Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Snus, från början till slut

Diskusion kring tobak, så som snustillverkning.
Användarvisningsbild
Dupont
Bryggmästare
Inlägg: 587
Blev medlem: sön aug 24, 2008 1:58
Ort: Norrland

Aha...

Inlägg av Dupont »

Hur mycket 90g phottaska blir i natriumkarbonat. Phottaskan e ju svagare än natriumkarbonat.
...och med Phottaskan menar du kaliumkarbonat? Smakmässigt tycker inte är så stor skillnad mellan kaliumkarbonat och natriumkarbonat! Personligen tyckte jag kaliumkarbonat (Phottaskan) gav starkare snus och att den var starkare än natriumkarbonaten (Soda). I vilket fall som helst så använde jag även då 90 gram.
Användarvisningsbild
Hagbard
Bryggare
Inlägg: 122
Blev medlem: sön nov 13, 2011 18:33
Ort: Söder om Landsvägen

Hmmmm

Inlägg av Hagbard »

Hmmmm
TERIAC
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: tor mar 10, 2011 12:36

Snus, från början till slut

Inlägg av TERIAC »

Hoppsan. jag fick just ett påminnelselarm, pga bevakning av det härna. Tyvärr hade jag glömt mitt pseudonamn men det fanns ju där i forntiden. I vilket fall som helst så har jag med största intresse tagit del av den senaste snustillverkarens mödor.
Men gud så krångligt. Jo det finns ju många vägar till den perfekta snuset, för att travestera farbror Fred. eller vem det var. Jag har nu gjort ett otal bakningar sen den gräsliga prishöjningen en gång i tiden. Och blivit allt latare. Numera så blir det 1 kg american blend fr PGW. och något av recepten; Cuthoffs? Minns ej men det följer ju med gula lappar i dom där lådorna. Men för att eliminera risken för det där mögelgiftet, som jag pinsamt nog glömt namnet på, och som dom skyllde på i EU, så pastöriserar jag varorna. alltså 95 grader i 24 tim i vanlig ugn (i ett uthus), med saltvattnet och dagen efter 12 tim i samma temperatur med sodan eller natriumbikarbonatvattnet eller pottaskan, vilket jag närmast hade till hands. Men ingen malning. Det är ju oerhört mycket mera praktiskt med större bitar! Jag bara knusar till dom hela tobaksbladen i torrt tillstång. Mycket drygare, rinner ej så fort, och behändigt när man vill sova, bara att plocka ut grejorna och lägga dom på tork lite dikret.
pas de chat tjohoo mera snus.
jasch
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: tis sep 28, 2010 11:23

Re: Snus, från början till slut

Inlägg av jasch »

Var kan man köper kaliumkarbonat?












Jag älskar snuff och bikerszene.de
Senast redigerad av jasch, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Hagbard
Bryggare
Inlägg: 122
Blev medlem: sön nov 13, 2011 18:33
Ort: Söder om Landsvägen

Re: Snus, från början till slut

Inlägg av Hagbard »

jasch skrev:Var kan man köper kaliumkarbonat?
Brukar köra med 40g. natriumkarbonat till 2 kg snus blir bra , men vill du ha mer drag under galoschan så ta 50 g. , Swedish Match General ligger på 1,8% natriumk./ kg alltså 18 g. /kg snus , :o
TERIAC
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: tor mar 10, 2011 12:36

Re: Snus, från början till slut

Inlägg av TERIAC »

jasch skrev:Var kan man köper kaliumkarbonat?
Kaliumkarbonat=Pottaska kan köpas i affärer som säljer essenser mm; kanske färghandel. Om man som jag eldar i kakelugn och vedspis med ren ved kan man samla all aska och dränka den i hett vatten, hälla av luten som fräter rejält och upprepa några gånger. Luten får koka in totalt och den hårda skorpan på botten arbetas loss och pulvriseras. Knappast livsmedelskvalité. Men snus är ju inte heller en direkt nyttighetsartikel. Det behövs massor av aska till en liten burk, men å andra sidan erfar man ju historiens vingslag runt öronen. I extremistfall görs ju detta samtidigt med beredningen av snuset i vedspisens ugn. Och givetsvis i skenet från fotogenlampor om det är mörkt.

Använd annars Natriumkarbonat=natriumbikarbonat=bikarbonat som finns i alla kryddhyllor på COOP & ICA m fl butiker.
pas de chat tjohoo mera snus.
Användarvisningsbild
Hagbard
Bryggare
Inlägg: 122
Blev medlem: sön nov 13, 2011 18:33
Ort: Söder om Landsvägen

Re: Snus, från början till slut

Inlägg av Hagbard »

TERIAC skrev:
jasch skrev:Var kan man köper kaliumkarbonat?
Kaliumkarbonat=Pottaska kan köpas i affärer som säljer essenser mm; kanske färghandel. Om man som jag eldar i kakelugn och vedspis med ren ved kan man samla all aska och dränka den i hett vatten, hälla av luten som fräter rejält och upprepa några gånger. Luten får koka in totalt och den hårda skorpan på botten arbetas loss och pulvriseras. Knappast livsmedelskvalité. Men snus är ju inte heller en direkt nyttighetsartikel. Det behövs massor av aska till en liten burk, men å andra sidan erfar man ju historiens vingslag runt öronen. I extremistfall görs ju detta samtidigt med beredningen av snuset i vedspisens ugn. Och givetsvis i skenet från fotogenlampor om det är mörkt.

Använd annars Natriumkarbonat=natriumbikarbonat=bikarbonat som finns i alla kryddhyllor på COOP & ICA m fl butiker.
Man behöver ju inte krångla till det särskilt inte för en nybörjare , så gå in på snus sidorna där kan du köpa färdigt Natriumkarb. för 50:- som räcker till 2kg snus :?
TERIAC
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: tor mar 10, 2011 12:36

Re: Snus, från början till slut

Inlägg av TERIAC »

Hagbard skrev:
TERIAC skrev:
jasch skrev:Var kan man köper kaliumkarbonat?
Kaliumkarbonat=Pottaska kan köpas i affärer som säljer essenser mm; kanske färghandel. Om man som jag eldar i kakelugn och vedspis med ren ved kan man samla all aska och dränka den i hett vatten, hälla av luten som fräter rejält och upprepa några gånger. Luten får koka in totalt och den hårda skorpan på botten arbetas loss och pulvriseras. Knappast livsmedelskvalité. Men snus är ju inte heller en direkt nyttighetsartikel. Det behövs massor av aska till en liten burk, men å andra sidan erfar man ju historiens vingslag runt öronen. I extremistfall görs ju detta samtidigt med beredningen av snuset i vedspisens ugn. Och givetsvis i skenet från fotogenlampor om det är mörkt.

Använd annars Natriumkarbonat=natriumbikarbonat=bikarbonat som finns i alla kryddhyllor på COOP & ICA m fl butiker.
Man behöver ju inte krångla till det särskilt inte för en nybörjare , så gå in på snus sidorna där kan du köpa färdigt Natriumkarb. för 50:- som räcker till 2kg snus :?
-----------!!!!!!!!!!!!!!FEMTI SPÄNN????? det måste vara ett rövarpris för en påse bikarbonat. Jag skall kolla exakt nästa gång på ICA. men det borde vara under tio kronor i alla fall.
pas de chat tjohoo mera snus.
Användarvisningsbild
Hagbard
Bryggare
Inlägg: 122
Blev medlem: sön nov 13, 2011 18:33
Ort: Söder om Landsvägen

Re: Snus, från början till slut

Inlägg av Hagbard »

TERIAC skrev:
Hagbard skrev:
TERIAC skrev: Kaliumkarbonat=Pottaska kan köpas i affärer som säljer essenser mm; kanske färghandel. Om man som jag eldar i kakelugn och vedspis med ren ved kan man samla all aska och dränka den i hett vatten, hälla av luten som fräter rejält och upprepa några gånger. Luten får koka in totalt och den hårda skorpan på botten arbetas loss och pulvriseras. Knappast livsmedelskvalité. Men snus är ju inte heller en direkt nyttighetsartikel. Det behövs massor av aska till en liten burk, men å andra sidan erfar man ju historiens vingslag runt öronen. I extremistfall görs ju detta samtidigt med beredningen av snuset i vedspisens ugn. Och givetsvis i skenet från fotogenlampor om det är mörkt.

Använd annars Natriumkarbonat=natriumbikarbonat=bikarbonat som finns i alla kryddhyllor på COOP & ICA m fl butiker.
Man behöver ju inte krångla till det särskilt inte för en nybörjare , så gå in på snus sidorna där kan du köpa färdigt Natriumkarb. för 50:- som räcker till 2kg snus :?
-----------!!!!!!!!!!!!!!FEMTI SPÄNN????? det måste vara ett rövarpris för en påse bikarbonat. Jag skall kolla exakt nästa gång på ICA. men det borde vara under tio kronor i alla fall.
Bikarbonat använder man när man bakar Natriumkarbonat använder man i snus , choise is yours
TERIAC
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: tor mar 10, 2011 12:36

Re: Snus, från början till slut

Inlägg av TERIAC »

Hagbard skrev:
TERIAC skrev:
Hagbard skrev: Man behöver ju inte krångla till det särskilt inte för en nybörjare , så gå in på snus sidorna där kan du köpa färdigt Natriumkarb. för 50:- som räcker till 2kg snus :?
-----------!!!!!!!!!!!!!!FEMTI SPÄNN????? det måste vara ett rövarpris för en påse bikarbonat. Jag skall kolla exakt nästa gång på ICA. men det borde vara under tio kronor i alla fall.
Bikarbonat använder man när man bakar Natriumkarbonat använder man i snus , choise is yours
Ja ja. förvisso. NaHCO3 i bikarbonat och Na2CO3 i det andra. Jag har inte märkt nån skillnad. Om det känns surt får man väl hälla på mera bikarbonat. Fördelen är ju att det är så lätt att få tag på överallt.
pas de chat tjohoo mera snus.
Skriv svar

Återgå till "Tobak / snus"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster