Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Snus, från början till slut

Diskusion kring tobak, så som snustillverkning.
Användarvisningsbild
Blaeckvard
Bryggare
Inlägg: 195
Blev medlem: mån apr 18, 2005 2:00

Snus, från början till slut

Inlägg av Blaeckvard »

Tjena, har vart sugen på att testa göra snus helt från grunden ett tag nu och idag gjorde jag slag i saken och beställde:

1 x PGW Råtobak 1 kg American Blend (CT115) = 180,00Kr
1 x Cuthof Snuskrydda Bergamotte (CT270) = 24,00Kr
1 x Cuthof Snuskrydda Anis (CT272) = 24,00Kr
1 x Vinförbättrare 250 ml (J301) = 22,00Kr
1 x Pottaska 90 g (CT190) = 21,00Kr
------------------------------------------------------
Totalt exklusive frakt: 271,00Kr


Tänkte jag skulle uppdatera under hela processen och se hur det slutar
kom gärna med tipps.
Användarvisningsbild
Dupont
Bryggmästare
Inlägg: 587
Blev medlem: sön aug 24, 2008 1:58
Ort: Norrland

Vinförbättrare?

Inlägg av Dupont »

Vad ska du med "Vinförbättrare" till? Har du "taskigt" vatten eller?
Användarvisningsbild
Blaeckvard
Bryggare
Inlägg: 195
Blev medlem: mån apr 18, 2005 2:00

Snus, från början till slut

Inlägg av Blaeckvard »

Ne vin förbättraren är ren glycerin som man behöver, tydligen :)
Användarvisningsbild
Blaeckvard
Bryggare
Inlägg: 195
Blev medlem: mån apr 18, 2005 2:00

Snus, från början till slut

Inlägg av Blaeckvard »

Nu har jag kommit en bit på vägen, jag började med att göra en snusugn av en pappkartong och lite frigolit. Jag testade så att den inte blev på tok för varm med en 40W lampa men det blev den inte
Bild
Bild

Nu har jag även fått tobaken, och jäklarns så mycket det var.
Bild
Bild

Så det var bara att börja mala skiten, jag använde en matberedare och en sil. men det tog kanske 5h innan det var färdigt, så det var inte optimalt. Mala, sila, mala, sila ne fy faen. Men till slut hadde det jag hoppas är en lämplig kornstorlek. (Testa inte med en mandelkvarn gott folk, ännu värre!)

Bild
Bild

När det var färdigt så blandade jag 50g salt och 11dl varmt vatten ca 70 grader. (använde varmt både för att det ska gå fortare att värma i snusugnen men även för att lösa upp saltet) Sen var det bara att knåda ihop det tills det blev jämnfuktigt och hälla i långpannan, på med gladpack så det blev tätt och in i ugnen.

Bild

Enliget den digitala som ligger i snusmassan håller ugnen 65 men enligt en stektermomoter genom locket är det 75, hmm. Kör 5+1 dygn tror jag.
Men 40W verkar ju hyffsat i mitt fall.
Bild
Senast redigerad av Blaeckvard, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
svartnos
Föredetta moderator
Inlägg: 1075
Blev medlem: tis apr 22, 2008 23:23

Snus, från början till slut

Inlägg av svartnos »

Fortsätt och håll oss informerade, detta var roligt att följa med dina bilder...
GroundX
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: tis aug 26, 2008 16:53

Snus, från början till slut

Inlägg av GroundX »

Trevligt, trevligt! Nice med bilder också, keep em' up :D
Användarvisningsbild
Blaeckvard
Bryggare
Inlägg: 195
Blev medlem: mån apr 18, 2005 2:00

Snus, från början till slut

Inlägg av Blaeckvard »

Nu har snuset stått i ugnen 5 dygn. Det hade blivit som en hård "skorpa" av det översta lagret på snuset men jag hoppas det fixar till sig. Nu har jag tagit upp snuset och tillsatt pottaskan. Jag värmde upp 1dl vatten och rörde ut 90g pottaska och blandade sedan ut ordentligt i snus massan. så nu är det bara ett dygn kvar.

Bild


Nu är det äntligen färdigt, det har stått 5+1 dygn i ca 70grader i snuset och 80 i ugnen. (har läst i efterhand att man ska röra om varje dygn) "Skorpan" som hade bildats har löst upp sig eftersom jag fuktade snuset igen inför sista dygnet så nu ser det bra ut.

Bild


Jag tillsatte nu ca 1.5 msk stärkelse, vet inte riktigt vad det är men har läst att det ska funka lika bra med potatismjöl. är nog för att snuset ska bli fastare elle nått. Tillsatte även vinförbättrare (Glycerin?) ca 2/3 dl, för att det ska behålla fuktigheten bättre och bli mjukare under läppen :)

Bild



Egentligen ska det stå i kylskåp 1 - 2 veckor innan användning men vem kan hålla sig så länge, inte då jag :D
Jag är riktigt nöjd med smak och konsistens även nu, lite väl grov kornigt kanske men det får man ta.
Förhoppningsvis blir de bara bättre med tiden, ska även testa lite smak essenser som jag köpt, bergamotte (General) Anis (Lakrits liknande). Har försökt få tag i rökarom på dom lokala affärerna utan framgång då rökarom används flitigt i dagens snus sorter.

Blir då att testa en sats till senare men då ska jag testa högre temp och kortare tid, återkommer med resultat från nästkommande satser.

1.8 kg färdigt snus, ca 6:- / dosa. :)
Användarvisningsbild
svartnos
Föredetta moderator
Inlägg: 1075
Blev medlem: tis apr 22, 2008 23:23

Snus, från början till slut

Inlägg av svartnos »

Ser ju fint ut och kul att du e nöjd.
Bra pris blir det ju..
Synd att jag slutat snusa...:-)
Jättekul med dina bilder, det blir roligare att följa en tråd då...

Svartnos
GroundX
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: tis aug 26, 2008 16:53

Snus, från början till slut

Inlägg av GroundX »

Såg ju väldigt mysigt ut =] Nu väntar vi bara på någonting att portionera det med.
Zormac
Bryggmästare
Inlägg: 257
Blev medlem: fre okt 06, 2006 2:00

Snus, från början till slut

Inlägg av Zormac »

Borde inte liquid smoke kunna fungera som rökarom? :)
mruf
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: mån sep 01, 2008 21:13

Snus, från början till slut

Inlägg av mruf »

Detta var intressant att se.
Då jag själv ska göra en sats framöver här.
Användarvisningsbild
Dupont
Bryggmästare
Inlägg: 587
Blev medlem: sön aug 24, 2008 1:58
Ort: Norrland

Matberedare

Inlägg av Dupont »

Matberedare är inget vidare att mala med! Varför?

1) Den kommer att ta smak, plasten alltså så du kan bara ha den att mala snus i fortsättningen. Försvinner inte trots att du diskar den.

2) Du måste sila och det blir inte så bra malet ändå. Mera jobb alltså.

3) Om du ändå skall använda en matberedare köp inte för liten då "bränns" motorn sönder (det hände för mig).

Att jag köpte en matberedare var för att Jula hade slut på köttkvarnar (den billigaste). Så mitt råd är köp köttkvarn. Då slipper du sila.
Användarvisningsbild
wireless
Finjäsare
Inlägg: 90
Blev medlem: lör feb 14, 2009 12:47

Snus, från början till slut

Inlägg av wireless »

hur mycket i natrium blir 90g phottaska? någon som vet då natrium e starkare. upplever ni smakskylnad mellan phottaska å natrium?
Användarvisningsbild
Dupont
Bryggmästare
Inlägg: 587
Blev medlem: sön aug 24, 2008 1:58
Ort: Norrland

hmm..

Inlägg av Dupont »

wireless Postat: tis okt 13, 2009 18:36 Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------

hur mycket i natrium blir 90g phottaska? någon som vet då natrium e starkare. upplever ni smakskylnad mellan phottaska å natrium?
50 gram till 1 kg snuspulver (står i 3:e inlägget av "Blaeckvard" men finns inte med på listan i första inlägget) är en bra dosering annars blir det för salt! Ja jag upplever en smakskillnad på natrium/koksalt och pottaska! Tar du för mycke pottaska så blir det en "brännande" känsla under läppen medans om du tar för mycke salt så tar det ut alla aromer ur snuset och du känner bara saltsmaken.

Har även provat koksaltet/Natriumklorid/Natrium (NaCl) mot Ammoniumklorid (salmiak, NH4Cl) men om tar för mycke av det påverkar det slemhinnorna, ungefär om du snabbt klämmer i dig en påse "djungelvrål".
Användarvisningsbild
wireless
Finjäsare
Inlägg: 90
Blev medlem: lör feb 14, 2009 12:47

Snus, från början till slut

Inlägg av wireless »

fel av mej. Menade natriumkarbonat. Hur mycket 90g phottaska blir i natriumkarbonat. Phottaskan e ju svagare än natriumkarbonat.
Skriv svar

Återgå till "Tobak / snus"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster