Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Stekpåse tar bort lukten vid tillverkning i ugn

Diskusion kring tobak, så som snustillverkning.
vafan
Brygguru
Inlägg: 1282
Blev medlem: tis jan 18, 2011 8:01
Ort: Norrbotten

Stekpåse tar bort lukten vid tillverkning i ugn

Inlägg av vafan »

Halloj!

Min första snussats blev lyckad men min flickvän och mina barn klagade på lukten vid tillverkningen, så jag fick idén att varför inte använda en stekpåse!!

Hade en massa stora stekpåsar hemma så jag testade göra en sats i ugnen med en stekpåse, och nu slapp jag gnället. :)
BIAB+NoChill Nuff Said!
diniroo
Turbojäsare
Inlägg: 37
Blev medlem: tis mar 19, 2013 13:35

Re: Stekpåse tar bort lukten vid tillverkning i ugn

Inlägg av diniroo »

försvann lukten till 100%? och var kan man fynda såna tror du?
vafan
Brygguru
Inlägg: 1282
Blev medlem: tis jan 18, 2011 8:01
Ort: Norrbotten

Re: Stekpåse tar bort lukten vid tillverkning i ugn

Inlägg av vafan »

Min första påse tog bort allt, förrutom när man måste röra om. Den andra påsen så var det en liten svag doft men hörde inget tjat från barnen. Kan ha varit så att jag var förkyld eller nått vid första testet.

Stekpåsar kan du köpa hos din lokala livsmedelsaffär, har dom inte stora så fråga ifall de kan ta in större påsar.

Jag har en stor påse från märket Toppits.

http://www.toppits.se/detail_d1_produkt ... 8,686.html
BIAB+NoChill Nuff Said!
rayshadowsun
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: fre aug 05, 2016 14:31

Re: Stekpåse tar bort lukten vid tillverkning i ugn

Inlägg av rayshadowsun »

Jag kör, kanske lite överdrivet så här

Aluminiumtejp (från biltema) runt locken för att täcka skarven.

2 st 5L stekpåsar per låda. Finns mindre påsar men inte lika lätt att tillsluta.

Jag använder en dammsugare på lågt sug för att dra ut luft (så påsarna inte fyller hela ugnen). Gummiband funkar bra för att göra tätt mellan rör och påse.

Sen sluter jag igen påsarna temporärt med en sån där påsklämma som är av den tajtare versionen. (Brukar hänga med 1 eller 2 i påsen från IKEA) Klämman måste sitta så nära lådan det bara går.

Sen snurrar jag ihop "påsändarna" och viker ihop änden på den inre påsen så det blir som ett uppochnervänt "U". Använder en vanlig påsklämma för att hålla ihop "Uet" i ändarna.

På så vis kan jag enkelt använda ungssnöre för att binda ihop "Uet" riktigt rejält tajt med en knut per "halv varv".

Jag gör så för den påsen som är ytterst med och sedan binder jag ihop de båda "Uen" hårt med ungssnöre.

Har inte varit någon som helst lukt vare sig i ugnen eller köket. Jag kör 80-90 grader (eller ja det bestämmer min kassa ugn) i 24h, rör om och så 24h igen. Det blir lite jobbigt med tejp och snören men om man klipper upp dem försiktigt kan man återanvända påsarna iaf.

Varför gör jag då allt detta? Jag delar lägenhet med två andra personer.

Jag testat första gången med bara lådan, luktade som fan. Andra gången med tejp, lite bättre sen att bara ha en påse men det funkade inte 100% och det blev lite lukt. En av mina grannar är ganska känslig.

Det jag dock tänker testa denna gång är att inte köra med någon tejp. Har fått för mig att limmet givit mitt snuns en lite besk bismak. Dessutom har jag ingen aning om vad det är för kemikalier i det.
Skriv svar

Återgå till "Tobak / snus"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster