Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Kaffe eller Te

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Användarvisningsbild
Meehan
Bryggmästare
Inlägg: 225
Blev medlem: mån feb 23, 2004 1:00

Kaffe eller Te

Inlägg av Meehan »

vadå återkommer me recept??
receptet e ju i denna tråden...
Användarvisningsbild
Sqrewdriver
Föredetta moderator
Inlägg: 909
Blev medlem: lör mar 06, 2004 1:00
Ort: V?sternorrland

Kaffe eller Te

Inlägg av Sqrewdriver »

Nu har jag tagit
mitt förnuft till
fånga och satt en sats
earl grey/mango. 20L
luktar godis. mums.
"Why go synthetic, when Nature can fuck you up bad enough!"

Moderar med k?nsla. Tycker du inte som jag? PM s? reder vi ut det, Jag ?r inte om?jlig ;)
Användarvisningsbild
Meehan
Bryggmästare
Inlägg: 225
Blev medlem: mån feb 23, 2004 1:00

Kaffe eller Te

Inlägg av Meehan »

jag gjorde te vin på forest fruits te.... smaka apa!!
så de åker i kokaren!
Användarvisningsbild
Kudde
Turbojäsare
Inlägg: 38
Blev medlem: ons maj 19, 2004 2:00
Ort: Mj?lby

Kaffe eller Te

Inlägg av Kudde »

Jag jäser just nu någon liter björnbärste i en PET-flaska. Hoppas att det blir gott, alltid skoj att kunna bjuda folk på nya saker! ha det gott/ luddfisk
Användarvisningsbild
legov
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: tis jan 06, 2004 1:00

Kaffe eller Te

Inlägg av legov »

Jag satte en liknande satts i ons dags!
Nu är det så att jag är lite orolig att det inte skall bli så starkt som JAG vill!
För alla andra gånger har det slutat med att jag fått 5 - 7 % vilket är väldigt lite!
Och jag hadde tängt att man skulle kunna dricka lite på torsdag och lite på lördag!

Vad tror ni?

Med klarning och så % halten? något man kan göra för at skynda på klarning rejält?
Användarvisningsbild
Spiffen
Turbojäsare
Inlägg: 46
Blev medlem: ons mar 05, 2003 1:00
Ort: Stockholm

Kaffe eller Te

Inlägg av Spiffen »

Jag gjorde en sats innan sommaren.

Följde instruktionen på ett ungefär och teet var earl grey.

Sötade vinet efter för att göra det lite "delikatare", så det inte skulle vara ett vanligt bordsvin.

Efter ett par månaders lagring hade det fortfarande obehagliga eftersmaker och det söta kom inte alls fram på ett behagligt sätt.

Nu efter mer än ett halvår så smakar det däremot alldeles utmärkt. Det är inte likt något annat vin jag någonsin smakat men helt klart en väldigt angenäm upplevelse.

Te-vinet var helt enkelt en hit! :-) Billigt, annorlunda och framför allt gott!
Rekomenderas!
Användarvisningsbild
Hasse
Finjäsare
Inlägg: 76
Blev medlem: fre aug 15, 2003 2:00

Kaffe eller Te

Inlägg av Hasse »

Håller i skrivande stund på med ovanstående te-vin.
Nu visar det sig att jag inte har pectolase hemma.
Frågan är, kan man dra igång jäsning nu och ha i pectolase senare, kanske vid jässtoppet?
Eller ska jag vänta, köpa pectolase imorgon och köra ner det i samband med jäst o näring?
Användarvisningsbild
UncleVito
Bryggare
Inlägg: 153
Blev medlem: sön aug 15, 2004 2:00
Ort: Bakom soffan

Kaffe eller Te

Inlägg av UncleVito »

Pectolase har man väl i för att hjälpa jästen, den spjälkar ner fruktmassa till ... tja nåt som jästen kan festa på, socker antagligen. Vet inte om det är nödvändigt i tevinet, eftersom man har i en del rent socker.
"En alkoholist ?r en person som dricker mer ?n sin l?kare."
Användarvisningsbild
UncleVito
Bryggare
Inlägg: 153
Blev medlem: sön aug 15, 2004 2:00
Ort: Bakom soffan

Kaffe eller Te

Inlägg av UncleVito »

Har test-smuttat på mitt jäsande tevin nu när det har nått +10 på oechsleskalan, earl grey med en hel del alkohol och en dos jäst, ska bli intressant att se hur det smakar efter en tids lagring. Kul iallafall, lätt och billigt att göra! Detta eminenta vin kommer att lagras i exklusiva fun-light pet-flaskor i min tempererade och optimalt luftfuktade städskrubb, intill dammsugaren, Bengt Frithiofsson; fem solar som i en liten ask. :D
Smakar som en töntig melodi underkastad en tarvlig terminologi, wanna get drunk Im ya freind,´want something else go skruvyaself!
---
Mjaa, klarnar som det ska, men det måste nog lagras ett tag tror jag. Drickbart, ska avnjutas i hammocken med lite is i juni.
PS. Kära Gud, låt oss få en riktig sommar 2005. DS.
----
Hoppas att det blir nåt kvar i sommar(hick), ED D Wood for president!!
"En alkoholist ?r en person som dricker mer ?n sin l?kare."
Användarvisningsbild
Bushwhacker
Bryggare
Inlägg: 199
Blev medlem: sön jul 27, 2003 2:00

Kaffe eller Te

Inlägg av Bushwhacker »

Hasse skrev:Håller i skrivande stund på med ovanstående te-vin.
Nu visar det sig att jag inte har pectolase hemma.
Det är lungt Hasse, du behöver ingen pectolase i Te-vinet.

Kul att ni tycker om receptet.
Som kuriosa kan jag tala om att jag öppnade en flaska Te-vin EarlGrey, årgång 2000, det var inga dåliga grejjer det, så gör ett par rejäla omgångar och gömm flaskorna för framtida bruk. :D
-- Bushwhacker --
The chase is better than the catch
Användarvisningsbild
Dirty
Finjäsare
Inlägg: 60
Blev medlem: tis dec 07, 2004 1:00

Kaffe eller Te

Inlägg av Dirty »

förkultur? ser att det skrivs mycket om sånt, är det bara vatten, socker och jäst i en sån? hur mycket ska man ha i en förkultur? samt ska man dra bort det som används till förkulturen från grundreceptet?

har lite jäst över sen en mjödjäsning så jag tänkte prova mig på lite kaffe-vin. det är nån jäst med där det verkar vara jästnäring i samma påse men det borde väl inte vara några problem.

sedan undrar jag också vad pektolas är för någonting egentligen?

och vad gör citronsyran? och vars köper man sån? går det använda pressad citron?
Beauty is in the eye of the BEER-holder!
Användarvisningsbild
Bushwhacker
Bryggare
Inlägg: 199
Blev medlem: sön jul 27, 2003 2:00

Kaffe eller Te

Inlägg av Bushwhacker »

Förkultur använder man för att vara säker på att jästen är pigg och att jäsningen kommer igång ordenligt.
Frystorkad vinjäst brukar vara pigg med en gång, men använder man flaskjäst, odlar sin egen kultur eller använder halvförbrukade påsar bör man göra en förkultur
Ett recept på förkultur är :
Hacka 1/2 dl Russin och koka med 3 dl vatten, häll på flaska, låt svalna till 25 grader, tillsätt jästen, skaka och förslut med bomullstuss, låt stå i rumstemperatur, när tydlig jäsning syns tillsätt förkulturen till musten.
Ett annat recept är :
jäst, 3 tsk socker, 1/2 krm citronsyra, 1/2 krm citronsyra och 3 dl vatten, häll på flaska, skaka och förslut med bomullstuss, osv. osv.

Pectolase är en enzym som bryter ned pektin.
Pektin är ett gelébildande ämne som förhindrar att must och vin klarnar.

Jästens gillar en sur miljö, så citronsyran gör att jästen trivs bättre.
Finns att köpa i vanlig affär, kolla kryddhyllan.
Ja, det går att använda pressad citron om man inte har något annat.
-- Bushwhacker --
The chase is better than the catch
Användarvisningsbild
Dirty
Finjäsare
Inlägg: 60
Blev medlem: tis dec 07, 2004 1:00

Kaffe eller Te

Inlägg av Dirty »

tack och bock för dom svaren, har dock lite problem hitta vita russin men för blir det väl att använda vanliga
Beauty is in the eye of the BEER-holder!
Användarvisningsbild
mon
Finjäsare
Inlägg: 87
Blev medlem: fre dec 03, 2004 1:00

Kaffe eller Te

Inlägg av mon »

Jag har också satt en sats tevin nu. Ska bli mycket intressant att se vad det blir av det här. Jag tog Ceylonte. Fick hälla i jästen fort när det svalnat så att jag inte drack upp alltihop direkt som iste. :oops:
Användarvisningsbild
mon
Finjäsare
Inlägg: 87
Blev medlem: fre dec 03, 2004 1:00

Kaffe eller Te

Inlägg av mon »

Det har slutat jäsa för ett tag sedan och jag tappade om igår. Ska det verkligen bara smaka beskt och spritigt på det här stadiet? Det luktar lite fruktigt, men ingen god citronsmak kvar. Kommer det här att bli bättre när det lagras? Det smakar/luktar inte unket eller ättiksaktigt eller så. Sg är 990.
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster