Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Vin på torkad fläderblom?

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
simonw
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: tor jun 30, 2016 11:33

Vin på torkad fläderblom?

Inlägg av simonw »

Hej!

Gjorde förra sommaren vin på fläderblom med mycket lyckat resultat. Väldigt gott! Jag bodde inte i Sverige under blomningen i år och bad därför min familj att plocka och frysa in, men något måste ha gått fel för blommorna oxiderade och blev helt bruna så fort de tinat. Jag har svårt att vänta till nästa sommar med att göra en ny sats , och undrar därför om någon har erfarenhet av att brygga vin på torkad fläder? Jag har verkligen försökt söka, men kan märkligt nog inte hitta något relevant.

Det enda jag lyckats hitta är att 8 st färska blomklasar motsvarar 150 ml torkade, eller att 1 kg motsvarar 60 g torkade. Men i receptet jag använde förra året använde jag 3 liter klippta klasar, och vad fan det motsvarar i antal klasar eller vikt har jag inte en aning om. 60-80 klasar kanske? Alla grövre stjälkar klipptes ju bort.

/Simon
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Vin på torkad fläderblom?

Inlägg av latmasken »

Jag tror att de ämnen i flädern som ger doft och smak är för flyktiga för att det ska funka att torka eller frysa in.

Ett knep som jag funderat på är att blanda blommorna med socker, så sockret suger åt sig smak och arom. Jag provade med nån deciliter socker för ett par år sen och det verkade funka ganska ok. Jag använde sockret i te då bara, eftersom det var ett experiment.

Jag läste om att man förr gjorde så med andra typer av blommor för att "konservera" deras doft.
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster