Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Vill bygga en snusugn..

Diskusion kring tobak, så som snustillverkning.
snusärbra
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: ons dec 25, 2013 17:03

Vill bygga en snusugn..

Inlägg av snusärbra »

Hej. Är lite less på att höra på gummans tjat över att man ockuperar ugnen dom gångerna man bakar snus, så tänkte mig att bygga en snusugn. Tanken är att den skall kunna stå ute på balkongen. Det är ju just nu bara kring nollgradigt men kan bli upp emot -10 grader. Kommer en kylbox-modell med en starkare lampa att klara hålla värmen? Helst skulle jag ju vela få upp en 80 grader, men gissar på att det kan bli problem. Verkar som att det flesta bakar på 50-60 grader (inomhus) i deras ugnar gjorda av kylboxar.


Med vänlig hälsning,
andersr
Bryggare
Inlägg: 126
Blev medlem: sön dec 12, 2010 14:52

Re: Vill bygga en snusugn..

Inlägg av andersr »

abbe77
Finjäsare
Inlägg: 51
Blev medlem: sön jun 24, 2012 20:24

Re: Vill bygga en snusugn..

Inlägg av abbe77 »

Precis vad jag tänkt föreslå! :) Har använt en själv i flera år, funkar utmärkt! Bara man har ugnstermometer till så.
snusärbra
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: ons dec 25, 2013 17:03

Re: Vill bygga en snusugn..

Inlägg av snusärbra »

Det där ser ju helt klart ut som ett alternativ. Någon som använt en sån? Den ser ju ganska liten ut. Ryms 2 byttorna snus i den? (1 kg pulver). Sen är det ju det där med lukt problemet. Det blir man ju inte av med, för gissar att man inte kan ha den utomhus.

Med vänlig hälsning,
Dma
Färsk jäst
Inlägg: 19
Blev medlem: fre apr 05, 2013 21:17
Ort: Kode

Re: Vill bygga en snusugn..

Inlägg av Dma »

hur länge bakar man snusen i ugnen?
bopidopidop!
snusärbra
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: ons dec 25, 2013 17:03

Re: Vill bygga en snusugn..

Inlägg av snusärbra »

Dma skrev:hur länge bakar man snusen i ugnen?
24+12 Tim om man bakar i 90 grader. Man kan ju köra med lägre temperaturer och längre tid också, men det påstås ge högre TSNA värden, vilket skall vara mindre bra.

Med vänlig hälsning,
znuffer
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: mån maj 05, 2014 11:52

Re: Vill bygga en snusugn..

Inlägg av znuffer »

Med den senaste planerade höjningen av snuspriser så börjar det bli dags att göra eget. Helt klart kommer ugnen i köket inte att få användas i det syftet..
znuffer
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: mån maj 05, 2014 11:52

Re: Vill bygga en snusugn..

Inlägg av znuffer »

Jag tänkte nog börja med att köpa en antik lampa, och då pratar vi antik snuslampa.;)
Skriv svar

Återgå till "Tobak / snus"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster