Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

De sju dvärgarnas morotsvin

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

De sju dvärgarnas morotsvin

Inlägg av Weinkeller »

Ursäkta mina löjliga namn på årets viner men jag känner att 2010 ska bli ett fantasifullt år så då behöver jag lite speciella och knasiga namn på brygderna som framställs. Nog om detta. Vin nummer två för i år är ett morotsvin med kamomill inspirerat än en gång av ett recept på Jack Kellers eminenta hemsida. Här är länken:
Chamomile Wine (2)
Jag har inte provat detta vin förut så jag blev överraskad över hur gott musten smakade. Det är dessutom ett ekonomiskt fördelaktigt vin att göra då ingredienserna är mycket billiga.

Här följer min variant av vinet:

De sju dvärgarnas morotsvin 10l, 14%
2dl Torkade kamomillblommor (22g)
5kg Morötter
5st Lime
3kg Strösocker (2kg+1kg)
8g Vinsyra
5g Citronsyra
2g Jästnäring
3krm Tanninpulver
1st Lalvin 71B-1122 (eller annan vinjäst efter smak som klarar ca 14%)

Beredning
Kamomillblommorna hälls i ca 1l kokhett vatten och får dra en halvtimme med omrörning då och då. Därefter silas vätskan av och blommorna komposteras.

Morötterna körs i råsaftscentrifug och juicen silas genom silduk och hälls i jästunnan.

Morotsmoset kokas ca tio minuter tillsammans med några liter vatten. Moset pressas genom durkslag och silduk och vätskan hälls i jästunnan.

Limen körs i råsaftscentrifug och juicen silas genom silduk och ner i jästunnan.

2kg socker rörs ut i den ljumma vinmusten.

Vinsyra, citronsyra, tanninpulver och jästnäring rörs ut i en kopp varmt vatten och tillförs musten.

Fyll eventuellt upp till ca nio liter om det fattas vätska. (En liter sparas för en ytterligare sockertillsättning)

Musten får svalna till 20 grader och därefter tillsätts aktiverad vinjäst. Om man vill kan man
Svavla med ca 0,5g och lämna till nästa dag och därefter tillföra vinjästen.

Efter ca en veckas jäsning eller då jäsningen börjar lugna ner sig (Öx brukar vara ca 30) så tillförs mer sockerlag. Originalreceptet på Jack Kellers hemsida bör lämna ca 15 Öx-grader restsötma vilket resulterar i ca 1kg socker extra i tillsättning. Vill man ha vinet torrare eller sötare justerar man med ca 27g per Öx-grad åt det höll man önskar. Detta är teori och ibland avviker praktiken så bäst är att börja lågt tex med 500g för att garantera att man får rätt utjäsning.

Tappa om när vinet jäst ut ordentligt och ser hyfsat klart ut i tunnan.

Låt det sedan självklarna och tappa om med två månaders mellanrum eller välj lämplig metod enligt eget tycke (tex jässtopp och klarningsmedel). Lagra minst 6-12 månader efter klarningsperioden innan du dricker vinet.

Logg:
2010-03-15: Musten framställd enligt förfarandet ovan. Jäst tillsatt vid ca 25graders vinmusttemperatur. Startvärde ca 97 oechslegrader och volym 9l.
/Weinkeller
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

De sju dvärgarnas morotsvin

Inlägg av Weinkeller »

Uppdatering logg:

2010-03-21: Tappade om till dunk och fyllde på med 500g strösockerlag och fyllde upp volymen till 10l. Lite morotsgröjs och en mindre bottensats avskiljdes. +19 Öx-grader med sockertillsättningen. Vinet bör stanna på ca -3 vid optimal utjäsning.

2010-03-29: Aktiviteten i jäsröret har gått ner. Vinet är härligt :shock: orange.

2010-04-02: Vinet tappades om återigen och en 0,5cm bottensats avskiljdes, mest morotsrester men även lite jäst. Tillsatte 250g socker ytterligare och toppade upp till 10l. Oechsle mätt till -5 innan sockertillsatsen. Tog undan ett litet glas, skakade och smakade:
av med motsvarande sockertillsats. Smakade friskt och jästigt, ganska tydliga toner av morot och lite svagare toner av kamomill och även lime. Doften är aromatisk, lite blommig och alkoholpepprig (limeskal?). Vinet känns ungt men ganska välbalanserat. Möjligen mår det bra av att sötas upp lite ytterligare. Bra nivå på syran.
/Weinkeller
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

De sju dvärgarnas morotsvin

Inlägg av Weinkeller »

Uppdatering Logg:

2010-04-06: Ytterligare 250g socker tillfördes vinet tillsammans med lite vatten. Volym något över 10l.

2010-04-08: Jäsningen har synbart avtagit helt, förmodligen har maximal alkoholstyrka uppnåtts. Flyttar dunken till ca 18 grader för färdigjäsning/klarning.
/Weinkeller
Hodja
Föredetta moderator
Inlägg: 474
Blev medlem: tis mar 30, 2010 11:12

De sju dvärgarnas morotsvin

Inlägg av Hodja »

låter spännande! rekommenderar du det? betyg?
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

De sju dvärgarnas morotsvin

Inlägg av Weinkeller »

Det står på klarning och kommer tappas om för ytterligare klarning om 16dgr, då kanske jag smakar lite på det innan jag tillför jässtoppet. Efter klarningen som säkert tar ytterligare tre månader så ska det ligga minst sex månader innan första flaskan öppnas. Jag lovar att återkomma med ett provningsutlåtande då :wink:

Men musten är billig att göra och smakade mycket gott så jag tror att det kan bli lyckat.
/Weinkeller
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

De sju dvärgarnas morotsvin

Inlägg av Weinkeller »

Uppdatering Logg:

2010-04-28: Tillsatte ½ påse jässtopp och tappade om till damejeanne för fortsatt klarning vid ca 18 grader. Oechsle mätt till +17. Ganska klart och inte ett dugg orange längre, liknar vanligt vitt vin. Kanske lite i sötaste laget men kan nog fungera bra som dessertvin. Smakar lätt av morot och en lite tyngre aromatisk smak av kamomill och limeskal, doftar mycket av lime och kamomill men moroten känns också. Lätt besk eftersmak.
/Weinkeller
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

De sju dvärgarnas morotsvin

Inlägg av Weinkeller »

Uppdatering Logg:

2010-08-02: Tappade om till nytt kärl för flasktappning inom kort eftersom vinet är helt kristallklart. Smakar en del av morot och limeskal, lite sött, starkt och med ganska komplicerad arom och smak. Ett dessertvin som heter duga om något eller några år på flaska.
/Weinkeller
Wickerman
Bryggare
Inlägg: 151
Blev medlem: tis sep 18, 2012 12:00
Ort: Ljung

Re: De sju dvärgarnas morotsvin

Inlägg av Wickerman »

Hur står det till med morotsvinet? Är lite sugen på att göra ett, så en uppdatering på hur det blev är uppskattat!
Lagras:
Hallon/persiko cider
Gingerale cider
NötVin
Ett mousserat vin på Ica Basic dryck.
En sats rödvin Cabernet/Merlot (glögg)
Ett eget rödvin på juice av äppel, druvor, blåbär, svartavinbär
http://flandersblog.wordpress.com/
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: De sju dvärgarnas morotsvin

Inlägg av Weinkeller »

Det blev mycket trevligt. Ett ljust dessertvin med en trevlig lime och morotston. Nu var det ett tag sedan jag öppnade en flaska och jag ber att få återkomma när det händer. Dock är det helt klart ett vin värt att göra.
/Weinkeller
Wickerman
Bryggare
Inlägg: 151
Blev medlem: tis sep 18, 2012 12:00
Ort: Ljung

Re: De sju dvärgarnas morotsvin

Inlägg av Wickerman »

nu när morötterna är så billiga tänkte jag göra morotsvin, har du så här i efterhand några fler tips? jag har en påse rönnbär i frysen, vad tror ni om det i morotsvin?
Lagras:
Hallon/persiko cider
Gingerale cider
NötVin
Ett mousserat vin på Ica Basic dryck.
En sats rödvin Cabernet/Merlot (glögg)
Ett eget rödvin på juice av äppel, druvor, blåbär, svartavinbär
http://flandersblog.wordpress.com/
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: De sju dvärgarnas morotsvin

Inlägg av Weinkeller »

Det kan nog fungera om du kapar lite på den tillsatta syran, alternativt gör vinet alkoholstarkare. Stod just och kollade på en flaska i källaren idag men bestämde mig för ett Maskrosvin årgång 2010 till maten istället.
/Weinkeller
joel93
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: fre nov 25, 2016 16:39

Re: De sju dvärgarnas morotsvin

Inlägg av joel93 »

Ska testa en egen sats har följt receptet på
http://www.smallholderseries.co.uk/inde ... Itemid=316

Har dock gjort juice av allt i råsaftscentrifug och nu pectolase+svavel, samt använde en extra lime och lite mindre russin. Ska tillsätta jästen om ett tag. Kul o få använda råsaftscentrifug, tänkte göra tomatvin samt rödbetsvin senare (när jag har plats i dunkarna)
Pågående:
Svartvinbärsvin på Herrljungasaft 4,5l
Mjöd 5l
Apelsinjuicemäsk 2l
Morotsvin 5l
Cidersats: bulldog perfect pear 23l

Framtiden:
Rödbetssherry
Tomatvin
Risvin
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster