Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Kaffe eller Te

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Användarvisningsbild
dillfest
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: tor feb 26, 2004 1:00

Kaffe eller Te

Inlägg av dillfest »

Använder ni bryggsocker eller vanligt strö i era recept, tror jag defaultar till bryggsocker när det hela ska prövas... undrar hur det hela blir med en Rooibos bas?
Användarvisningsbild
mon
Finjäsare
Inlägg: 87
Blev medlem: fre dec 03, 2004 1:00

Kaffe eller Te

Inlägg av mon »

Tevin efter 1 ½ års lagring (i ett skåp i vardagsrummet): smakar fortfarande mest beskt för sig självt, med toner av russin och te. Den spritiga känslan är borta, i alla fall när det späds ut lite av is. Med pressad citron, socker, och mycket is smakar det inte dumt alls! Kan tänka mig att det skulle passa att göra bål på. Jag har massor kvar, så antagligen får jag känna hur det smakar nästa sommar också. Ska göra en ny sats i vinter för framtida bruk. Det blev ganska mycket fällning i flaskorna, men det beror antagligen på att jag slarvat med klarningen innan jag buteljerade (bara en dryg månad från det att jag satte igång till att jag buteljerade).
Användarvisningsbild
Nova
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: mån nov 06, 2006 1:00

Kaffe eller Te

Inlägg av Nova »

Hej Kung_Krydda & andra entusiaster!!!

E nyfiken hur det gick med ditt Tevin av Blue Fruits?! Blev det nån smaksensation eller blev det rakvatten?

Satte själv en 5-literssats igår av just Blue Fruitte och fick samma Oe som du (120), men jag använde starkvinsjäst. Rekommendationerna säger ju ej högre än 80-100 Oe vid jässtart, men det kanske inte gäller starkvinsjäst...?
Jäser gör det om än sakta, men kan jästen arbeta ihjäl sig (hamna i spritkoma...) om koncentrationen av socker e för hög?

Vad var oe när du stoppade jäsningen? Om jag jäser ner till 0 får jag en alkoholhalt på 15% och starkare än så klarar jag nog inte av... Borde det bli torrare eller sötare än 0 för smakens skull? Nån rekommendation?

Många frågor...men hoppas på svar!

/Nova
Användarvisningsbild
Morty81
Bryggmästare
Inlägg: 342
Blev medlem: fre aug 26, 2005 2:00
Ort: I min lilla v?rld av blommor

Kaffe eller Te

Inlägg av Morty81 »

Rekommendationen är väl att du låter ditt vin jäsa ut... klarar din jäst att jäsa ut till 0oe från 120 är ju det bra. Sen är det ju bara att eftersöta vid behov men söta först 1 dl av vinet(så du inte förstör hela satsen.

Och ja, jästen kan "arbeta" ihjäl sig dvs att den har producerat så pass hög alkoholhalt att den helt sonika dör av alkoholförgiftning.

Har du därför i mer socker än vad jästen klarar kanske drycken stannar på 40oe vilket ju är toksött och äckligt!
Användarvisningsbild
Domkraft
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: tor nov 16, 2006 1:00

Kaffe eller Te

Inlägg av Domkraft »

Hejsan.

Är helt ny me det här vinbryggningen..
Så har en liten fråga vart kan man få tag på jästnäring och pectolase?
Har aldrig hört talats om det förut. Och vad är pectolase förnåge? :lol: hehe

//Domkraft
Användarvisningsbild
attackbever
Föredetta moderator
Inlägg: 1099
Blev medlem: ons maj 24, 2006 2:00

Kaffe eller Te

Inlägg av attackbever »

pectolase är ett encym som får fruktköttet som flyter runt i vinet att klumpa ihop sig, vinet kan annars ha svårt att klarna om man jäser på egna frukter o bär.

Pectolase hittar man i bryggaffärer och på internet.

Jästnärsalt hittar man på samma ställe fast även större matbutiker, t.ex maxi, domus mm.

Jag tycker du ska testa sökfunktionen här på forumet. Det har redan skrivits en hel del om sakerna du frågar om.

search.php
Användarvisningsbild
wobiiin
Färsk jäst
Inlägg: 18
Blev medlem: lör okt 14, 2006 2:00
Ort: v?rmland
Kontakt:

Kaffe eller Te

Inlägg av wobiiin »

en snabb fråga bara.

hur varmt jäser ni tevinet?
satte en liten sats i en PET flaska då alla anda kärl var upptagna för tillfället,
men nu verkar det som om det håller på att bli överjäst, eller så är det bara väldigt mkt tjockt skum.. vet inte riktigt..
kommer det få en negativ effekt på smaken om det överjäses?
jag har petflaska ståendes bakom datorn så det är ganska så varmt..
Användarvisningsbild
Silverskin
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: tis maj 22, 2007 2:00
Ort: Lund
Kontakt:

Kaffe eller Te

Inlägg av Silverskin »

Nu har jag satt en 12L-sats Earl Grey-vin med 3 apelsiner, 3 citroner, 2 Kg socker 1 Kg russin och en halv klump muskovadosocker (2-300 gram, ungefär som farinsocker) för smakens skull. Det ska bli spännande! :)

wobiiin: jag sätter mitt i källaren på en hylla tillsammans med mina andra jäsprojekt, där är det ungefär 17 grader. Jäser något för varmt tar det lätt smak av jästen, jag har gjort en stout som jäste vid 25-27 grader och smakade utmärkt, men ett starkvin vid samma temperatur smakade inte så värst gott i början. Lägre temperatur tar lite längre tid, men brukar ge bättre resultat.

Som jag hörde någon säga: "tålamod gör en brygd" :wink:
Användarvisningsbild
BlackAlex
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: ons jun 06, 2007 2:00

Kaffe eller Te

Inlägg av BlackAlex »

Jag har nu satt 10 liter thevin nästan efter receptet. jag använde sommar the med massa smaker i lösvikt o följde receptet förutom att jag inte hade apelsin o citron i. jag tog istället konsentrerad jos av citron/lime o apelsin/persika, utan konservering. jag hade i jästnäring o så hade jag starkvinsjäst o även lite självjäst flädersaft. jag vet inte vad som blev fel, men nu har den stått i en vecka, har hält i mer jäst, o de jäser inte ordentligt. kommer inte bubblor i jäsröret, men de e skummit på ytan.
e det nån som vet vad som kan ha hänt o vad jag kan göra?? undrar om de inte riskerar att bli gammalt, om de inte börjar jäsa snart...
Användarvisningsbild
Lo
Hedersmedlem
Inlägg: 984
Blev medlem: fre jun 18, 2004 2:00
Ort: Vasternorrland

Kaffe eller Te

Inlägg av Lo »

Skum på ytan brukar vara ett gott tecken på att det jäser som det ska, nog bara locket som inte sitter riktigt på. De där locken kan vara förädiska på det viset.
Fat #1 - Välhumlad American Ale
Lager....
2L Krusbärsvin 1del blåbär
1L Blåbärsvin
20L Maskrosvin - Klarning/Lagring ´06
Användarvisningsbild
BlackAlex
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: ons jun 06, 2007 2:00

Kaffe eller Te

Inlägg av BlackAlex »

jag har tejpat o donat med locket. nu sitter det ordentligt o de läcker inte. jo, de jäser, för de e ojämn vattennivå i vattenlåset. men det bubblar inte. varför jäser de så sakta?? kommer detta påverka resultatet?
Användarvisningsbild
Lo
Hedersmedlem
Inlägg: 984
Blev medlem: fre jun 18, 2004 2:00
Ort: Vasternorrland

Kaffe eller Te

Inlägg av Lo »

ja lite, men bara till det bättre.
Fat #1 - Välhumlad American Ale
Lager....
2L Krusbärsvin 1del blåbär
1L Blåbärsvin
20L Maskrosvin - Klarning/Lagring ´06
Saggesaliv
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: tis feb 28, 2012 13:58

Re: Kaffe eller Te

Inlägg av Saggesaliv »

Är lite sugen på detta vin (tevinet) men har bara turbojäst hemma och ingen möjlighet att ta mig in till en bryggaffär då jag bor långt ut på landet.
Det jag undrar är om det bara är till spillo att göra de på turbojäst eller om det kan bli ett mycket sämre vin än med vinjäst men endå drickbart?

Tacksam för svar!
Hodja
Föredetta moderator
Inlägg: 474
Blev medlem: tis mar 30, 2010 11:12

Re: Kaffe eller Te

Inlägg av Hodja »

Saggesaliv skrev:Är lite sugen på detta vin (tevinet) men har bara turbojäst hemma och ingen möjlighet att ta mig in till en bryggaffär då jag bor långt ut på landet.
Det jag undrar är om det bara är till spillo att göra de på turbojäst eller om det kan bli ett mycket sämre vin än med vinjäst men endå drickbart?

Tacksam för svar!
Använd inte turbojäst :/ Blir inte gott alls.. Men har du inget val så.. etanol blir det ju iaf :)
JÄSNING


BULKLAGRAS
Flädervin, Jordgubbsvin, Sommarvin (jordgubb-rabarber), Plommonvin, Sommarbärmix (jordgubb-svarta & röda vinbär), Svenskt rödvin (blåbär-aronia-vinbär-lingon-nypon-äpple), Aroniavin
Användarvisningsbild
konserven
Bryggare
Inlägg: 140
Blev medlem: sön nov 08, 2009 22:03

Re: Kaffe eller Te

Inlägg av konserven »

Om det krisar och du vill experimenter kan du kanske försöka vildjäsa det?
Testa göra en förkulltur på russin och honung och se om det tar sig.
Vet inte om det blir bra, men känns iaf som att det inte blir lika hårt jäst och så jästig smak som med trurbojäst

Fast turbojäst kankse kan bi skitgott om du får upp det i 20 % och kör på 10 års lagring :P
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster