Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

köper special stärkelse,blir jag lurad eller vad är det?

Diskusion kring tobak, så som snustillverkning.
Testbryggarn
Finjäsare
Inlägg: 59
Blev medlem: ons sep 12, 2012 10:25

Re: köper special stärkelse,blir jag lurad eller vad är det?

Inlägg av Testbryggarn »

Hade samma problem med min Prillan Stark. Blev smulig, både när den var blöt eller torr. Föll bara sönder.

Kom på lösningen på problemet av en händelse. Orkade inte stå och blanda i aromen/smaksättningen för hand så jag slängde i allt i matberedaren och körde i ca 30 sekunder. När jag sedan lyfte på locket för att portionera över snuset i dosorna så hade snuset liksom "gått ihop". Det hade blivit mer kompakt.

Skitsmidigt :D Även fast man smulade sönder prillorna gick dom lätt att baka ihopp igen. Testade att mixa i ytterligare 30 sek. Blev fa..som Röda Lacket. Behövde inte använda nån glycerin eller stärkelse.

Hm kanske skulle slänga upp en post om detta. Har inte läst om nån annan som gjort såhär.
BJot
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: fre dec 07, 2012 14:30

Alternativ metod för snus som inte binder

Inlägg av BJot »

Att få till det perfekta snuset är inte lätt. Men det är väl samtidigt lite av tjusningen med att göra sitt eget snus; att man får möjlighet att experimentera lite.

För min del är det ingen stor sak om snuset inte binder. Jag använder prismaster och behöver inte manuellt kunna packa snuset. För mig är det viktigare att snuset inte rinner, så jag måste spotta ut det var 5:e minut. Prismaster ger också mindre kladdiga fingrar (lite på tummen bara, för man torkar av det som hamnar på kanten). Stoppar man in en rejäl laddning får man kanske leta efter en spruta som klarar lite större portioner.

Det kan också vara en fördel snuset inte kan packas manuellt. Då slipper man att folk stoppar ner sina skitiga fingrar i ens snusdosa för att "låna en prilla". :-)

Själv ska jag testa den här mixermetoden som det skrivits om här i forumet. Det kan trots allt vara bra att kunna packa med fingrarna, så länge det inte blir på bekostnad av smak eller att det rinnner.
BJot
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: fre dec 07, 2012 14:30

Stavmixer funkar finfint - supertips

Inlägg av BJot »

Nu ska jag hålla mig lite kort. Testade att mixa snuset i vanlig mixer för att det skulle bli kramvänligare. Funkade inte alls. Snuset ville inte ens röra sig, utom precis i botten.

Så jag provade med stavmixer i en bunke istället. Det däremot funkade perfekt! Något extra vatten behövde inte tillsättas. Eftersom det var smuligt fick jag uppfattningen att vatten saknades, men när jag kände på det så var det fuktigt ändå. Så var väldigt försiktig med extra vatten!

Hur bra tips som helst alltså - tack för det!
Användarvisningsbild
jim [skutte]
Bryggare
Inlägg: 147
Blev medlem: sön jul 15, 2012 10:52

Re: köper special stärkelse,blir jag lurad eller vad är det?

Inlägg av jim [skutte] »

Snarare mindre vatten och mer vispning brukar funka bra för mig. Sen "pressar" jag ner snuset i dosorna så snuset är ganska kompakt när jag tar mitt snus.
Öl byggde denna kropp, men jag bryggde ölet!
Skriv svar

Återgå till "Tobak / snus"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster