Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Vill ha hjälp från scratch om det finns någon snäll här!

Diskusion kring tobak, så som snustillverkning.
AkaDed
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: tis mar 26, 2013 12:25
Ort: Örebro

Vill ha hjälp från scratch om det finns någon snäll här!

Inlägg av AkaDed »

Hallå är ny här på forumet.

Det är så att jag tänkte bygga en snus ugn av en kylväska. Fast har ingen koll alls hur det funkar. vad man behöver osv, skulle behöva en dummies guide ;) Sen när Ugnen är klar, hur tillagar jag snuset i ugnen? Brukar köra prillan stark men ugnen hemma har sån ojämn temperartur så tänkte prova detta. iaf när man får hem satsen så ska man ju blanda första påsen med vatten osv osv, Lägger jag snuset löst i ugnen? för jag får ju inte ner lådorna där. kan jag göra all blandning i kylbagen? Skulle behöva en Lättläst byggbeskrivning och Hur man gör snuset bäst guide.

Kommer med bilder o så om jag hittar någon hjälp :)

Tack på Förhand
Jens
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: tis apr 16, 2013 15:18
Ort: Eskilstuna

Re: Vill ha hjälp från scratch om det finns någon snäll här!

Inlägg av Jens »

Hej,

Jag har ingen snusugn själv men jag kanske kan hjälpa dig lite då jag själv har tänkt bygga en (någon vacker dag)

Jag tänker såhär. Antingen gör du hål i botten av lådan. Där monterar du en lampsockel. Då kan du lägga lådan ner och två plastburkar får rum där inne.
Montera lamphållaren lite över mitten när lådan ligger ner på höger eller vänster sida (i botten).

Eller så monterar du lampan i toppen (i locket) och häller ner snuset i lådan. Det är en metod som jag har sett men inte riktigt tror på. Värmen stiger så det är risk att värmen stannar vid lampan.

Jag skulle nog prova med att montera lampan i botten av lådan och låta den ligga ner när man fermenterar snuset.

Sedan så köpte jag en plastback på Jula där jag blandade snuset i. Det tyckte jag funkade bra, en hink står det i instruktionerna men då blir det ganska djupt med snus och svårt att blanda det med elvispen.

Jag köpte en liknande sådan:
http://www.jula.se/forvaringsbox-33-l-661086

Instruktioner på hur du gör med snuset får du med dessa följde jag förutom att jag tog 1dl mindre vatten andra gången som man tilsätter vätska. Det är såklart upp till var och en.
Det är inte jag som är dum, det är alla andra som är smarta!
Användarvisningsbild
jim [skutte]
Bryggare
Inlägg: 147
Blev medlem: sön jul 15, 2012 10:52

Re: Vill ha hjälp från scratch om det finns någon snäll här!

Inlägg av jim [skutte] »

Borde funka om du får den tät men är lite orolig för fukten och elen. Dessutom så "tror" jag att det är bättre med större yta i ugnen för att lampan inte ska tokvärma/bränna på ett ställe. Antar att du av utrymmes skäl valt en kylbox istället för en större frigolitlåda. Om inte så hittade jag min på Bauhaus och fick den billigare än vad säljaren ville släppa den för :D
Så kan du använda kylväskan till ölbryggning istället.

Oavsett så tycker jag som sagt att det blir bättre snus när snuset värms upp av omgivningen istället för direkt strålning så jag brukar täcka mina lådor med alufolie, jag har även täckt väggen(locket i mitt fall) bakom lampan med folie.

40w lampa 50-60 L 64-72 *C ingen dimmer längre och 2½ dagar, smidigt och enkelt. Fungerar även utomhus på vintern.
Öl byggde denna kropp, men jag bryggde ölet!
Skriv svar

Återgå till "Tobak / snus"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst