Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Smaksättning av snus med Whisky..

Diskusion kring tobak, så som snustillverkning.
Användarvisningsbild
e5150
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: sön dec 22, 2013 19:16
Ort: Stockholm

Smaksättning av snus med Whisky..

Inlägg av e5150 »

Hej alla...
Är inne nu på min tredje bakning av snus och tänkte ta det här med smaksättning ett steg längre.
Kör på cobra's råtobaksspill, där jag dragit ner vätskan rejält, 700g på första bakningen och 500g på andra. Avslutar med 10g gummi arabicum, och det ger, en för mig, perfekt konsistens.
Vad jag tänkte testa nu är att ersätta dom sista 500g vätska med whiskey. Jag har en flaska Jameson inköpt på taxfree för en tid sedan som jag tänkte offra för ändamålet. Alkoholen bekymrar mig inte då jag bakar på 85-90 grader, möjligtvis ångorna då stekpåsen är hyffsat tät.

Tankar, ideer, tips?
trissan1820
Bryggmästare
Inlägg: 253
Blev medlem: fre feb 15, 2013 21:45

Re: Smaksättning av snus med Whisky..

Inlägg av trissan1820 »

Om det var jag som skulle ha det så hade jag använt whisky extrakt i stället.

Edit
Om du har alkohol i dunstar ju 40% mer av vätskan bort så du behöver lite extra vatten
trissan1820
Freewheeling
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: lör maj 10, 2014 19:08

Re: Smaksättning av snus med Whisky..

Inlägg av Freewheeling »

trissan1820 skrev:Om det var jag som skulle ha det så hade jag använt whisky extrakt i stället.

Edit
Om du har alkohol i dunstar ju 40% mer av vätskan bort så du behöver lite extra vatten
Håller med. Har använt whisky extract vilken jag tycker känns trovärdigt i sammanhanget. Kan även rekommendera att tillsätta lite anis och du kommer bli väldigt nöjd.

Jag är förövrigt en riktig hardcore whiskey lover, Men som sagt. riktig whisky är nog att kasta pärlor åt svinen ? Men jag har inte provat själv så...

Ska man tillsätta riktig whisky så inbillar jag mej att det skulle passa till cigarrer lätt med en sprayflaska?
Användarvisningsbild
e5150
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: sön dec 22, 2013 19:16
Ort: Stockholm

Re: Smaksättning av snus med Whisky..

Inlägg av e5150 »

Nå, nu var det just extrakt jag ville komma ifrån att använda.
Bakningen är klar nu i alla fall, och jag kan rapportera att visst, smaken finns där, men inte alls lika kraftig som jag hade hoppats på. Vad jag gjorde var att jag gav whiskyn ett uppkok innan jag mätte upp den, av några anledningar. Mängden, som tidigare inlägg poängterar, 40% försvinner direkt. Natrium karbonat'et löser sig lättare, och jag var helt enkelt inte riktigt bekväm att ha något brandfarligt liggandes i ugnen så länge :think: .

Men jag har inte gett upp ännu, även om det kommer att dröja ett tag innan jag testar igen. Det är inte alltid man har tillgång till billig sprit som man kan använda till smaksättning, men det finns lite andra idéer som skramlar på hjärnkontoret.
trissan1820
Bryggmästare
Inlägg: 253
Blev medlem: fre feb 15, 2013 21:45

Re: Smaksättning av snus med Whisky..

Inlägg av trissan1820 »

i min värld så om man kokar whisky "reducerar" den så är det extrakt man får.

så om det inte är en specifik whisky smak man är ute efter förstår jag ej vitsen med att använda sprit drycker i snuset
trissan1820
Freewheeling
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: lör maj 10, 2014 19:08

Re: Smaksättning av snus med Whisky..

Inlägg av Freewheeling »

trissan1820 skrev:i min värld så om man kokar whisky "reducerar" den så är det extrakt man får.

så om det inte är en specifik whisky smak man är ute efter förstår jag ej vitsen med att använda sprit drycker i snuset
Håller med. Tror extrakten oftast har större effekt på smaken än om man tillsätter "riktig" whisky? Men känslan kanske överträffar smaken?
Skriv svar

Återgå till "Tobak / snus"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster