Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Champagne, recept?

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
pernilla
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: fre apr 17, 2009 16:50
Ort: stockholm

Champagne, recept?

Inlägg av pernilla »

highland skrev:Hejsan
Jag hittade inget recept när jag skulle göra min champange men du kan få ta del av mitt expriment.
Du ska koka ihop saven till halva mängden, då blir det mer smak i den.
Ungefär så här till 10 liter champange.

9 liter ihopkokt sav
250g russin
5 apelsiner
5 citroner
2 kg socker
3 g jästnärsalt
champangejäst

Låt russinen koka med i en omgång sav så sätter dom av sin smak.
Pressa saften ur apelsiner och citroner och häll i saven
Blanda allt och häll i jäst. Jästen jag har använt har jag köpt på Humlegården, dom har bara en sort och den har funkat bra.
Champange ska gärna stå lite svalare och jäsa typ 15 grader .När kolsyreutvecklingen blir mindre, kontrollerar du smaken är det bara lite sött så är det dads att tappa om vinet. Jäsningen får inte sluta helt.
I det omtappade vinet löser du upp 200g socker till 10 liter vin. Något vatten får inte tillsättas.Observera några dagar så att du ser att det jäser lite.Fyll det på champangeflaskor och förslut dom, om du inte ska skjuta ut bottensatsen så bind om korkarna så att dom stannar kvar(det blir rätt bra tryck i flaskorna efter ett tag).Ställ flaskorna i lutande ställning med korken neråt. i denna ställning ska dom stå ca 8 veckor i ca 12-15 grader varmt. Var tredje dag får man ge flaskan ett nytt läge genom att ta i botten och vrida den 1/4-1/2 varv genom ett kraftigt ryck. Efter ca 8 veckor är den färdigjäst. Ett kännetecken är att den själv klarnat,har den inte klarnat så vänta lite till. Förvara den helst upp och ned sen med. Tror jag fått med allt ...Lycka till

Hej och tack.
ska prova detta hemma. Ska bli spännande. Vad tyckte du själv? Blev det gott?
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Champagne, recept?

Inlägg av Odqvist »

Har nu fått upp ögonen för den här tråden.

Köpte och läste Harry Edelmans bok om vinjäsning i hemmet. Även om denna är gammal och kontroversiell på många sätt gentemot dagens metoder och det vi på forumet använder oss utav, så finns där ett mycket fint kapitel på just champagne.

Själv har jag aldrig gjort mousserat vin, men har funderat på att prova. I Edelmans bok finns flera metoder, dels den traditionella och enda ÄKTA metoden, men även ett par mer eller mindre bra som kan användas, och jag tänker inte på soda stream.

Att låta bottensatsen "bränna" fast i flaskbottnen verkar enligt mig vara en bra idé, dock är det antagligen väldigt svårt att kontrollera, då många kemiska faktorer påverkar om och i vilken sträckning detta sker.

Till alla er som sysslar med champagne eller funderar över det, rekommenderar jag Edelmans bok. Finns att köpa för under 100:- futtiga på PGW exempelvis.

Lycka till! :)
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
highland
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: tor jan 08, 2009 20:24
Ort: Ingemansbo

Champagne, recept?

Inlägg av highland »

Vi tyckte att champangen blev riktigt god. Smakar dock som inget annat jag nånsin smakat och blir godare med tiden. Vi öppnade den första flaskan efter 9 veckors lagring, det va fin kolsyra men första klunken va inte alls som vi trodde men blir som sagt bättre och bättre för var flaska.
Jag har en ny omgång som står och puttrar nu.
Lycka till
octavianus
Bryggare
Inlägg: 135
Blev medlem: lör mar 14, 2009 14:38
Ort: uppsala

Champagne, recept?

Inlägg av octavianus »

jag sitter och funderar lite på mitt nästa projekt.
Att göra ngt mosserande.

Att skaffa en gammal brandsläckare, gastub eller dylikt. Göra en ventil ca en dm från botten, med tappkran modell kraftig. Sen i med vinsatsen i stora hålet uppe till, i med jäst. Sen i början har man på jäsrör, men så fort man ser att det börjar jäsa skruvar man på korken, så det blir helt tätt. En idé är ju här att ha en tryckmätare, så man ser att det inte blir för högt tryck i flaskan, då får man lätta lite.

Sen låter man den stå och jäsa, och självklarna i kanske 2-3 månader.
Efter det, sätter man på en bra slang (tex från en hävert) till den lilla tappkranen man gjort vid botten, den som är ovanför bottensatsen. In med skiten i kylen, så allt får en temp av 3-5°C (vilket gör att kolsyran håller sig kvar bättre).
Sen tappar man över det superförsiktigt i flaskor, så det inte skummar eller dylikt. På med kork, sen e det klart.

Då har man förhoppningsvis sprattel utan bottensats, och utan att fuskat med kolsyran.

Vad tror ni om det? Kommer det funka? Bör man kanske ska till tuben/flaskan lite under jäsning och klarning?

Ge mig alla era reflektioner och tankar.
Användarvisningsbild
svartnos
Föredetta moderator
Inlägg: 1075
Blev medlem: tis apr 22, 2008 23:23

Champagne, recept?

Inlägg av svartnos »

Mina tankar är faktiskt att det förmodligen inte fungerar med en brandsläckare eftersom du måste få ut trycket.

Tror tyvärr inte på din idé men testa du och återkom isf med resultat.

Man kan ju hoppas att jag har fel...
octavianus
Bryggare
Inlägg: 135
Blev medlem: lör mar 14, 2009 14:38
Ort: uppsala

Champagne, recept?

Inlägg av octavianus »

svartnos skrev:Mina tankar är faktiskt att det förmodligen inte fungerar med en brandsläckare eftersom du måste få ut trycket.

Tror tyvärr inte på din idé men testa du och återkom isf med resultat.

Man kan ju hoppas att jag har fel...
Hur menar du med att man inte får ut trycket?
Det blir ju ett övertryck i flaskan, sen när du ska tappa ut det, så öppnar du tappkranen, då gör övertrycket att det forsar ut. Och om det nu blir för lite övertryck, kan man alltid öppna ventilen i toppen.
Men förklara gärna lite utförligare varför du inte tror det skulle funka.
Fisken
Bryggare
Inlägg: 152
Blev medlem: tis sep 24, 2013 19:06

Re: Champagne, recept?

Inlägg av Fisken »

Ber hemskt mycket om ursäkt att jag tar upp en så gammal tråd, men vill gärna veta hur det gick för er. Vill göra mousserande vildjäst vinbärsvin till sommaren och tar alla tips jag kan hitta.

Är det inte bättre att luta flaskan kraftigt med halsen nedåt under sekundärjäsningen istället för att låta den ligga horisontalt, så lägger sig sedimentet nära öppningen och man slippa snurra så mycket?
Användarvisningsbild
Bozo
Bryggmästare
Inlägg: 229
Blev medlem: ons jul 27, 2011 12:59
Ort: Borås

Re: Champagne, recept?

Inlägg av Bozo »

Fisken skrev:Ber hemskt mycket om ursäkt att jag tar upp en så gammal tråd, men vill gärna veta hur det gick för er. Vill göra mousserande vildjäst vinbärsvin till sommaren och tar alla tips jag kan hitta.

Är det inte bättre att luta flaskan kraftigt med halsen nedåt under sekundärjäsningen istället för att låta den ligga horisontalt, så lägger sig sedimentet nära öppningen och man slippa snurra så mycket?
Korta svaret nej!
Långa svaret, om du börjar sekundärjäsningen med korken nedåt utan att vrida flaskorna ofta kommer jästfällningen att fastna på "kanterna" av flaskans hals. Om man startar jäsningen med flaskan i ca 45graders lutning, vrider den med ett knyck några ggr i veckan kommer jästfällningen att klumpa ihop sig och arbeta sig ner mot korken i ett spiralmönster. Man kan sedan resa flaskan i allt högre lutning och fortfarande vrida i den, för att avsluta i horisontalläget, där flaskan får vila tills bottensatsen blivit fast och kan skjutas ur.
Angående jästen tycker jag att det är lite riskabelt att köra vildjäst på ett sådant omständigt projekt. Även om det är "bra" jäst som börjar jäsa så vet du ju inget om dess egenskaper vad det gäller smak, alkoholtolerans, jästflockning, lagrings egenskaper mm. Jag hade nog valt att använda en champange jäst till större delen av batchen och gjort en testbatch samtidigt med vildjästen.
Mvh bozo.
Ekberg
Bryggare
Inlägg: 117
Blev medlem: sön apr 01, 2012 18:35
Ort: Skara

Re: Champagne, recept?

Inlägg av Ekberg »

Nu känner jag att jag måste ventilera mig angående, mina första bryggningar!

När jag var "liten" så köpte jag billig äpplejuice som jag vildjäste i petflaskor - ett helvetes jobb att öppna två ggr per dag - och när jag märkte att de inte jäste lika mycket längre, så lät jag de bygga upp tryck. Sedan när de börjat klarna, placerade jag dem kalt ett bra tag. Sen när de stått och bottensatsen var kompakt nog och den kall nog för att bevara kolsyran, dekanterade jag den till champagneflaskor. Efter några månaders lagring smakade det underbart! Jag fick aldrig några problem med infektioner, men jag tror bara att jag hade tur. Men att bygga upp trycket så i petflaskor och dekantera senare är nog ett koncept jag ska använda någon gång igen.

Edit: Med kalt menar jag 0 till -1 (kallvinden på vintern).
Senast redigerad av Ekberg, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Daddy
Finjäsare
Inlägg: 64
Blev medlem: fre maj 13, 2011 17:07
Utrustning: Bielmaier rostfri
Ort: Grängesberg

Re: Champagne, recept?

Inlägg av Daddy »

Har aldrig gjort vin men kan det här vara något som kan förenkla?
http://homebrewingcaps.com/
Ekberg
Bryggare
Inlägg: 117
Blev medlem: sön apr 01, 2012 18:35
Ort: Skara

Re: Champagne, recept?

Inlägg av Ekberg »

Jag skulle föredra min metod, eftersom det är billigare, alternativt köpa ett tryckkärl från maltmagnus och prima vinet i. Nu för tiden skiter jag i om det är bottensats i mina champagneflaskor, men när jag var 13-14 tyckte jag att det var viktigt.
Häxbryggaren
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: tis jun 07, 2016 20:43

Re: Champagne, recept?

Inlägg av Häxbryggaren »

Väcker till liv denna gamla tråd för nu ska det göras champagne :D
30 liter björksav som ska reduceras till 15 liter. 1 liter druvkoncentrat 3liter häggblommor
500gr russin 3 citroner. Sockra till ca 11-12vol% efterjäsning på flaska 15-20gr socker/liter.
Bulklagra 2år sen frysa och skjuta ut bottensatsen. Återkommer 2020 8)
Kakan1122
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: fre sep 10, 2021 0:24

Re: Champagne, recept?

Inlägg av Kakan1122 »

Häxbryggaren skrev: fre maj 05, 2017 20:13 Väcker till liv denna gamla tråd för nu ska det göras champagne :D
30 liter björksav som ska reduceras till 15 liter. 1 liter druvkoncentrat 3liter häggblommor
500gr russin 3 citroner. Sockra till ca 11-12vol% efterjäsning på flaska 15-20gr socker/liter.
Bulklagra 2år sen frysa och skjuta ut bottensatsen. Återkommer 2020 8)
Hur gick detta ? Nu är det 2021 så du borde öppnat några flaskor ?

Själv har jag börjat jäsa 23L chardonnay jag tänker ska bli bubbel. Första gången jag gör det så jag önskar att denna tråden kom till liv igen och gav mer konkreta tips. Tex hur mycket socker ni har i på andra jäsningen.
:)
Fisken
Bryggare
Inlägg: 152
Blev medlem: tis sep 24, 2013 19:06

Re: Champagne, recept?

Inlägg av Fisken »

Kakan1122 skrev: fre sep 10, 2021 0:27
Hur gick detta ? Nu är det 2021 så du borde öppnat några flaskor ?

Själv har jag börjat jäsa 23L chardonnay jag tänker ska bli bubbel. Första gången jag gör det så jag önskar att denna tråden kom till liv igen och gav mer konkreta tips. Tex hur mycket socker ni har i på andra jäsningen.
:)
Nu kom det ju aldrig några svar men du kanske har erfarenheter att dela med dig av från chardonnay-bubblet?

Själv har jag provat att frysa sedimentet och skjuta ut det ur flaskjäst cider. Har insett att sedimentet behöver frysa fast i kapsylen för att det ska funka smidigt, annars finns risken att isklumpen faller ner i flaskan istället för att åka ut. För det behöver man kapsyler med biduler, som är en liten plastkopp. Har inte hittat dessa i någon svensk hembryggningsshop men finns att köpa från utlandet. Sök på crown cap bidules
Kakan1122
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: fre sep 10, 2021 0:24

Re: Champagne, recept?

Inlägg av Kakan1122 »

Kul att det fanns något liv här ändå.
Jo det gör jag gärna.
Har fortfarande flaskor som lagras till och med.

Smakmässigt så tyckte jag att det blev för mycket smak och kropp på vinet. Skulle använt något som blir väldigt lätt och inte för mycket smak. Tror jag använde 20-21l istället för 23l vatten. Borde fyllt upp till 23l.

Sen hade jag fokuserat mer på att ha redigt mycket jäst till lagringen på flaska. 1-5g/flaska kanske mer om jag minns rätt. Jag hade endast en mycket liten jästfäll kvar i flaskorna. Men det beror också på vad man är ute efter för smaker.

Hade en tanke om att på något sätt frysa kapsylen/halsen med torr-is men det slutade med att jag ställde en flaska upp och ner i kylen varje kväll, öppnade dagen efter, i med socker/vin och korka snabbt som fan. Hade sparat några flaskor av vinet vid sidan så jag kunde fylla på om det blev för mycket som åkte ut.

Hörde också en man i min butik som snackade om dom där special-korkarna men hittade dom aldrig. Kollade nu dom såg nice ut men blev ganska bra för mig nu ändå, förutom när det flög jäst ut över hela köket.

Slutsatsen är att det tidsmässigt inte är riktigt värt att göra det igen, men kanske testar någon gång igen. Kolsyran blir bra och jag fick helt klara flaskor vilket jag är nöjd med. Hade jag gillat slutresultatet mer så hade jag kanske tyckt att det va mer värt.
Men har verkligen fått massor av kunskap så rekommenderar att testa om man orkar med lite jobb.

Är det något mer du vill veta specifikt får du gärna fråga :)
Jag kan också tillägga att den a processen tar väldigt mycket mer tid och kraft jämfört med en vin man jäser och sen korkar.
Bara att hålla på att vrida på flaskorna och leta tips på nätet.
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster