Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Starkvin på Fikon och Plommon

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
hlodyn
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: lör okt 28, 2017 19:51
Utrustning: Jäshink för vin

Starkvin på Fikon och Plommon

Inlägg av hlodyn »

Startade för två veckor sedan ett vin på Fikon, Plommon och Russin. Receptet hittade jag i en bok om vinbryggning, det är egentligen två recept på 10 liter vardera: Ett Fikonvin och ett Plommon/Russinvin men jag slog ihop recepten.

2 kg torkade Fikon
1,5 kg torkade Plommon
0,75 kg russin
4,6 kg socker
Lalvin EC-1118 jäst
Enzymer, Jästnäring, Svavla

Efter några dagars mäskjäsning hällde jag frukten i en tygpåse, lade med tygpåsen i jäshinken och startade upp jäsningen med hälften av vattnet och hälften av sockret (vill ju inte chocka jästen med för mycket socker på en gång). Nu har jag tillsatt resten av sockret och vattnet, så då är det bara att vänta på jäsningen. Lär väl ta några veckor...

____________________________________

Starkvin Äpple 2017
Rödvin Australisk typ 2017
Vitt vin m. Aprikoser 2017
Rosévin m. Hallon 2018
Äppelcider på G
Starkvin Fikon/Plommon på G
hlodyn
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: lör okt 28, 2017 19:51
Utrustning: Jäshink för vin

Re: Starkvin på Fikon och Plommon

Inlägg av hlodyn »

Jäsningen har gått lugnt och jämnt, ca 4-5 sek mellan bubblorna. Men nu har det börjat sakta ner, så jag fiskade upp tygpåsen med frukt så att allt slam får tid att lägga sej på botten. Kramade ur så mycket det gick för att få med allt det göttaste. Nu får det jäsa vidare tills jäsningen stannar av. Passade på att provsmaka, påminner om Portvin.
hlodyn
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: lör okt 28, 2017 19:51
Utrustning: Jäshink för vin

Re: Starkvin på Fikon och Plommon

Inlägg av hlodyn »

Jäsningen hade nu saktat ner till mer än 2 min mellan bubblorna, dags för omtappning alltså. Kollade alkoholhalten, den låg på 20%. Provsmakade och det smakade som jag förväntat mej: Fikon och Plommon, mest Fikon. Blir nog riktigt gott som Aperitif eller Dessertvin. Nu får det vila ett par veckor till nästa omtappning
hlodyn
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: lör okt 28, 2017 19:51
Utrustning: Jäshink för vin

Re: Starkvin på Fikon och Plommon

Inlägg av hlodyn »

Tappat på flaskor, nu får det mogna ett tag. Men fullt drickbart redan nu. Lär ska nå sin höjdpunkt om 3-4 år.
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster