Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Champagne, recept?

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Användarvisningsbild
svartnos
Föredetta moderator
Inlägg: 1075
Blev medlem: tis apr 22, 2008 23:23

Champagne, recept?

Inlägg av svartnos »

Funderade på en sak...Champagne...Hur kommer det sig att det är så mycket bubblor i champagne? Och ett sånt tryck i flaskan när man öppnar dom? Skulle vara kul att testa att göra just Champagne, någon som har något recept?

Jag vet att Champagne kommer från Frankrike och området Champagne, alltså kan man inte göra äkta vara men låt oss säga mousserande vin då.. Torrt ska det vara... :)
gullitskatt
Bryggmästare
Inlägg: 928
Blev medlem: ons feb 28, 2007 1:00

Champagne, recept?

Inlägg av gullitskatt »

Det är ett jävla arbete att få kolsyran i champagnen och få ur bottensatsen.
Inget man ska börja med i sin brygg karriär.

Kan man nöja sig med bottensats så blir det genast enklare, men champagne är ju klart vitt vin.
Och då få ner bottensats i glaset och dess grumlighet är inte så roligt.

Få det bra torrt är inga problem.
Användarvisningsbild
svartnos
Föredetta moderator
Inlägg: 1075
Blev medlem: tis apr 22, 2008 23:23

Champagne, recept?

Inlägg av svartnos »

Är det något du prövat eller har du läst dig till det?
Zormac
Bryggmästare
Inlägg: 257
Blev medlem: fre okt 06, 2006 2:00

Champagne, recept?

Inlägg av Zormac »

Alltså för att få kolsyra i vin på traditionellt sätt så efterjäser du ju på flaska istället för att kolsyra med en apparat, och därför blir det en väldigt tryck.

Nackdelen är ju att när det jäser i flaskorna bildas bottensats, vilket inte är så snyggt.
För att få bort den förvarar man flaskorna uppochned och skjuter ut bottensatsen och fäster snabbt en ny kork, inte världens enklaste alltså ;)

Vill du göra det enkelt för dig så kör du med sodastreamer :P
Användarvisningsbild
ProViva
Föredetta moderator
Inlägg: 376
Blev medlem: tor feb 21, 2008 16:22

Champagne, recept?

Inlägg av ProViva »

Zormac skrev: Vill du göra det enkelt för dig så kör du med sodastreamer :P
Ja, så hade jag gjort också. =)
gullitskatt
Bryggmästare
Inlägg: 928
Blev medlem: ons feb 28, 2007 1:00

Champagne, recept?

Inlägg av gullitskatt »

Jag har läst mig till, gör du det så kommer du förstå varför det är lite besvärligt.
trippp
Bryggmästare
Inlägg: 591
Blev medlem: tis feb 12, 2008 14:25

Champagne, recept?

Inlägg av trippp »

På engelska wikipedia finns en mycket bra artikel om hur champagne traditionellt tillverkas:
http://en.wikipedia.org/wiki/Champagne_production

"Äkta" fransk champagne tar flera år att tillverka och lagra innan den får säljas.
Användarvisningsbild
svartnos
Föredetta moderator
Inlägg: 1075
Blev medlem: tis apr 22, 2008 23:23

Champagne, recept?

Inlägg av svartnos »

Tack tripp för en bra länk...den ska läsas snart..
Användarvisningsbild
Wino
Turbojäsare
Inlägg: 47
Blev medlem: lör jul 12, 2008 12:29

Ang Det här med Sodastream...

Inlägg av Wino »

Jag läste någonstans att man behöver specialflaskor för att kunna kolsyra vin med sodastream.. Är det någon som har någon koll på detta?
Bjornvaktaren
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: ons maj 07, 2008 19:57

Champagne, recept?

Inlägg av Bjornvaktaren »

Vanliga vinflaskor kan explodera av trycket. Fast det är nog vanligare att korkarna åker ut, det var vad som hände mig när ett par flaskor råkade efterjäsa. Jag korkade upp en av dem, ett vinbärsvin, och drack. Det var riktigt populärt bland vännerna :) ett rött mousserande vin. Helt utan jästsmak också, tack vare att det var en vildjäsning och att jag hade tappat om ett par gånger för att få bort det mesta.

Det vinet hade faktiskt ingen som helst jästsmak, inte ens när det jäste. Jag upplever att det ofta blir så med vildjäsningar.
Hampus
Turbojäsare
Inlägg: 27
Blev medlem: tor sep 18, 2008 11:27

Champagne, recept?

Inlägg av Hampus »

Skulle vara intressant att läsa om någon gjort champagne hemma enligt traditionella metoden....

...om inte annat så tänkte jag nog testa hela den här "frysa och skjuta" delen på några flaskor mousserande cider nu i höst...
Prost!
highland
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: tor jan 08, 2009 20:24
Ort: Ingemansbo

Champagne, recept?

Inlägg av highland »

Jag gjorde champange i våras av björksav efter alla konstens regler. Jag struntade dock i att skjuta ut korken för att bli av med bottensatsen.
Jag gjorde bara tio liter men ska helt klart göra mer i vår. Jag förvarar dom uppochner ända tills precis när dom ska öppnas då vänder jag dom försiktigt och jag kan inte påstå att det är nån bottensats utan den sitter på undersidan av korken. Har även försökt göra på äppelmust men det är svårt att få tag i rätt mängd champangeflaskor(det är bara dom som tål trycket). Jag har tiggt till mej ett gäng ny på systembolaget där dom haft provning.Så nu ska det med på butelj och vridas i 8 veckor.
Användarvisningsbild
Wino
Turbojäsare
Inlägg: 47
Blev medlem: lör jul 12, 2008 12:29

Champagne, recept?

Inlägg av Wino »

Jag har en skumpa på lagring uppochned. Den har stått hur länge som helst nu och den ska få stå ett bra tag till.

Har beställt en slags champagnebryggare av en svetskunnig polare. Idén är att kunna framställa ca 5 liter sparkling på en gång. Ett trycksäkert plåtkärl format som en uppochnedvänd skumpaflaska med en ventil i toppen och en i botten där man får ut bottensatsen först.

Har även tänkt att använda den till öl.
pernilla
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: fre apr 17, 2009 16:50
Ort: stockholm

Champagne, recept?

Inlägg av pernilla »

highland skrev:Jag gjorde champange i våras av björksav efter alla konstens regler. Jag struntade dock i att skjuta ut korken för att bli av med bottensatsen.
Jag gjorde bara tio liter men ska helt klart göra mer i vår. Jag förvarar dom uppochner ända tills precis när dom ska öppnas då vänder jag dom försiktigt och jag kan inte påstå att det är nån bottensats utan den sitter på undersidan av korken. Har även försökt göra på äppelmust men det är svårt att få tag i rätt mängd champangeflaskor(det är bara dom som tål trycket). Jag har tiggt till mej ett gäng ny på systembolaget där dom haft provning.Så nu ska det med på butelj och vridas i 8 veckor.
Har du receptet hur du gjorde champagnen? Vi har precis tappat 50 liter ur en björk och ska som nybörjare prova göra mousserande vin tänkte vi. Har sökt som ljus och lykta efter ett recept nämligen. Vore tacksam om du kunde dela med dig av ditt recept...om du vill.
highland
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: tor jan 08, 2009 20:24
Ort: Ingemansbo

Champagne, recept?

Inlägg av highland »

Hejsan
Jag hittade inget recept när jag skulle göra min champange men du kan få ta del av mitt expriment.
Du ska koka ihop saven till halva mängden, då blir det mer smak i den.
Ungefär så här till 10 liter champange.

9 liter ihopkokt sav
250g russin
5 apelsiner
5 citroner
2 kg socker
3 g jästnärsalt
champangejäst

Låt russinen koka med i en omgång sav så sätter dom av sin smak.
Pressa saften ur apelsiner och citroner och häll i saven
Blanda allt och häll i jäst. Jästen jag har använt har jag köpt på Humlegården, dom har bara en sort och den har funkat bra.
Champange ska gärna stå lite svalare och jäsa typ 15 grader .När kolsyreutvecklingen blir mindre, kontrollerar du smaken är det bara lite sött så är det dads att tappa om vinet. Jäsningen får inte sluta helt.
I det omtappade vinet löser du upp 200g socker till 10 liter vin. Något vatten får inte tillsättas.Observera några dagar så att du ser att det jäser lite.Fyll det på champangeflaskor och förslut dom, om du inte ska skjuta ut bottensatsen så bind om korkarna så att dom stannar kvar(det blir rätt bra tryck i flaskorna efter ett tag).Ställ flaskorna i lutande ställning med korken neråt. i denna ställning ska dom stå ca 8 veckor i ca 12-15 grader varmt. Var tredje dag får man ge flaskan ett nytt läge genom att ta i botten och vrida den 1/4-1/2 varv genom ett kraftigt ryck. Efter ca 8 veckor är den färdigjäst. Ett kännetecken är att den själv klarnat,har den inte klarnat så vänta lite till. Förvara den helst upp och ned sen med. Tror jag fått med allt ...Lycka till
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster