Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

natriumkarbonat var??

Diskusion kring tobak, så som snustillverkning.
Användarvisningsbild
caolila
Bryggare
Inlägg: 162
Blev medlem: tis maj 16, 2006 2:00

natriumkarbonat var??

Inlägg av caolila »

har letat runt som en tok nu men hittar inga riktiga svar. exakt var finns de att köpa? behöver 50g då ja gjorde fel med snussatsen så inget över nätet! apoteket? ica?
Användarvisningsbild
attackbever
Föredetta moderator
Inlägg: 1099
Blev medlem: ons maj 24, 2006 2:00

natriumkarbonat var??

Inlägg av attackbever »

Är det inte samma som målarsoda, köpes i färghandel. Är inte säker så du vill nog ha en confirm att det är samma innan di köper.
Användarvisningsbild
caolila
Bryggare
Inlägg: 162
Blev medlem: tis maj 16, 2006 2:00

natriumkarbonat var??

Inlägg av caolila »

tack för svar! nån som vet säkert?
Användarvisningsbild
wireless
Finjäsare
Inlägg: 90
Blev medlem: lör feb 14, 2009 12:47

natriumkarbonat var??

Inlägg av wireless »

bikarbonat kanske. ca 30 min i 200grader i ugnen så har du ju natriumkarbonat. bikarbonat hittar du ju i kryddhyllan.
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

natriumkarbonat var??

Inlägg av stillton »

Användarvisningsbild
caolila
Bryggare
Inlägg: 162
Blev medlem: tis maj 16, 2006 2:00

natriumkarbonat var??

Inlägg av caolila »

tack tack. men de är just sånt jag hittat lite halvluddigga svar vill va säker. annars får de bli målarsoda på måndag kan ju inte va värre än mitt hemkoka heheb :lol:
Användarvisningsbild
schizo
Bryggare
Inlägg: 135
Blev medlem: fre mar 04, 2005 1:00

natriumkarbonat var??

Inlägg av schizo »

Jag har använt mig av Målar-/Hushållssoda denna är livsmedelsgodkänd.

Ren målarsoda är inte lika ren. Men sist jag köpte hittade jag ingen som hade recept på lutning av fisk men innehållet var 100% natriumkarbonat bara processen som det framställs på som skiljer enligt vad jag lyckats ta reda på.
Användarvisningsbild
caolila
Bryggare
Inlägg: 162
Blev medlem: tis maj 16, 2006 2:00

natriumkarbonat var??

Inlägg av caolila »

okej ska fråga på färghandeln på måndag tackar! :D
Tokke2
Bryggmästare
Inlägg: 291
Blev medlem: mån okt 06, 2008 11:54

natriumkarbonat var??

Inlägg av Tokke2 »

natriumkarbonat det kan man använda i snus istället för kaliumkarbonat ?

är det riskfritt att köpa målarsoda som inehåller 100% ren natriumkarbonat och använda till snustillverkning?

annars finns det nå ställe därifrån man kan beställa kaliumkarbonat på storpack (1kg eller mer)

Edit: enligt stillton länk så verkar ju målarsoda lite riskabelt, men ni som testat kan väl mer skriva hur ni tycker det är o ha i snussmassan
Användarvisningsbild
Dupont
Bryggmästare
Inlägg: 587
Blev medlem: sön aug 24, 2008 1:58
Ort: Norrland

riskfritt!

Inlägg av Dupont »

är det riskfritt att köpa målarsoda som inehåller 100% ren natriumkarbonat och använda till snustillverkning?
Jag länge användt den produkt och är mycket nöjd! Samma varnings text finns på Kaliumkarbonaten. Det viktigaste är inte överdosera vare sig med Kaliumkarbonaten eller Natriumkarbonat.

Natriumkarbonaten har den fördelen att den dels är lätt att få tag på och dels är billigare än Kaliumkarbonaten.
Tokke2
Bryggmästare
Inlägg: 291
Blev medlem: mån okt 06, 2008 11:54

natriumkarbonat var??

Inlägg av Tokke2 »

nån som vet nån nätshop därifrån man kan köpa målarsoda som e 100% ren, va o kollade på min färgaffär idag och dom hade inte det
Tokke2
Bryggmästare
Inlägg: 291
Blev medlem: mån okt 06, 2008 11:54

natriumkarbonat var??

Inlägg av Tokke2 »

hittade idag nitor inne hushållssoda som bara inehåller natriumkarbonat, skuylle detta kunna funka till snus? står på sidan av förpackningen olika användningsområden, o däribland står "lutning av fisk" med, så då borde det väl vara rätt säkert o använda?
Användarvisningsbild
caolila
Bryggare
Inlägg: 162
Blev medlem: tis maj 16, 2006 2:00

natriumkarbonat var??

Inlägg av caolila »

den jag köpte var 99% kan jag inte använda den då?
Användarvisningsbild
Dupont
Bryggmästare
Inlägg: 587
Blev medlem: sön aug 24, 2008 1:58
Ort: Norrland

beror på...

Inlägg av Dupont »

caolila Postat: fre dec 11, 2009 20:45 Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------

den jag köpte var 99% kan jag inte använda den då?
Det beror på vad den sista procenten är för något! Kan nog vara lite "risky"!
Tokke2
Bryggmästare
Inlägg: 291
Blev medlem: mån okt 06, 2008 11:54

natriumkarbonat var??

Inlägg av Tokke2 »

har nu en snussats som jag hade i lite av hushållssodan i (natriumkarbonat), o kan säga att det luktade fn om det när jag blandade det, hoppas lukten blir bättre sen när jag blandari lite smaksatt snaps som smakämne

hade även i ca 1,5 skedar majsstärkelse med natriumkarbonatet, o nu står det i ugn på ca 90 grader, skaa låta det stå där ett par timmar innan jag tar ut det för ja blandade i vatten tilsammans med karbonatet så måste ju torka in lit
Skriv svar

Återgå till "Tobak / snus"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster