Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Luktsnus

Diskusion kring tobak, så som snustillverkning.
Användarvisningsbild
mmeb
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: mån jun 04, 2012 13:35

Luktsnus

Inlägg av mmeb »

Hej! Det här är mitt första inlägg här. Jag har aldrig använt råtobak själv förut så jag hoppas ni ursäktar att jag låter väldigt grön...

Jag och en kompis har pratat om att försöka göra eget luktsnus med olika "smaker" (eller aromer, blir det väl) och jag gissade att råtobak var rätt ände att börja i.

En sökning i ämnet ledde till denna sida där det står så här:
It is very easy to make your own snuff. All you need to do is grind your tobacco in a pepper mill or coffee grinder until you have a fine powder. If you have a good coffee grinder, you should be able to make your snuff with one pass through the grinder. If you are only trying out snuff, you could break open an ordinary cigarette and grind the tobacco from that, although you should remember that this will be full of chemicals. Far better to grow your own tobacco without the chemicals.

Before making your own snuff using home grown tobacco, you should make sure your tobacco is dried and cured. You should also crush your tobacco in your hand into small pieces about the size of tea leaves and remove any dry, woody bits. You can use any part of the tobacco leaf for your own snuff. Cheaper commercial snuff uses the stem or mid-rib of the tobacco leaf while the more expensive commercial snuff uses the small, young leaf of the Virginia tobacco plant. I recommend that you use Virginia tobacco as the nicotine content is about 3 times that of Havanna. You may wish to mix your tobacco to create a snuff that suits you.
Det lät ju verkligen ruskigt enkelt!

Så min fråga till er med erfarenhet av råtobak/snus - kan jag bara köpa råtobak, mala den superfint och "krydda" och - färdigt?

Eller är det något annat viktigt jag borde tänka på?

Många tack på förhand!
Användarvisningsbild
spyse
Finjäsare
Inlägg: 58
Blev medlem: tor jul 28, 2011 0:15
Ort: Västerås

Re: Luktsnus

Inlägg av spyse »

Jag har aldrig gjort luktsnus, med meningen att göra luktsnus. Dock har jag råkat röra upp en del tobaksdamm, när jag mixade råtobak för att göra snus.
Testade såklart att både lukta på det och sniffa, det kittlade nå enormt i näsan, och det gav någon typ av effekt (nikotinet togs upp av kroppen).

Så ja, ja skulle säga att det funkar, men var beredd på en kittlande näsa ^^

En sak att tänka på är väl att försöka hitta helt icke smaksatt råtobak, tror de kan bli lite knepigt att hitta helt ren....
Användarvisningsbild
mmeb
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: mån jun 04, 2012 13:35

Re: Luktsnus

Inlägg av mmeb »

Hej, hej,

jo, jag har testat kommersiellt luktsnus och man nyser - rejält - ibland med viss fördröjning så det kan komma när man minst anar :lol:

Jaså, tobaken är ofta smaksatt alltså? Det hade jag inte hunnit tänka på ännu. Det verkar finnas ganska många sorter på online-marknaden och jag har liksom ingen aning om vad jag ska leta efter :? Jag tänker att jag försöker köpa en så liten kvantitet som möjligt att testa med till en början (jag hade ändå inte tänkt börja tillverka luktsnus i industriskala :D )

Tack för ditt svar, hojta gärna till om du kommer på något mer!
izor_902
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: tis okt 29, 2013 13:17

Re: Luktsnus

Inlägg av izor_902 »

Verkar va lite gammal tråd men blir nyfiken om du kom nån vart med att göra eget luktsnus?

Körde mycket luktsnus förr och blir lite nu med.
mullan
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: ons okt 26, 2022 23:04

Re: Luktsnus

Inlägg av mullan »

finns billigt luktsnus online på www.snushandel.se
Den Sista Snusen
Turbojäsare
Inlägg: 39
Blev medlem: ons apr 10, 2019 20:47

Re: Luktsnus

Inlägg av Den Sista Snusen »

Man kan snorta vanligt lös-snus, så gjorde dom i alla fall förr i tiden.
Men ju finare tobaken är mald dessto bättre kan man anta.
Man vill ju ha fin spridning i näsan så att nikotinet tas upp.

Jag kom just på att jag faktiskt köpt luktsnus som ligger i kylskåpet sedan länge.
Pöschl's Snuff - Gletscher Prise.
Gick och hämtade och lade upp en lina ovan på vänsterhanden.
Snortade den nu.

Känns rätt så gott, ska köra vidare på den och skriver här om det är bra eller ej.

Instruktioner hur man snortar saker:
1. lägg upp en lina, dosera typ halv tändsticka eller nått.
2. Andas in genom ena näsborren, dra inte hårt, andas in bara.
Då sprider det sig väl över slemhinnorna, drar man för hårt så får man det ner i halsen och lungorna.

Snuffet jag just drog i mig känns skönt i näsan i alla fall, en svag kittling men inte i närheten av nysning.
Mitt hadde någon mentol smak, påminner om en som där luktgrej Van Heden använder fast svagare.

Nu medans jag skriver så känner jag någon slags effekt i bihålorna med.

Ni som har gått på det här regelbundet får gärna berätta hur ni gör och hur ni doserar så färskingar som oss kan lära oss innan kulturen glöms bort helt!
Skriv svar

Återgå till "Tobak / snus"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster