Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Swedmax

Diskusion kring tobak, så som snustillverkning.
skaggmuff
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: mån jan 24, 2011 5:52
Ort: Lycksele

Swedmax

Inlägg av skaggmuff »

Matasar skrev:Har testat swemax 3 ggr samt 2 vänner som provat det.
Samma sak, "vi har glömt skicka med en flaska"

Det går INTE att snusa, inte ens om du varit utan snus i 2 dagar.

Köp vad som helst utom detta!

Körde en sats tillsammans med en ekens i ugnen, ekens vart riktigt bra och swemax burken fick jag kasta.

Men nu kommer det nått inlägg från deras säljare att man gjort fel eller gud vette vad dom hittar på för ursäkter!

Ett bluffföretag skulle jag vilja kalla det helt ärligt!

Jag reggade mig bara för att varna andra att kasta inte bort pengarna på detta, köp precis VAD som helst annars!

Håller med vad som helst annars är bättre.
Användarvisningsbild
Doctor_snus
Finjäsare
Inlägg: 61
Blev medlem: lör sep 26, 2009 23:29
Ort: Härnösand

Swedmax

Inlägg av Doctor_snus »

Håller med!!
Fy vilket skämt. Det är inte snus!!!!!
Användarvisningsbild
Badman
Turbojäsare
Inlägg: 30
Blev medlem: sön aug 28, 2005 2:00

Re: Swedmax

Inlägg av Badman »

Är det bara jag som får en känsla av att det ligger kommersiella intressen bakom en del av inläggen i den här tråden ?
Kabben
Bryggmästare
Inlägg: 645
Blev medlem: mån aug 04, 2003 2:00

Re: Swedmax

Inlägg av Kabben »

+1
Användarvisningsbild
nils-alf
Föredetta moderator
Inlägg: 1959
Blev medlem: tor jan 14, 2010 13:04
Ort: Smedjebacken

Re: Swedmax

Inlägg av nils-alf »

Tycker det är så i nästan varje snussats tråd.
scaryeyes
Brygguru
Inlägg: 1406
Blev medlem: tis sep 16, 2008 12:05
Ort: Finja

Re: Swedmax

Inlägg av scaryeyes »

Mm... verkar så.

jag kör med Prillan.se. Kanon bra tycker jag då jag kör portion. Styrka som general minst.
Att hantera bakfylla är ett helt liv av erfarenhet...
Divajjn
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: ons mar 21, 2012 21:42

Re: Swedmax

Inlägg av Divajjn »

kör med swedmax snus och tycker det är kanon.....


har ju aldrig gjort snus i en egenhändigt gjord snusugn, var lite osäker på hur jag ska göra med vätskemängden ?



ska jag köra på som vanligt med vätskemängden eller ska jag ta mindre ?




detta är receptet, hur ska jag anpassa det till att bakas i snusugn på ca 70 grader:


Kod: Markera allt

Lös upp påsen med salt i 10 dl varmt vatten. Häll över tobaksmjölet i hinken och blanda i lösningen med en elvisp.
 
Häll över och fördela snusmassan i medföljande plastburkar, jämna till och pressa ihop hårt med en matsked eller liknande.
 
Sätt in burkarna (med tättslutande lock) i ugnen 95 grader (min. 90 grader till max 95 grader) i 24 timmar, kontrollera värmen i ugnen med en termometer.
 
Efter 24 timmar, lös upp påsen med natriumkarbonat i 5 dl varmt vatten. Häll över den värmebehandlade snutsatsen i hinken och blanda i lösningen med en elvisp.
OBS!  Att snusmassan är varm, ångar och luktar kraftigt, sörj för god luftväxling.
 
Häll tillbaka och fördela snusmassan i plastburkarna, jämna till och pressa ihop blandningen hårt med en matsked eller liknande.
 
Sätt tillbaka burkarna i ugnen och kontrollera värmen. Efter ytterliggare 12 timmar (totalt 36 timmar) i ugnen är snuset fermenterat och burkarna tas ur ugnen för att svalna.
 
När snuset svalnat hälls det över i hinken och elvispas väl. Skaka om och droppa i flaskan med Propylenglykol, Glycerol och eventuell snuskrydda (se snuskryddor nedan). Fördela jämt med en matsked samt elvispa noggrant. Propylenglykol och Glycerol är fuktighetsbevarande medel som gör att snuset håller bättre och får bra konsistens.
Torfmannen
Färsk jäst
Inlägg: 18
Blev medlem: lör apr 06, 2013 10:19

Re: Swedmax

Inlägg av Torfmannen »

Har precis kört min första snussats någonsin, dessutom körde jag 4 kilo på en gång :-) (frun är bortrest så man får passa på eftersom det luktar sk*t).

Körde ca 30 timmar (tog tid att få upp värmen) först, sedan runt 15 timmar efter jag hade i Natriumkarbonaten. Hade nog runt 80 grader (la termometern mellan två av plastlådorna).

Har nu packat ihop en av satserna i dosor och fast det är helt färskt så funkar det i alla fall! Inte det bästa snuset, men antar att det kommer att mogna lite med tiden... är i alla fall nöjd med att sparat runt 8000:- på ett halvårs sikt :-)

EDIT: Nu efter ett par dagar kan jag i alla fall konstatera att man nog inte skall ha en full flaska "rökarom" per sats... blir väldigt kraftig smak/lukt! Dessutom bör man kanske ha lite mindre vätska, snuset är väldigt blött och rinner lite :-(, nåja har ungefär 200 dosor kvar att förbruka innan jag kan testa något nytt !
Skriv svar

Återgå till "Tobak / snus"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster