Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Hur ska tobaken vara ,när den är riven ?.

Diskusion kring tobak, så som snustillverkning.
carina66
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: mån feb 25, 2013 9:50

Hur ska tobaken vara ,när den är riven ?.

Inlägg av carina66 »

Jag har nu 1 kg råtobak som jag ej vet hur man ska mala/riva . har provat flera kvarnar (ej tobakskvarn) men svårt att veta vilken är bra eftersom jag inte vet hur den ska se ut när den är klar, vissa pratar om mald tobak, när man köper färdig tobak så är den trådig, ska den råa tobaken bli så eller??? blir tokig på detta snart, hur gör man om den är för torr? snälla hjälp mig nån.


Ändrade rubriken, så man vet vad du vill ha "hjälp" med.
Blådåren
Moderator
Användarvisningsbild
jim [skutte]
Bryggare
Inlägg: 147
Blev medlem: sön jul 15, 2012 10:52

Re: Hur ska tobaken vara ,när den är riven ?.

Inlägg av jim [skutte] »

Det är nog en ren smaksak, ganska finmalet föredrar jag(tänk typ cigarett tobak fast lite mindre kanske ½)

"Trådarna" har jag bara fått med när jag har använt grovmalen tobak och det retade skiten ur mig (fastnade i vispen m.m.)

Mixa/riv/hacka/mal tills det blir rätt smått men ej pulveriserat :D så kan du juh alltid öka på grovheten efter smak.
Öl byggde denna kropp, men jag bryggde ölet!
carina66
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: mån feb 25, 2013 9:50

Re: Hur ska tobaken vara ,när den är riven ?.

Inlägg av carina66 »

Tack för din hjälp jim! ska fortsätta och testa olika rivjärn i matberedaren kanske ;)
Skriv svar

Återgå till "Tobak / snus"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster