Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

köper special stärkelse,blir jag lurad eller vad är det?

Diskusion kring tobak, så som snustillverkning.
Johan Drufva
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: mån aug 15, 2011 17:30
Ort: valbo

köper special stärkelse,blir jag lurad eller vad är det?

Inlägg av Johan Drufva »

Har testat mig igenom lite olika fabrikat med olika resultat.men brukar ofta tycka att snuset faller isär lite väl lätt.hittade då specialstärkelse för 50 spänn påsen.som räcker till ca 100 dosor.Men jag får för mig att de bara är typ vanligt potatismjöl eller liknande,någon som vet något eller har nått bra tips??? Mvh Johan
Användarvisningsbild
nils-alf
Föredetta moderator
Inlägg: 1959
Blev medlem: tor jan 14, 2010 13:04
Ort: Smedjebacken

köper special stärkelse,blir jag lurad eller vad är det?

Inlägg av nils-alf »

majsmjöl är väll annars rätt vanligt.
Användarvisningsbild
Doctor_snus
Finjäsare
Inlägg: 61
Blev medlem: lör sep 26, 2009 23:29
Ort: Härnösand

köper special stärkelse,blir jag lurad eller vad är det?

Inlägg av Doctor_snus »

Majsmjöl är inte bra att blanda i snuset. Förstör tänderna på lång sikt.
Användarvisningsbild
Lazersnus
Färsk jäst
Inlägg: 17
Blev medlem: lör dec 10, 2005 1:00

köper special stärkelse,blir jag lurad eller vad är det?

Inlägg av Lazersnus »

Det som åsyftas med 'special' är att det handlar om modifierad stärkelse,
den är behandlad så att den inte behöver värmas för att bli klistrigt.

Annars kan man helt enkelt koka upp [lämplig stärkelse] i vatten och tillsätta.

Är majsstärkelse verkligen dåligt även i "Riktigt" snus? Var det inte det de
hade i det där snusfria snuset som de sålde? Om man bara ska blanda örter
i påsarna så torde inget behov finnas av att göra blandningen basisk, och då
torde följaktligen nästan vilken stärkelse som helst vara ogynnsam för tand-
hälsan? Kanske majsstärkelse helt enkelt är lite för lättspjälkat...
snuarn
Turbojäsare
Inlägg: 25
Blev medlem: ons aug 24, 2011 13:49

köper special stärkelse,blir jag lurad eller vad är det?

Inlägg av snuarn »

På flera håll i Sverige har patienter fått kariesskador på sina tänder som kan kopplas till användandet av tobaks- och nikotinfritt snus. Bl.a. hade en man under ett år lagt in sju till tio prillor om dagen av ett majsbaserat, tobaksfritt portionssnus och fått stora kariesangrepp. Majsfibrerna bryts ner till socker och bakterierna i munnen omvandlar kolhydraterna till syra. Örtsnus innehåller mynta, kryddor samt små mängder smakarom. D.v.s. ingen majsstärkelse som kan brytas ner till socker.
http://www.tandhygienisterna.se/pages/tobak.html

Så majsstärkelse är inte att föredra.
Tokke2
Bryggmästare
Inlägg: 291
Blev medlem: mån okt 06, 2008 11:54

köper special stärkelse,blir jag lurad eller vad är det?

Inlägg av Tokke2 »

köpte lite vinförbättrare senast från pgw, detta ska väl oxå funka för att få snuset mer kramvänligt? men ska man koka ihop det med vatten innan man tillsätter det i snuset?
PunkTompa
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: tor mar 01, 2012 18:30

stärkelse

Inlägg av PunkTompa »

Har kokat en sats Prillan stark, det blev jävligt bra förutom att det blev lite smuligt. Hade i två små påsar "propylenglykol", varav en ingick i satsen. Den andra köpte jag extra. Skall man ta i potatismjöl eller majsstärkelse? Hur mycket i så fall och hur går man till väga? Någon?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: köper special stärkelse,blir jag lurad eller vad är det?

Inlägg av latmasken »

All stärkelse, oavsett om den kommer från majs eller potatis eller cellulosa, bryts ner till socker av amylas i munnen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Amylas
PunkTompa
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: tor mar 01, 2012 18:30

Re: köper special stärkelse,blir jag lurad eller vad är det?

Inlägg av PunkTompa »

Det är väl iofs tveksamt om amylas bryter ner cellulosa...?
Användarvisningsbild
wireless
Finjäsare
Inlägg: 90
Blev medlem: lör feb 14, 2009 12:47

Re: köper special stärkelse,blir jag lurad eller vad är det?

Inlägg av wireless »

hej!
varför andvänder ni stärkelse mm för att få snuset att sitta ihop?
binder inte snuset får ni tänka om. något e då fel. javisst följer man reseptrn till punkt å prick men ändå inte bra. för det första, vattnet spelar otrolig roll! klor, järn mm ändrar snuset rejält. köp billigt vatten så e det uteslutet. sedan kornstorleken är extremt viktig!!! visst man vill ju inte ha "gegga" i munnen. men ca 80-85% måste va riktigt fint rästen spelar mindre roll. många sattser har för groft och behöver då "stärkelse". har ni en satts snus som faller isär. ta lite å kör i matberedare el snabb buff med stavmixern. blir kosistänsen bättre (villket det ofta blir) är d för stora korn. blire ingen skilnad e föregående steg något galet med, för kort i ugnen el för länge. lite vatten el för mycket. är en otroligt fin ballans för bra snus.
Användarvisningsbild
nils-alf
Föredetta moderator
Inlägg: 1959
Blev medlem: tor jan 14, 2010 13:04
Ort: Smedjebacken

Re: köper special stärkelse,blir jag lurad eller vad är det?

Inlägg av nils-alf »

Om man tycker om grovt då? Ser inga problem att använda stärkelse. Det är ju inte så att tobaken är skitbra för tänder å tandkött.
Användarvisningsbild
wireless
Finjäsare
Inlägg: 90
Blev medlem: lör feb 14, 2009 12:47

Re: köper special stärkelse,blir jag lurad eller vad är det?

Inlägg av wireless »

grejen är att grov snus har största delen fintmalet (just för att binda snuset)
prova så får du se :wink:
hur mycket "bindmedel" har kända snusmärken? jo 0,00%
är prossesen isig som är viktigare än man tror. nä snus är inte nyttigt för något i munnen, MEN onödigt att tillsätta mer onytigt.
vill inte på någotvis skapa annstöt mot någons sätt att göra snuset. vill bara dela med mig av mina kunskaper. det forum är till för :)
själv köper ja inte änns "färdiga" snus kitt längre då dessa (enligt mig) ändå måste malas om för konsistänsens skull. så hela blad gäller. och så är det ju lite roligare och mycket billigare om man ändå har tid till malning mm.
Användarvisningsbild
nils-alf
Föredetta moderator
Inlägg: 1959
Blev medlem: tor jan 14, 2010 13:04
Ort: Smedjebacken

Re: köper special stärkelse,blir jag lurad eller vad är det?

Inlägg av nils-alf »

Nä jag tog inge illa vid mig. Reagerar bara på att allt är så dåligt för en jämnt men så ar det ändå gifter man sysslar med.Använder inte stärkelsen själv nått längre och det bästa snuset tycker jag det blir av handsmulad tobak. Men vi är alla olika. Jag ser inget fel i att göra som det passar en själv.
Men skulle kommersiella märken inte använda sig av bindmedel? Av en eller annan sort då.
Användarvisningsbild
wireless
Finjäsare
Inlägg: 90
Blev medlem: lör feb 14, 2009 12:47

Re: köper special stärkelse,blir jag lurad eller vad är det?

Inlägg av wireless »

ja självklart gillar vi alla olika smaker, konsistens mm. ta gamla goda gotia, ingen stärkelse där inte. vet "snus bengt" hade lite prob med konsistensen men det löste sig efter gotia sålde tobak till honom.
kanske varit lite otydlig då det är "vanligt" snus jag menar utan stärkelse. så du har rätt finns en uppsjö med snus som har stärkelse också men detta snus är väll mer åt tuggtobak hållet? sedan har jag märkt när man smaksätter sitt snus med eteriska oljor utblandat i vatten kan göra sattsen lite smuligare. detta löste jag iaf på följande vis, ca1-1,5dl vodka med eteriska dropparna i. i snusen å rör ordentligt med visp sedan ut på ett torkbord (tidning alternatift) sedan torkar man det till eget tycke å smak. ja torkar det ganska hårt villket gör snuset hållbart välldigt länge.
en smak jag personligen gillar är några droppar anis olja och några droppar viol. ger en snus med god tobaks karaktär med liten thuch viol i bakgrunden.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: köper special stärkelse,blir jag lurad eller vad är det?

Inlägg av latmasken »

PunkTompa skrev:Det är väl iofs tveksamt om amylas bryter ner cellulosa...?
Jag hade för mig att man kan göra stärkelse baserat på cellulosa, eftersom det finns cellulosabaserat tapetklister?
Skriv svar

Återgå till "Tobak / snus"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster