Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Vad göra efter tobaksskörd?

Diskusion kring tobak, så som snustillverkning.
Användarvisningsbild
Bozo
Bryggmästare
Inlägg: 229
Blev medlem: ons jul 27, 2011 12:59
Ort: Borås

Vad göra efter tobaksskörd?

Inlägg av Bozo »

Hejsan. I år odlar jag egen tobak för första gången. Det är sex plantor virginia och fem plantor bondtobak. Först plockningen av färdiga löv blev ca 5kg våtvikt.
Bild

Efter vad jag förstått så ska bladen skördas när de får "aligatorskinn" utseende.
Bild

Jag har hängt de färdiga bladen på tork under takfoten, genom att trä ett gem genom stammen och sedan hänga detta på linan.


Bild

När bladen torkat och blivit gulbruna har jag tänkt att ta in och hänga upp dessa i garaget. Har tänkt att prova och göra några cigarrer och tuggtobak.
Blir det stor skillnad på och låta tobaken hänga och luftkurera sig under lång tid mot att bygga kureringskammare och värmekurera (55grader ca4v)?.
Går det att kurera i ugn, hur gör man då?
Låda ovanpå pannan(40grader) med luftfuktare i, kan det funka?.
Finns det någon här som rullat egna cigarrer och kan rekomendera några tobakssorter att odla i sverige,
som fungerar till inlägg och omblad?
Användarvisningsbild
spyse
Finjäsare
Inlägg: 58
Blev medlem: tor jul 28, 2011 0:15
Ort: Västerås

Re: Vad göra efter tobaksskörd?

Inlägg av spyse »

Har tyvärr inget svar att ge dig, men måste passa på att berömma ditt initiativ, fina bilder, blev lite avundsjuk/sugen (bor i lägenhet, saknar egen trädgård att sköta).
Hoppas det blir bra, och återkom isf gärna med en beskrivning över hur du gick tillväga.
Användarvisningsbild
Doctor_snus
Finjäsare
Inlägg: 61
Blev medlem: lör sep 26, 2009 23:29
Ort: Härnösand

Re: Vad göra efter tobaksskörd?

Inlägg av Doctor_snus »

Dags för mig med.
Själv har jag Virinia och Rustika som köptes in för snustillverkning.
Några blad har skördats och ligger på tork.

OM någon dag hugger jag av stammen och tar in hela plantan in i bastun. Där får dessa hänga ett tag innan jag säter på både bastun och ångaggrigatet till den.

Sedan ska jag görs snus.
Användarvisningsbild
Bozo
Bryggmästare
Inlägg: 229
Blev medlem: ons jul 27, 2011 12:59
Ort: Borås

Re: Vad göra efter tobaksskörd?

Inlägg av Bozo »

Den första skörden blad har tappat gröna färgen och hängts in i garaget för ytteligare torkning. Inget mögel eller annat tråkigt fanns på bladen.
Bild

Bild

Även om du bor i lägenhet så finns det ju en massa skog, fält, ängar mm, där du skulle kunna prova att plantera.
Hur gick det i bastun :?: , hoppas lukten inte sätter sig i väggarna.
Användarvisningsbild
Doctor_snus
Finjäsare
Inlägg: 61
Blev medlem: lör sep 26, 2009 23:29
Ort: Härnösand

Re: Vad göra efter tobaksskörd?

Inlägg av Doctor_snus »

Det blev inte bastun eftersom jag inte har något bra att hänga dom i därinne. Hela stjälkar med med blad hänger utomhus under ett skärmtak.
Har plockat blad av dom där och lägger dom inne i ett avstängt kylskåp.
De två sorterna har jag ingen ordning på alls utan blandar på.
Magnus Mattisson
Färsk jäst
Inlägg: 20
Blev medlem: tor apr 19, 2012 10:47
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Re: Vad göra efter tobaksskörd?

Inlägg av Magnus Mattisson »

Hur har det gått?
Användarvisningsbild
Doctor_snus
Finjäsare
Inlägg: 61
Blev medlem: lör sep 26, 2009 23:29
Ort: Härnösand

Re: Vad göra efter tobaksskörd?

Inlägg av Doctor_snus »

Det gick inte bra för mig.
I brist av tid så tryckte jag ner tobaken i en plastpåse och la undan. Tog fram det i dagarna för att börja mala men det har möglat, har lagt ner tobaken för fuktig i påsen.
Eldade upp det i pannan. Det enda roliga med det var att det rök in i pannrummet och luktade cigarett.
Corvette
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: tis sep 23, 2014 15:05

Re: Vad göra efter tobaksskörd?

Inlägg av Corvette »

Man høster tobakksbladene ved å knekke av de nederste bladene idet de begynner å miste grønnfargen.
De nederste bladene har også lavt nikotininnhold, noe det er verdt å legge merke til, slik at alle bladene bør blandes sammen med alt det andre helt til slutt av inn høstingen.
Det går også helt greit å høste alt på en gang, altså hele planten, grønne og gule blader.
Dette er noe man selv må bestemme, gjøre det som er mest praktisk å gjøre.
(Profesjonelle tobakksdyrkere lar hele planten vokse seg ferdig før innhøsting)

Det går ca 4 fullvoksne planter på 1 kg ferdig tørket tobakk.

Når tobakken er ferdig tørket, må den fermenteres.
Tobakken har giftstoffer som forsvinner under fermenteringen, den er ikke bra for helsen å røke selv om bladene er brune og det ligner på tobakk.
For å starte fermenteringen, må man ha en ganske stor tobakks-ball (minst 2 kg må til).
Det er i midten av den store ballen at temperaturen blir høy nok (stikk hånden inn, så kjenner man sterk varme).
Etter noen dager med fermentering, må tobakken pakkes om, dvs det ytterste laget må nå plasseres i midten av tobakksballen, og fermenteringen startes om igjen.
Dette gjentas 3-4 ganger. For å stanse prosessen må tobakken spres i mindre posjoner.
Skriv svar

Återgå till "Tobak / snus"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster