Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

natriumkarbonat var??

Diskusion kring tobak, så som snustillverkning.
Användarvisningsbild
Dupont
Bryggmästare
Inlägg: 587
Blev medlem: sön aug 24, 2008 1:58
Ort: Norrland

Brukar vara...

Inlägg av Dupont »

o kan säga att det luktade fn om det när jag blandade det, hoppas lukten blir bättre sen när jag blandari lite smaksatt snaps som smakämne
Det brukar väl lukta så i början! Vare sig du använder natriumkarbonatet, kaliumkarbonat eller bikarbonat! Tyckte du att det lukta mera än det brukar eller? Annars är det hela ett naturlig förlopp då tobaken reagerar med det basiska ämnet!
Tokke2
Bryggmästare
Inlägg: 291
Blev medlem: mån okt 06, 2008 11:54

natriumkarbonat var??

Inlägg av Tokke2 »

eftersom det be första ggr jag använderren natriumkarbonat så ska det nog lukta så, men vi får se då det ståt nåra veckor om lukten blir bättre
Användarvisningsbild
caolila
Bryggare
Inlägg: 162
Blev medlem: tis maj 16, 2006 2:00

natriumkarbonat var??

Inlägg av caolila »

hur noga är de då? har halva påsen kvar ca 25g.räcker inte de då tro till en pgw 0,5 kg sats? lr hur viktig är natriumet igentligen?
Tokke2
Bryggmästare
Inlägg: 291
Blev medlem: mån okt 06, 2008 11:54

natriumkarbonat var??

Inlägg av Tokke2 »

caolila skrev:hur noga är de då? har halva påsen kvar ca 25g.räcker inte de då tro till en pgw 0,5 kg sats? lr hur viktig är natriumet igentligen?
det beror helt på hur myr svid du vill ha under läppen, sen tycker jag oxå att det blir mer smak på det oxå

så hur mye du vill ha e en smaksak, jag gjorde en sats som blev efter fermateringen 900 gram o till det tar jag alltid 10 gram under så 80 gram karbonat
Användarvisningsbild
caolila
Bryggare
Inlägg: 162
Blev medlem: tis maj 16, 2006 2:00

natriumkarbonat var??

Inlägg av caolila »

okej. äh tror jag provar så får de bli som de blir.annars lär man ju av misstag :wink:
kungjussi
Finjäsare
Inlägg: 51
Blev medlem: tis okt 27, 2009 21:25

natriumkarbonat var??

Inlägg av kungjussi »

Jag tycker det verkar lurigt det här med målarsoda.
Är det inte så att natriumkarbonat i pulverform kan ha olika hög koncentration beroende på vad den är avsedd för.

T.ex i Cuthof satsen så är det ganska exakt 2 dl natriumkarbonat till 1 kg tobakspulver. Koncentrationen kanske är högre i målarsoda vilket kan medföra att ph värdet hamnar på en nivå som är skadlig...?!!
Det är ju just ph värdet som styr hur mycket av nikotinet som kommer in i blodet genom munnens slem hinnor.
Användarvisningsbild
Dupont
Bryggmästare
Inlägg: 587
Blev medlem: sön aug 24, 2008 1:58
Ort: Norrland

svar

Inlägg av Dupont »

Är det inte så att natriumkarbonat i pulverform kan ha olika hög koncentration beroende på vad den är avsedd för.
Det därför man skall köpa sånt som står "100 % Natriumkarbonat" på! Koncentrationen bestäms sedan av hur många gram du till sätter i snuset.
Koncentrationen kanske är högre i målarsoda vilket kan medföra att ph värdet hamnar på en nivå som är skadlig...?!!
Om du är orolig för ditt snus pH-värde så är det väl bara att mäta det, pH värdet på snus skall vara svagt basiskt dvs ungefär 7-8,8. Men du märker nog direkt om det blir högre pH eftersom det svider så jäkligt då.
magforce
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: mån sep 20, 2010 23:08

natriumkarbonat var??

Inlägg av magforce »

Jag väcker liv i den här tråden om någon fortfarande letar Natriumkarbonat. Efter att ha frågat både på Medstop och på Apoteket och ingen av dem har Natriumkarbonat längre. Flügger färg likadant. Lite desillusionerad åkte jag till Hornbach och hittade hushållssodan som enligt burken skall vara ren Natriumkarbonat. Det känns ju lite lustigt att ha i rengöringsmedel i snuset, men Na2Co3 är Na2Co3 vad det än står på burken. För 23:- för 750 gram tyckte jag att det var värt ett försök. Nu har jag gjort en första laddning och det verkar funka bra!
Användarvisningsbild
Doctor_snus
Finjäsare
Inlägg: 61
Blev medlem: lör sep 26, 2009 23:29
Ort: Härnösand

natriumkarbonat var??

Inlägg av Doctor_snus »

magforce skrev:Jag väcker liv i den här tråden om någon fortfarande letar Natriumkarbonat. Efter att ha frågat både på Medstop och på Apoteket och ingen av dem har Natriumkarbonat längre. Flügger färg likadant. Lite desillusionerad åkte jag till Hornbach och hittade hushållssodan som enligt burken skall vara ren Natriumkarbonat. Det känns ju lite lustigt att ha i rengöringsmedel i snuset, men Na2Co3 är Na2Co3 vad det än står på burken. För 23:- för 750 gram tyckte jag att det var värt ett försök. Nu har jag gjort en första laddning och det verkar funka bra!
Vad står det på innehållsförteckningen? 100%natiumkarbonat? Om inte, kan man fråga sig vad resterande innehåll är?
Kanske OK ändå, vad vet jag.
Användarvisningsbild
wireless
Finjäsare
Inlägg: 90
Blev medlem: lör feb 14, 2009 12:47

natriumkarbonat var??

Inlägg av wireless »

hej allesammans!

ser en gammal tråd återupplivats igen. och samma svårigheter att hitta natriumkarbonat. bikarbonat hittas i kryddhyllan och även till en billig peng över nätet. värmer man bikarbonat i ca 200 grader (ugnen) i 20-30 minuter så får man natriumkarbonat villket ( enligt mig ) duger utmärkt till snus.
Användarvisningsbild
B.Thomas
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: tor jun 23, 2011 13:13
Ort: Upplands Väsby

natriumkarbonat var??

Inlägg av B.Thomas »

Glad snusare sen en mansålder. He!
Användarvisningsbild
Lazersnus
Färsk jäst
Inlägg: 17
Blev medlem: lör dec 10, 2005 1:00

natriumkarbonat var??

Inlägg av Lazersnus »

Alla såna där %-satser är avrundade... om du letar över hela jorden kommer
du inte att kunna finna helt 100%-ig natriumkarbonat. Gå istället till konsum
och köp hushållssoda. Annars så kan jag inte tänka mig att det skulle kunna
vara farligt med den där sista >1% med whatever orenhet. det blir isf >1%
av 90g per ca 2,5kg färdig produkt.
Användarvisningsbild
Hagbard
Bryggare
Inlägg: 122
Blev medlem: sön nov 13, 2011 18:33
Ort: Söder om Landsvägen

natriumkarbonat var??

Inlägg av Hagbard »

Ny på forumet men natriumkarbonat , hushållssoda , kristallsoda eller kalcinerad soda va fan e de för skillnad , apoteket borde ju ha förutom snussats tillverkarna :?:
Bayanus
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: lör feb 09, 2008 23:11

Re: natriumkarbonat var??

Inlägg av Bayanus »

Det finns livsmedelsgodkänt natriumkarbonat på allt-fraktfritt.se
Användarvisningsbild
Ozgood
Turbojäsare
Inlägg: 30
Blev medlem: sön maj 21, 2006 2:00
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: natriumkarbonat var??

Inlägg av Ozgood »

Jag var också vilsen så jag köpte natriumkarbonat från Norrkemi. Så jag gissar väl på att det är extra rent natriumkarbonat då det är kemicertifierat.

https://norrkemi.se/shop/index.php?rout ... duct_id=59
Skriv svar

Återgå till "Tobak / snus"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst