Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Prillans snussats 1 kg

Diskusion kring tobak, så som snustillverkning.
nydahl98
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: tis jan 08, 2013 20:32

Prillans snussats 1 kg

Inlägg av nydahl98 »

Har testat två omgångar med cut`n roll som har blivit bra.

Byggde snusugn med en kylbox och lampa.
Höll 59 grader i 5 dygn.

Nu till frågan.

Jag har skaffat en sats prillan snussats stark 1kg.

Ska jag köra enligt prillans recept men köra 50-60 grader i 5 dygn eller köra efter cut`n rolls recept?

Tycker prillans recept har lite vatten.

Nån som testat prillans i hemmabyggd snusugn?

cut´n roll:

Kod: Markera allt

500g Virginia Tobaksmjöl, Grov eller finmald
80g Salt
40g Natriumkarbonat
1g Benzoat
20ml Propylenglykol

Steg 1
Koka upp 8dl vatten tillsammans med 80-90g koksalt - var noga med att saltet löser sig.
När saltvattnet svalnat till ca: 50 grader kan du börja blanda i snuspulvret, rör om blandningen ordentligt.
Tillsätt 20ml propylenglykol samt 40g natriumkarbonat – för ett mildare/svagare snus endast 20g natriumkarbonat.
Häll snusmassan i en ugnsfast form av glas, porslin eller rostfritt kärl, täck med aluminiumfolie eller plastfolie.

Steg 2
Kärlet med snusmassan skall nu ställas på en plats av ca: 70 grader, blandningen skall svettas/jäsas i 5 dygn.
Steg 3
Efter 5 dygn tar du ut kärlet, lös upp Benzoat i lite varmt vatten, ca: 20ml – blanda ner i snusmassan och rör om ordentlig.

Steg 4
Låt snuset svalna, ditt snus är nu färdigt men rekommenderas några dagars lagring. Förvara snuset med fördel i frys.
prillan:

Kod: Markera allt

Börja med att sätta ugnen på 90 grader. Kontrollera för säkerhets skull
temperaturen i ugnen med en termometer. Våra burkar och lock är certifierade för
120 graders värme. Lös sedan upp påse nr 1 (natriumklorid) med 1 liter varmt
vatten. Häll detta i en hink tillsammans med tobaken. Blandas noga, helst med
elvisp.
2. Häll nu snusmassan i dom båda plastburkarna, platta till massan med en sked
lagom hårt. Sätt på locken så dom blir helt tätslutande. Ställ in burkarna i ugnen på
ett galler och låt stå i 24 timmar.
3. Nu tas burkarna ut för att hällas över i hinken. Lös upp påse nr 2 (natriumkarbonat)
med 5 deciliter varmt vatten som du häller i hinken. Blanda återigen med elvispen.
Sedan skall massan tillbaka i plastburkarna igen, med locken helt tätslutande. Sätt
nu in burkarna i ugnen en gång till i 12 timmar.
4. Snusmassan har nu varit i ugnen i 36 timmar och tages ut för att svalna. Denna
process kan liknas vid en pastörisering.
5. Nu skall snusmassan tillbaka i hinken en sista gång och du tillsätter påse nr 3
(glycerol/propylenglykol) som du med hjälp av elvispen blandar väl. Om man vill
smaksätta sitt snus med någon arom är det nu man skall blanda i detta och röra om
ordentligt. Prillans snusaromer finns i fyra olika smaker, som påminner om de mest
välkända snusmärkena på marknaden. Det är spännande att prova sig fram med
olika smaker eftersom du då själv bestämmer hur just ditt snus skall smaka.
6. Snuset är nu färdigt, men först efter 5-7 dagar i kyl har det fått sin fulla mognad och
sin karakteristiska arom och smak.
snuarn
Turbojäsare
Inlägg: 25
Blev medlem: ons aug 24, 2011 13:49

Re: Prillans snussats 1 kg

Inlägg av snuarn »

Jag har aldrig testat att köra så lång svettning (5 dagar), det gjorde man däremot förr, bland annat i Ljunglöfs originalrecept.

Bild


Men jag har varit nöjd med 3 dagars svettning och högre temperatur, brukar ligga på 87 grader, mätt i snusmassan. Angående vattnet, jag tycker det blir för mycket vatten, så jag använder totalt 2dl mindre vatten i steg 1 och 3.
Skriv svar

Återgå till "Tobak / snus"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster