Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Ändra antal dagar/värme mitt upp i tillverkning?

Diskusion kring tobak, så som snustillverkning.
Diazz
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: sön aug 09, 2015 16:43
Utrustning: Ugn

Ändra antal dagar/värme mitt upp i tillverkning?

Inlägg av Diazz »

Hej!

Jag håller nu på, med mitt tredje försök att göra snus hemma.

Efter de två föregående misslyckade försöken så fick jag prova polarens snus, som faktiskt hade riktigt bra konsistens, något jag inte lyckats med förut. Han förklarade exakt hur han gjorde, jag beställde hem en sats prillan och har följt hans råd sedan i Fredags.

Hans råd var följande: 65 grader, hälften vatten vid varje påse's iblandning, ungefär 5 dygn, med extremt noggrann och tidskrävande blandning med elvisp varje dag.

Nu, efter att ha läst om eventuella risker vid långsam tillverkning av snus, så undrar jag helt sonika om jag kan ändra detta redan idag? kan jag ta ut satsen, hälla i lite extra vatten, dra på några extra grader och bli färdig redan ikväll? kan detta hjälpa?

Jag har hållt mellan 59-69 grader sedan kl 20:00 i Fredags. Så satsen har varit i ugn 45 timmar nu, kan jag som sagt hälla på någon extra dl vatten, vispa, köra 90-95 grader och ikväll vara "klar"? Om så, hjälper det?

Tack på förhand.

Återgå till "Tobak / snus"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster