Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Experiment aprikos

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
M50B25
Färsk jäst
Inlägg: 18
Blev medlem: lör mar 12, 2016 22:23
Utrustning: Ingen

Experiment aprikos

Inlägg av M50B25 »

Halloj! Jag har surfat runt på det här forumet ett bra tag nu. Jag är en elektiker på snart 27 som brinner för allt man kan odla och tillverka själv, frukt bär potatis grönsaker olika djur samt snickeri och smide.

Bor med familjen på en gård, så många möjligheter finnes.

Idag så gjordes ett fynd bland svärmormors gamla saker i form av ett jäsrör.

Kunde inte hålla mej utan blandade ihop en brygd av aprikoser russin äppel och svart vinbärsjuice samt lite honung blev ca 2,3liter totalt.

Blandade lite röd bakjäst(jo det är ett eperiment vet att det inte är optimalt) citronsyra honung och hjorthornssalt i ett glas med ljumet vatten.

Provsmakade röran, vilken var otroligt god men rätt så söt, lätt jästen börja skumma lite och tillsatte den sedan i dunken.

Nu 3timmar senare står dunken i ca 25 grader i pannrumet och bubblar

Ska bli mycket spännande och se vad som blir av detta
M50B25
Färsk jäst
Inlägg: 18
Blev medlem: lör mar 12, 2016 22:23
Utrustning: Ingen

Re: Experiment aprikos

Inlägg av M50B25 »

Dag 3 på mina 2,5liter experiment.

Har provsmakat en matsked, det smakade först och främst gäst sedan tunt fruktigt och samtidigt någorlunda spritigt. Min första tanke är att det blir något slags cider.

Jag löste 2matskedar honung i ljumet vatten och hällde i varpå jag vände 2 gånger på dunken och tillbaks i pannrumet, jäsningen har en timme senare börjat pluppa dubbelt så fort som innan ca 5s

Kom gärna med tips eller förslag eller all form av kritik
M50B25
Färsk jäst
Inlägg: 18
Blev medlem: lör mar 12, 2016 22:23
Utrustning: Ingen

Re: Experiment aprikos

Inlägg av M50B25 »

Dag5 det jäser fortfarande, pluppar kanske 5ggr i minuten, fruktmassan har lagt sej på botten och vätskan har fått en väldigt fin bärnstens gyllen färg.

Frågan är ska jag försöka sila och tappa om eller ska jag avvakta?
Bowtecher
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: fre mar 31, 2017 16:06

Re: Experiment aprikos

Inlägg av Bowtecher »

M50B25 skrev:Dag5 det jäser fortfarande, pluppar kanske 5ggr i minuten, fruktmassan har lagt sej på botten och vätskan har fått en väldigt fin bärnstens gyllen färg.

Frågan är ska jag försöka sila och tappa om eller ska jag avvakta?
En fråga jag också undrar över, gör det nåt om frukten ligger kvar tills det bubblat klart, även om det dröjer uppåt 8-10 dagar? Om man inte är inne och meckar med vinet kommer det ju inget syre in i kärlet som riskerar att starta nån oönskad process. Tänker jag. Även om frukten är urlakad kanske den inte stör mer än det ev. syret skulle göra vid omtappningen.
M50B25
Färsk jäst
Inlägg: 18
Blev medlem: lör mar 12, 2016 22:23
Utrustning: Ingen

Re: Experiment aprikos

Inlägg av M50B25 »

Kan roa er med en uppdatering och avslutning på mitt första experiment.

Jag valde att sila bort all frukt och allt annat jox som samlats i botten och sedan smaka, mycket sprit å myket jäst... Hade i mera honung och socker, kanske 200 gram totalt. Väntade sedan tills det nästan inte jäste något alls.

Då silade jag det igen och hällde det på flaska och hoppades på att det skulle räcka till lite kolsyra, ställde sedan in det i matkällaren och kollade till det varje dag. Så tills i förrgår, då jag kollade så hade et bildats en hel del grumligt jox i botten och vätskan hade en jättefin och helt klar typ gul färg.

Igår skulle jag i annat ärende till källaren och möttes då tyvärr av ett inferno av glassplitter och kletig dricka.... Jävlar vilken smäll det måste ha varit flaskan stod imellan 2 tomma syltburkar som också splittrats av explosionen.
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Experiment aprikos

Inlägg av AirQ »

Därför man mäter OG och FG ;)

Skaffa en oechle mätare och så mäter du innan du tillsätter jästen, sen tar du prov efter 2-3veckor, håller det samma värde med 2-3 dagars mellanrum så har det jäst klart.

Sen tillsätter du sockerlag beräknad på 5-7gram per liter och tappar på flaska, så får du bra kolsyra ;)
Learning by doing is the shit
M50B25
Färsk jäst
Inlägg: 18
Blev medlem: lör mar 12, 2016 22:23
Utrustning: Ingen

Re: Experiment aprikos

Inlägg av M50B25 »

Tack för tipset, har faktiskt fått hem en oe mätare nu. Glad att ingen blev skadad bara.

Ska sätta igång en sats med te-vin snart
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster