Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Blir inte nöjd med snuset !!!!

Diskusion kring tobak, så som snustillverkning.
kalsup
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: fre maj 06, 2011 20:12

Blir inte nöjd med snuset !!!!

Inlägg av kalsup »

Hej alla snus tillverkare
Jag har ett litet problem och det är det att mitt snus blir väldigt smuligt och har en väldigt frän lukt och smak jag tror att det ammoniak. Jag har både haft i olika aromer men det får inte bort smaken eller lukten. så på min andra sats provade jag att ha i mycket mer arom och då blev det o brukbart så det skickade jag i komposten.

så jag får inte till konsistensen eller smaken och jag har provat mig fram med mer vatten eller mindre vatten men nu vill jag inte förstöra en snussats till.

jag har en snusungn som jag byggt själv utav en frysbox och tätat den med frigolit och har en glöd lampa i. Med en 25 watt kommer jag upp i 55-60 grader och med en 40 watts lampa kommer jag upp i 60-75. jag använder tobaks mjöl från swedmax tror jag det heter.

Jag försöker göra mitt snus så "naturligt" det bara går och har läst på nätet att man kan ha potatismjöl och lite matolja för att får det bakvänligt och lite mer fluffigt men jag vet inte hur mycket man ska ha och jag har inte lyckats får det mer fluffigt eller mer bakvänligt.

första satsen hade jag i allt som följde med men det hjälpte inte det heller. Det ända jag har lyckats med är styrkan men inget annat. jag följer instruktionerna från swedmax och har provat att både ha det packat och opackat men inget funkar. jag har haft det på 55-60 grader i ungnen.

Såå jag behöver hjälp med att får till att denna gången. ska jag byta tobak eller ha det på högre grad antal.

alla tips och trix uppskattas. och hoppas att ni har fått all info ni behöver för att hjälpa mig.

Tack på förand

Mvh Hampus
m0gg3
Färsk jäst
Inlägg: 24
Blev medlem: sön okt 31, 2010 22:39
Ort: Östersund

Blir inte nöjd med snuset !!!!

Inlägg av m0gg3 »

Hej!

Har aldrig testat swedmax, så kan inte svara specifikt för just den sorten.

Ang. Smaken vet jag inte riktigt, låter kanske som om du inte grillat de tillräckligt? Har själv fått en sats att inte bli riktigt grillad, och det blev ruskigt starkt och knappt snusbart. Löste sig iofs med lite mer grillning, dock i förlust av arom.

Edit
För övrigt så rekommenderar jag att köra helt 100 efter recept första gången, se till noga att du verkligen följer det, SEN kan du börja experimentera utöver vad du kanske har läst/hört eller känner för.
Tänk även på att ta tid när snuset har kommit upp i rätt temperatur, och inte räkna med själva uppvärmningen. Så gör jag på sistonde och råkar då inte ut för att de blir för lite grillat, och har aldrig råkat ut för att det blivit grillar för länge/bränt heller.
/Edit

Konsistensen kan du fixa på flera vis. Finns en tråd strax under här, om konsistens.

Kan skriva lite som de jag gör iaf.

Innan du stoppar in de för lagring, ta och stoppa snuset i en hink och rör om med elvisp på lägsta nivån. Rör om sakta och noggrant. Går även bra med matberedare. Rör så tills önskad konsistens är uppnådd. Funkar skitbra för mig.


Mvh
Mogge
skaggmuff
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: mån jan 24, 2011 5:52
Ort: Lycksele

Blir inte nöjd med snuset !!!!

Inlägg av skaggmuff »

Hej
jag har också provat swedmax å känner igen sympomen med ammoniak...den bakas ju i ugnen lika länge som andra märken så de är skumt att de inte går att få bra...men den som jag gjorde provade jag det mesta med men den gick inte att få nån vettig smak på så jag kastade den...har provat en massa andra snussatser å med dom har det inte varit nåt problem så vore jag du skulle jag köpa nåt annat märke.
Divajjn
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: ons mar 21, 2012 21:42

Re: Blir inte nöjd med snuset !!!!

Inlägg av Divajjn »

kör med swedmax snus och tycker det är kanon.....


har ju aldrig gjort snus i en egenhändigt gjord snusugn, var lite osäker på hur jag ska göra med vätskemängden ?



ska jag köra på som vanligt med vätskemängden eller ska jag ta mindre ?




detta är receptet, hur ska jag anpassa det till att bakas i snusugn på ca 70 grader:


Kod: Markera allt

Lös upp påsen med salt i 10 dl varmt vatten. Häll över tobaksmjölet i hinken och blanda i lösningen med en elvisp.
 
Häll över och fördela snusmassan i medföljande plastburkar, jämna till och pressa ihop hårt med en matsked eller liknande.
 
Sätt in burkarna (med tättslutande lock) i ugnen 95 grader (min. 90 grader till max 95 grader) i 24 timmar, kontrollera värmen i ugnen med en termometer.
 
Efter 24 timmar, lös upp påsen med natriumkarbonat i 5 dl varmt vatten. Häll över den värmebehandlade snutsatsen i hinken och blanda i lösningen med en elvisp.
OBS!  Att snusmassan är varm, ångar och luktar kraftigt, sörj för god luftväxling.
 
Häll tillbaka och fördela snusmassan i plastburkarna, jämna till och pressa ihop blandningen hårt med en matsked eller liknande.
 
Sätt tillbaka burkarna i ugnen och kontrollera värmen. Efter ytterliggare 12 timmar (totalt 36 timmar) i ugnen är snuset fermenterat och burkarna tas ur ugnen för att svalna.
 
När snuset svalnat hälls det över i hinken och elvispas väl. Skaka om och droppa i flaskan med Propylenglykol, Glycerol och eventuell snuskrydda (se snuskryddor nedan). Fördela jämt med en matsked samt elvispa noggrant. Propylenglykol och Glycerol är fuktighetsbevarande medel som gör att snuset håller bättre och får bra konsistens.
Mira
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: lör mar 09, 2013 18:53
Ort: Västerås

Re: Blir inte nöjd med snuset !!!!

Inlägg av Mira »

Min personliga erfarenhet är att följa receptet blint!
Tex bör man först värma upp vattnet för att sedan måtta upp det.
Måttar man upp och sedan värmer försvinner kanske 1/2 dl i form av ånga.

Sedan låter 50 till 65grader lite kallt?!

Jag kör enligt ovan och då ska man snitta 95grader och ALDRIG under 85!

Man bör se upp med att en ugnstermostat kan slå 10grader.

Lyckades köra en laddning lite för varmt (103grader) vilket blev torrt som fan.

Men har kört ca 8laddningar med Cuthof snus paket och är skitnöjd!!

Brukar dra ner lite på salterna för att undvika russinläpp!

Så slutligen är mitt tips att öka temperaturen för att få till fermenteringen ordentligt! (fermentering = kompostering)
Magnus Mattisson
Färsk jäst
Inlägg: 20
Blev medlem: tor apr 19, 2012 10:47
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Re: Blir inte nöjd med snuset !!!!

Inlägg av Magnus Mattisson »

Hur är färgen?
Skriv svar

Återgå till "Tobak / snus"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster