Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Skåne Snus.

Diskusion kring tobak, så som snustillverkning.
Magnus Mattisson
Färsk jäst
Inlägg: 20
Blev medlem: tor apr 19, 2012 10:47
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Re: Skåne Snus.

Inlägg av Magnus Mattisson »

Jag vet inte vilken sort det är, bara att den användes här så det är kanske den...

Nog inte lätt o se skillnad på sorterna heller.

Är du i närheten kan du få några frö om du vill eller plantor senare.
Användarvisningsbild
Doctor_snus
Finjäsare
Inlägg: 61
Blev medlem: lör sep 26, 2009 23:29
Ort: Härnösand

Re: Skåne Snus.

Inlägg av Doctor_snus »

Jag är fortfarande på gång med torkningen. Går väldigt långsamt eftersom jag hängde upp hela stjälkarna med bladen på.
Men snart så är det dags att mala och börja tillverka snus.
Mackis
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: lör nov 10, 2012 16:04

Re: Skåne Snus.

Inlägg av Mackis »

Magnus Mattisson skrev:Jag vet inte vilken sort det är, bara att den användes här så det är kanske den...

Nog inte lätt o se skillnad på sorterna heller.

Är du i närheten kan du få några frö om du vill eller plantor senare.
Tyvärr bor jag inte i närheten, bor i Stockholm men är ute och reser mycket i jobbet. Kanske hojtar till om jag har vägarna förbi :)

Du får rapportera vidare om resultatet när allt torkat och du gjort snus eller om du rullat någon cigarr på bladen :)

->Dr snus
Ja det kanske hade varit bättre att torka bladen separat från stjälken då den ger bladen allt vatten innan den torkar ihop.... Vad har du sått för frön? Är det för snus/cigaretter eller cigarrer?

Mvh
Mackis
Användarvisningsbild
Doctor_snus
Finjäsare
Inlägg: 61
Blev medlem: lör sep 26, 2009 23:29
Ort: Härnösand

Re: Skåne Snus.

Inlägg av Doctor_snus »

Mackis skrev:
Magnus Mattisson skrev:Jag vet inte vilken sort det är, bara att den användes här så det är kanske den...

Nog inte lätt o se skillnad på sorterna heller.

Är du i närheten kan du få några frö om du vill eller plantor senare.
Tyvärr bor jag inte i närheten, bor i Stockholm men är ute och reser mycket i jobbet. Kanske hojtar till om jag har vägarna förbi :)

Du får rapportera vidare om resultatet när allt torkat och du gjort snus eller om du rullat någon cigarr på bladen :)

->Dr snus
Ja det kanske hade varit bättre att torka bladen separat från stjälken då den ger bladen allt vatten innan den torkar ihop.... Vad har du sått för frön? Är det för snus/cigaretter eller cigarrer?

Mvh
Mackis
Virginia och Rustikatobak.

Problemet var att jag slarvade med att ta hand om plantorna i somras, de fick sköta sig själva.
Plockade några enstaka mogna blad allt eftersom de mognade. Sedan började köldnätterna närma sig och de flesta bladen var fortfarande väldigt gröna och fina.
Högg därför ner plantorna strax ovanför rötterna och hängde dess upp och ner för långsammare torkning.
Och de fungerar fint, bladen har mognat och torkat på plats. Har plockat blad efterhand och lagt in i ett avstängt kylskåp för en sista mognad för att få dom riktigt bruna och fina.

Hade jag hängt upp bladen lösa, när dom var så omogna som dom var, hade jag nog bara fått torra gröna blad.
Magnus Mattisson
Färsk jäst
Inlägg: 20
Blev medlem: tor apr 19, 2012 10:47
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Re: Skåne Snus.

Inlägg av Magnus Mattisson »

Doctor_snus.
Det är inte säkert, bara om du torkar dem omogna. Gjorde det misstaget förra året.
Då blir de gröna. Får de hänga utan att torka så mognar de, efter mognad torkning.

Mackis
Ska du hitåt så bara säg till.
Kan göra sig ett ärende o titta på lite motorsågsmuseet med om det kan locka. Skickar ett PM med lite kontakt info.
Användarvisningsbild
Doctor_snus
Finjäsare
Inlägg: 61
Blev medlem: lör sep 26, 2009 23:29
Ort: Härnösand

Re: Skåne Snus.

Inlägg av Doctor_snus »

Magnus Mattisson skrev:Doctor_snus.
Det är inte säkert, bara om du torkar dem omogna. Gjorde det misstaget förra året.
Då blir de gröna. Får de hänga utan att torka så mognar de, efter mognad torkning.
Ok, men hade dom klarat att hänga ute om frostnätterna, som var då, utan att bli förstörda?
Det var just därför jag tog in dom.
Magnus Mattisson
Färsk jäst
Inlägg: 20
Blev medlem: tor apr 19, 2012 10:47
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Re: Skåne Snus.

Inlägg av Magnus Mattisson »

Tja, mina gjorde det, hade visserligen partytält över det.

Det är nog inte frosten som sådan som ställer till det utan fryset vatten i och på.

De stockar jag efter skörd lät stå och blomma har fortfarande inte vissnat ner.
Magnus Mattisson
Färsk jäst
Inlägg: 20
Blev medlem: tor apr 19, 2012 10:47
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Re: Skåne Snus.

Inlägg av Magnus Mattisson »

Har bakat ett par satser med 1kg torrvikt nu.
Första blev lite väl blöt men nu sist blev det precis lagom.

Bakade i tre dygn 60grader med 80g salt och 1 liter vatten nästan.
Tog ut, rörde om och lät svalna. Provade lite sen men tyckte det skulle in en runda till så så blev det.

Två dygn till sen var det lagom. Står i försluten bunke nu o blir bättre o bättre...
Användarvisningsbild
Doctor_snus
Finjäsare
Inlägg: 61
Blev medlem: lör sep 26, 2009 23:29
Ort: Härnösand

Re: Skåne Snus.

Inlägg av Doctor_snus »

Det blev inget av min tobak. Tryckte ner tobaken i en plastpåse och la undan det. Nu någon månad senare skulle jag äntligen ta mig tid att mala ner det och börja göra snus av det. Det har möglat.... Nu är jag förbannad på mig själv för att jag la ner tobaken för fuktig i påsen :?
Magnus Mattisson
Färsk jäst
Inlägg: 20
Blev medlem: tor apr 19, 2012 10:47
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Re: Skåne Snus.

Inlägg av Magnus Mattisson »

Satt en sats till nu.

600g tobak, 1 liter vatten 100g salt.
Har bakats en dag i 60 grader och kommer att stå två till innan omrörning denna gången.
Skriv svar

Återgå till "Tobak / snus"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster