Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Hur ser snusmögel ut?

Diskusion kring tobak, så som snustillverkning.
p0kker
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: mån aug 08, 2011 12:51

Hur ser snusmögel ut?

Inlägg av p0kker »

Jag köpte cut'n roll's snussats från tilbudet.nu samt en riskokare för att köra igång min 3:e omgång av snustillverkning. Jag har tidigare provat Cuthofs grejer och varit ganska nöjd men jag ville prova nån annan tobak den här gången.

Med Cuthofs 36-timmarsprocess och helsvarta snus har allt gått enligt planerna vid tillverkning. Jag är nu inne på mitt 3:e dygn med min cut'n roll-sats och efter att ha läst runt lite på internet har jag förstått att man ska se upp för mögel. Idag när jag körde min dagliga runtrörning i satsen hade färgen börjat arta sig, fast jag hade 3 små öar som hade en ljusare färg. Jag tänkte att det säkert var helt normalt och att det bara var ett tecken på att satsen behöver processa lite längre. Fast jag vet inte hur snusmögel ser ut. Jag blev lite orolig och hoppades att någon här på bryggforum.nu kunde upplysa mig.

Tack!
Användarvisningsbild
Godot
Föredetta moderator
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön jan 31, 2010 13:49

Hur ser snusmögel ut?

Inlägg av Godot »

Här kanske du hittar ett svar?
https://www.facebook.com/pages/Snus-D%C ... 896?v=info

Skämt å sido, jag har ingen aning.
TERIAC
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: tor mar 10, 2011 12:36

Re: Hur ser snusmögel ut?

Inlägg av TERIAC »

p0kker skrev:Jag köpte cut'n roll's snussats från tilbudet.nu samt en riskokare för att köra igång min 3:e omgång av snustillverkning. Jag har tidigare provat Cuthofs grejer och varit ganska nöjd men jag ville prova nån annan tobak den här gången.

Med Cuthofs 36-timmarsprocess och helsvarta snus har allt gått enligt planerna vid tillverkning. Jag är nu inne på mitt 3:e dygn med min cut'n roll-sats och efter att ha läst runt lite på internet har jag förstått att man ska se upp för mögel. Idag när jag körde min dagliga runtrörning i satsen hade färgen börjat arta sig, fast jag hade 3 små öar som hade en ljusare färg. Jag tänkte att det säkert var helt normalt och att det bara var ett tecken på att satsen behöver processa lite längre. Fast jag vet inte hur snusmögel ser ut. Jag blev lite orolig och hoppades att någon här på bryggforum.nu kunde upplysa mig.

Tack!
Det ser ut som vanligt vitt mögel på t.ex bröd. Små vita bomullstussar som växer ganska snabbt. Jag har mitt hemkörda snus djupfryst i små plastlådor och om dom får stå upptinade för länge så kan det mögla. Botas med blixtens hastighet i micron 10-15 sek. på full fart. Lossa bara på locket fört annars smäller det iväg av ångtrycket. Efteråt är allt svart och fint igen. Om man åtgärdar möglet bums inbillar jag mig att det inte hinner bildas några skadliga ämnen. Nitrosaminer och dyl. Men hela processen med långsam jäsning är ju tveksam i detta avseende. Till skillnad mot bakning i 95 grader i 24 tim + 12 tim med tillsatt bikarbonatlösning. DVS svensk snustillverkningsprocess.(pastörisering)
(Mögel tål inte ens 50 grader har jag för mig.)
pas de chat tjohoo mera snus.
Användarvisningsbild
Hagbard
Bryggare
Inlägg: 122
Blev medlem: sön nov 13, 2011 18:33
Ort: Söder om Landsvägen

Re: Hur ser snusmögel ut?

Inlägg av Hagbard »

TERIAC skrev:
p0kker skrev:Jag köpte cut'n roll's snussats från tilbudet.nu samt en riskokare för att köra igång min 3:e omgång av snustillverkning. Jag har tidigare provat Cuthofs grejer och varit ganska nöjd men jag ville prova nån annan tobak den här gången.

Med Cuthofs 36-timmarsprocess och helsvarta snus har allt gått enligt planerna vid tillverkning. Jag är nu inne på mitt 3:e dygn med min cut'n roll-sats och efter att ha läst runt lite på internet har jag förstått att man ska se upp för mögel. Idag när jag körde min dagliga runtrörning i satsen hade färgen börjat arta sig, fast jag hade 3 små öar som hade en ljusare färg. Jag tänkte att det säkert var helt normalt och att det bara var ett tecken på att satsen behöver processa lite längre. Fast jag vet inte hur snusmögel ser ut. Jag blev lite orolig och hoppades att någon här på bryggforum.nu kunde upplysa mig.

Tack!
Det ser ut som vanligt vitt mögel på t.ex bröd. Små vita bomullstussar som växer ganska snabbt. Jag har mitt hemkörda snus djupfryst i små plastlådor och om dom får stå upptinade för länge så kan det mögla. Botas med blixtens hastighet i micron 10-15 sek. på full fart. Lossa bara på locket fört annars smäller det iväg av ångtrycket. Efteråt är allt svart och fint igen. Om man åtgärdar möglet bums inbillar jag mig att det inte hinner bildas några skadliga ämnen. Nitrosaminer och dyl. Men hela processen med långsam jäsning är ju tveksam i detta avseende. Till skillnad mot bakning i 95 grader i 24 tim + 12 tim med tillsatt bikarbonatlösning. DVS svensk snustillverkningsprocess.(pastörisering)
(Mögel tål inte ens 50 grader har jag för mig.)
Kör 24+12 , 85-90 c. bakas snuset längre o vid lågvärme kan ohälsosamma ämnen uppstå , tillsätt salt o natriumkarbonat , karbonatet efter 24 h , smaksätt o kylförvara , lycka till :D
http://www.snusfabriken.com/ rekomenderas .
Corvette
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: tis sep 23, 2014 15:05

Re: Hur ser snusmögel ut?

Inlägg av Corvette »

Tips, ved møgel/mugg i tobakken.
Putt tobakken i microbølgeovnen og slå på ovnen/ugnen til tobakken damper.
Dette fjerner effektivt møgel/mugg, og tobakken blir like bra som før (om det ikke er altfor mye møgel).
Ved mye møgel, vil tobakken få en liten bi-smak, men allikevel være av god nok kvalitet.
somomjagskulle
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: tis maj 12, 2015 10:34

Re: Hur ser snusmögel ut?

Inlägg av somomjagskulle »

Kan bekräfta snusmögel ser vitt ut, och det luktar nått fruktansvärt !
Skriv svar

Återgå till "Tobak / snus"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster