Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Gjorde en sats cobra, läppen sviider..

Diskusion kring tobak, så som snustillverkning.
snusärbra
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: ons dec 25, 2013 17:03

Gjorde en sats cobra, läppen sviider..

Inlägg av snusärbra »

Hej. Är ganska ny på detta med hembakt, och har nyss blivit klar med min andra sats.

Första satsen jag gjorde var en Prillan Norrland. Överlag ganska nöjd. Smaken var okej (om än en liten bismak av råtobak), fick till fuktigheten helt okej, dock blev den aningen kladdig i konsistensen. Helhetsupplevelsen var ändå fantastisk. Efter att har snusat dyrt köpesnus i närmare 15 år, så förbannar man sig själv att man inte kommit på detta tidigare.

Andra satsen blev en coobra grön original. Fin tobaksblandning, fukten blev perfekt, smaken och konsistensen likaså. Helt klart en riktig höjdare och favorit såhär långt. Dock en sak som stör. Efter att nu har snusat nån dosa av detta i övrigt helt perfekta snus, så känns det som att insidan av läppen konverterat om till ett russin och att det svider lite väl. Någon annan med liknande upplevelser? Vad har man i för mycket av? Borde jag ha i mindre av någon salterna?

MVH
nilly
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: ons sep 21, 2011 14:20

Re: Gjorde en sats cobra, läppen sviider..

Inlägg av nilly »

Ta mindre natriumkarbonat/pottaska. Dra av en 25% så blir det nog bättre. Själv kör jag på prillan satser och tar mindre av natriumkarbonaten även till dem.

Hur är det med grus å sand i din cobra sats? Har inte vågat prova cobra efter vad jag läst om sand i tobaken :/
okipower
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: ons jul 10, 2013 15:56

Re: Gjorde en sats cobra, läppen sviider..

Inlägg av okipower »

nilly skrev:Ta mindre natriumkarbonat/pottaska. Dra av en 25% så blir det nog bättre. Själv kör jag på prillan satser och tar mindre av natriumkarbonaten även till dem.

Hur är det med grus å sand i din cobra sats? Har inte vågat prova cobra efter vad jag läst om sand i tobaken :/

Fick en dosa kobra grov och den var kanoners. Inget sand. Låter konstigt.
öl är bröd, bröd är mat.
Användarvisningsbild
e5150
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: sön dec 22, 2013 19:16
Ort: Stockholm

Re: Gjorde en sats cobra, läppen sviider..

Inlägg av e5150 »

Har kört två satser cobra original, inte sett ett enda sandkorn i dom satserna. Funkar hur bra som helst.
Skriv svar

Återgå till "Tobak / snus"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster