Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Kaffe eller Te

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Användarvisningsbild
vinegott
Turbojäsare
Inlägg: 49
Blev medlem: mån maj 14, 2012 9:50

Re: Kaffe eller Te

Inlägg av vinegott »

Missade detta inlägg helt när jag sökte, startade ett te-vin idag, men såg här ni pressade i citron och apelsin, jag skivade och hade i istället.

Ska man öppna och knuffa ner dem en gång om dagen eller kan de ligga så utan att börja mögla eller bör jag ta upp och pressa i vätskan ur dem?

Bild
Kabben
Bryggmästare
Inlägg: 645
Blev medlem: mån aug 04, 2003 2:00

Re: Kaffe eller Te

Inlägg av Kabben »

Jag tror inte det kan mögla. det bildas ju koldioxid när det jäser, och utan syre så.... ja.. jag tror inte det möglar.
Användarvisningsbild
vinegott
Turbojäsare
Inlägg: 49
Blev medlem: mån maj 14, 2012 9:50

Re: Kaffe eller Te

Inlägg av vinegott »

Kabben, det är 15 liter satt, testat en 2-litare innan och det var gott så jag tänkte köra vidare på denna. Men funderar på att pressa ut vätskan i alla fall för säkerhetens skull, min far berättade att de brukade ha otur med att det började att mögla när de låg i bara,
Användarvisningsbild
vinegott
Turbojäsare
Inlägg: 49
Blev medlem: mån maj 14, 2012 9:50

Re: Kaffe eller Te

Inlägg av vinegott »

Kaffevinet är klart och absolut ingen höjdare alls! Var okey att göra sockerlag och hälla i och ringla över glass dock. :)
Thorack
Turbojäsare
Inlägg: 43
Blev medlem: fre maj 04, 2012 10:15

Re: Kaffe eller Te

Inlägg av Thorack »

aww, va synd. Du tror inte att det blir bättre med mer lagring?
Användarvisningsbild
vinegott
Turbojäsare
Inlägg: 49
Blev medlem: mån maj 14, 2012 9:50

Re: Kaffe eller Te

Inlägg av vinegott »

Thorack skrev:aww, va synd. Du tror inte att det blir bättre med mer lagring?
Kan ju testa, men tveksam till detta.
joel93
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: fre nov 25, 2016 16:39

Re: Kaffe eller Te

Inlägg av joel93 »

Testar kaffevinet men med vanligt kaffe och varmt vatten, får se hur det blir men kul att testa iallafall.
Pågående:
Svartvinbärsvin på Herrljungasaft 4,5l
Mjöd 5l
Apelsinjuicemäsk 2l
Morotsvin 5l
Cidersats: bulldog perfect pear 23l

Framtiden:
Rödbetssherry
Tomatvin
Risvin
ManneSilv
Turbojäsare
Inlägg: 31
Blev medlem: ons dec 28, 2016 10:21

Re: Kaffe eller Te

Inlägg av ManneSilv »

Jag gjorde kaffevin för drygt ett år sedan.
För mig var det odrickbart -tills jag låtit det stå några månader. Nu, drygt ett år senare så smakar det mycket intressant! Helt klart gott
joel93
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: fre nov 25, 2016 16:39

Re: Kaffe eller Te

Inlägg av joel93 »

Mitt blev totalt katastrof haha, är ganska ny så mätte inte så noga hur mycket jäst jag hade i och jästnäring. Slutade med att det jäste på 3 dagar och luktade fruktansvärt äckligt. Nästa gång gör jag vågar försöka gör jag kaffe på vanligt sätt eller med snabbkaffe.
Pågående:
Svartvinbärsvin på Herrljungasaft 4,5l
Mjöd 5l
Apelsinjuicemäsk 2l
Morotsvin 5l
Cidersats: bulldog perfect pear 23l

Framtiden:
Rödbetssherry
Tomatvin
Risvin
Slöjäsarn
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: lör jan 07, 2017 22:01
Utrustning: Jäshink, stor fantas

Re: Kaffe eller Te

Inlägg av Slöjäsarn »

Har en idé om att göra "kaffelikör". Recept 5 liter: 2,2 kg socker 2 dl snabbkaffepulver och starkvinjäst, låter det bra?
temp_wricko
Bryggmästare
Inlägg: 537
Blev medlem: tor feb 01, 2007 1:00

Re: Kaffe eller Te

Inlägg av temp_wricko »

Slöjäsarn skrev:Har en idé om att göra "kaffelikör". Recept 5 liter: 2,2 kg socker 2 dl snabbkaffepulver och starkvinjäst, låter det bra?
Nej.
Det låter som ett försök till kaffesmakande vin. Jag skulle dock kalla det kaffesmakande mäsk. Jag tror inte ens det börjar jäsa med så mycket socker.
/Wricko
ManneSilv
Turbojäsare
Inlägg: 31
Blev medlem: ons dec 28, 2016 10:21

Re: Kaffe eller Te

Inlägg av ManneSilv »

Gjorde även Te-Vinet nyligen.
Det blir också fantastiskt gott. Jag använde Svartvinbär, lös-te.
Detta kan jag dricka direkt. Mitt stannade dock på 22 oxle av någon anledning. Men det gör nog inget. De flesta skriver ju att deras blir jättestarkt, surt, beskt, tårande ögon, spritigt osv. Men mitt var enastående.
Det kan jag dricka som et glas mjölk!

Så, gör exakt som receptet beskriver och kanske stoppa innan det jäst ner för mycket. Mitt stod i 7-8 dagar. Eller så krävs det kanske att man sötar till ca 14-20 oxle, om man vill dricka det ungt. Lagring kanske kan ordna det annars.
Bowtecher
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: fre mar 31, 2017 16:06

Re: Kaffe eller Te

Inlägg av Bowtecher »

Kör en Earl Grey i skrivande stund, med lite mer citron än receptet föreskriver, och lite mindre te eftersom Earl Grey är så pass stark i sig. Tokbubblar fortfarande efter en vecka, men den får väl stå tills det upphör.
Två frågor innan omtappningen som stundar:

1. Är det nån vits att filtrera bort russinen eller ska man bara tappa över det som går utan att röra runt för mycket, och få räkna med lite mer svinn? Känns som att mycket onödig grummel kommer med om man ska rädda fler droppar. Hur brukar ni göra, generellt?

2. Bulklagringen tänker jag köra i två st 5-litersflaskor med jäslås. Kan man ha detta som en mer eller mindre permanent lösning eller bör man korka igen flaskan om man inte tappar om till andra flaskor?
Temperaturen kommer vara hyfsat konstant så jag räknar inte med nåt övertryck eller undertryck som riskerar att spöka och dra in syre.

Slutligen, så här innan egna skörden är inom räckhåll, kan jag tipsa om Matsmart.se om ni vill bunkra upp med basvaran russin.
Ynka 25 spänn kilot. :light:
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster