Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Nu ska det odlas tobak

Diskusion kring tobak, så som snustillverkning.
Freewheeling
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: lör maj 10, 2014 19:08

Nu ska det odlas tobak

Inlägg av Freewheeling »

Efter att provat att gjort eget snus med ett snuskit från snusbolaget och blivit väldigt nöjd tänkte jag ta det ett steg längre.
Jag har bestämt mej för att prova att även odla min egen tobak. Jag har ingen direkt kunskap om odling men jag tänkte göra ett försök.
I första hand tänkte jag odla för snus, men har även blivit intresserad av att rulla ciggarer. Jag är inte rökare själv men tycker själva hantverket verkar vara kul att prova.

Jag har ganska stor tomt men valt att odla på en ganska liten yta till att börja med.

Kom på iden ganska sent på året när jag beställde frön. Men och andra sidan har det varit frostnätter var och varannan dag i Stockholm tills nu. Så jag chansar och ser hur det går?

Jag har förplanterat tre olika sorters tobak. Nord.am Burley K326. Nord.am KT D4. Burley N.L Madole

Jag vet inte så mycket om de olika sorterna jag planterat. Men en sort ska tydligen bli mogen på 55-60 dagar vilket kan vara bra då jag som sagt planterar ute ganska sent.

Så här ser de små liven ut just nu. Det har i alla fall börjat spira vilket är rätt positivt ;)

Bild


Här är landet som jag börjat jobba med. Har tidigare odlat potatis på samma ställe med mycket gott resultat. Har jag tur får jag kanske in 15 plantor? Tänkte vända upp och rensa för att sedan köpa ny jord som topplager.

Bild


Tips och trix mottages med tacksamhet :)
Freewheeling
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: lör maj 10, 2014 19:08

Re: Nu ska det odlas tobak

Inlägg av Freewheeling »

Synd att säja att de växer fort i början. Men nu börjar det röra på sej. Jag har plockat ur en hel del.

Men det kommer bli mer än jag har plats för. Så som det ser ut nu så kan den som är intresserad få ett tobaksblomster.

Förövrigt är det ändrade planer . Jag kommer att odla i mitt glasade uterum. Blir som ett växthus. Tänkte sätta i stora hinkar. Kommer bli djungel i uterummet :D
Corvette
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: tis sep 23, 2014 15:05

Re: Nu ska det odlas tobak

Inlägg av Corvette »

Har dyrket (odlat) tobakk selv, virginia-tobakk, og det er meget enkel.
Her jeg bor er det mye snegler, og dem spiser plantene. Derfor er det best å ha plantene i store kjeramiske krukker, på en veranda eller et sted der sneglene ikke kommer til.

1. så frøene i mars/april, inne i huset, og de må vannes forsiktig, ikke overvannes (kun fuktig jord).
2. når de er begynnt å spire, brukes en pinsett til å om-plante dem i små beger (1 stk plante pr beger).
3. når dem er blitt minst 50mm høye, om-plantes dem i større krukker (ikke de støste ennå), "syltetøybokser"
4. plantene må få tid på seg til å utvikle rot-systemet, som er enormt stort, dette er det viktigste å huske på.
Og dette er det som tar tid, de utvikles meget sakte over jorden. Under jorden er der det vokser på dette stadiet.
5. når de er blitt ca 20 cm høye, da er dem klare til de største pottene, rotsystemet er nå utviklet. Og nå vokser dem raskt ca 10-20 mm i døgnet.
6. nå er de klare til å vokse seg store, og det er bare å plukke de nederste bladene når de er blitt minst 5-6 håndflater store, og begynt å miste grønnfargen.
7. blomstene bør plukkes bort når dem begynner å komme, slik at alll næring går til bladene.

Disse plantene krever massevis med vann, rotsystemet er som en svamp, og de må vannes "mye" daglig.
Viktig å bruke jord av god kvalitet, helst blomsterjord, men vanlig billig hagejord i 50 kg sekker duger bra også.
Man skal ikke tilføre fertilizer når plantene er unge, kun når de er store, men jeg bruker ikke dette.

Man må ha ca 4 fullvoksne planter (2 m høye) for å få 1 kg med rå-tobakk. Og plantene er glade i sol-lys, ikke i skyggen.
Har erfart at kjeramiske potter er kjempebra å bruke (ca 1/2 m i diameter), og det virker som om pottene avgir mineraler som plantene liker. Vet bare at plastpotter ikke er like bra.
Corvette
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: tis sep 23, 2014 15:05

Re: Nu ska det odlas tobak

Inlägg av Corvette »

Freewheeling skrev:Synd att säja att de växer fort i början. Men nu börjar det röra på sej. Jag har plockat ur en hel del.

Men det kommer bli mer än jag har plats för. Så som det ser ut nu så kan den som är intresserad få ett tobaksblomster.

Förövrigt är det ändrade planer . Jag kommer att odla i mitt glasade uterum. Blir som ett växthus. Tänkte sätta i stora hinkar. Kommer bli djungel i uterummet :D
Dette er nok det lureste ja. Slik det ser ut på fotoet, er nok ikke bra.
Hvordan gikk dette? har du bilder av plantene?

Om noen ønsker det, så kan jeg legge ut foto av mine planter.

Anbefaler pasta-maker til å kutte tobakken, av typen på fotoet, denne kutter tobakken meget raskt.
Hold dere unna kutteren som tobak-butikkene selger, den med 2 stk kniver, disse duger IKKE.
gluten-free-pasta-maker.jpg
gluten-free-pasta-maker.jpg (11.07 KiB) Visad 262 gånger
Skriv svar

Återgå till "Tobak / snus"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster