Jag svalvar inte, men det är ju något som ex mr. Edelman förespråkar. Edit: Edelman menar att man oxå kan skölja rabarberstängerna med kokhett vatten innan man hackar upp den, för att få bort viss "grässmak" (max två minuter). Därefter hackar man och mäskar, enl. ovan.
I min otroliga orutin (jag har bara gjort vinsatser innan) har jag svårt att avgöra om det här kan vara en god idé.


Det är ju en toppenidé!!
Borde jag kanske tillsätta någon syra också?


Du kan vänta med det tills du provsmakat. Är smaken fadd, kan du tillsätta vinsyra. Men inte för mycket. Jag satte ifjol i 10g till 10 liter äppelmust och det blev för mycket. Börja med något gram och smaka sedan. Sen får du jobba dig uppåt.
Är vinkritan överflödig?


Jag har tidigare inte gjort något åt oxalsyran, dvs. jag har inte tillsatt krita, men den är ju svagt giftig och man kan få njursten av den, vilket jag ju får rätt ofta. Ska testa krita och se om njurstenen minskar.
Ska jag överhuvudtaget syssla med sånt här, eller borde jag satsa på surdegsbakning i stället?
Satsa på både och !!
Senast redigerad av Evert, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Evert
Brygguru
Inlägg: 1121
Blev medlem: mån aug 09, 2010 20:41
Ort: Häggvik (fd Piteå)

Re: Rabarbervin 2010

Inlägg av Evert »

Styrman_jansson skrev:Noterade att det fräste ( förmodligen jästaktivitet) om vinet ända upp till 65 grader...
Ovan är en gammal post, men eftersom jag nu har lite erfarenhet av bakteriejäsning (surjäsning) så jäser inte jäst över 40 grader. Om man hettat upp till 65 grader och det ännu jäser, så har man ingen levande jäst, utan en surjäsning, dvs bakterier jäser socker till mjölksyra. När detta sker utan syre så frigörs koldioxid, precis som när jäst jäser, dock bildad ingen alkohol. I årets vintillverkning ska jag först pastörisera och sedan surjäsa ca 3% av brygden med lactobakterier, för att få lite med smak och syrlighet. Det blir faktiskt rätt spännande.
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

ÄGGSKAL

Inlägg av dan610324 »

nu ska jag komma med en riktigt udda fråga få se om det är någon som har vetskap .

hur doserar man äggskal i en rabarbervins jäsning ??

tänkte sätta en 10 liters experimentsats med rabarbervin eftersom jag fick en 10 liters dunk till övers då jag flaskade en winecooler .
men tänkte testa äggskal istället för vinkrita

vet nån hur man doserar äggskalen ??

jag vet att hönorna brukar kränga på ungefär 1 skal per ägg , men hur ska jag göra
:lol:

har gjort en smörgåstårta så jag har sparat skalen (6) och kört dom i morteln så det är ett relativt fint pulver som jag tänkte använda

om ingen har andra ide'er så blir det nog ett skal per liter
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Rabarbervin 2010

Inlägg av latmasken »

Jag använde våg och tog lika många gram äggskal som det skulle vara vinkrita. Vet inte om det var vettigt, det lär väl märkas:)
Subbzor
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: tor maj 31, 2012 21:57
Ort: Linköping

Re: Rabarbervin 2010

Inlägg av Subbzor »

Edit: Insåg att jag skrev i fel post, skriver den helt enkelt till den tänka posten.
Senast redigerad av Subbzor, redigerad totalt 2 gånger.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Rabarbervin 2010

Inlägg av latmasken »

Är det en dunk kan du väl klämma ihop den lite för att trycka ut luften?

Att fylla på koldioxid med en sodastream eller sifon kanske funkar också (koldioxiden är tyngre än luften).
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: Rabarbervin 2010

Inlägg av dan610324 »

pulverisera du skalen först eller ??
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster