Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Vad tror ni om det här

Allt om FOA-brännaren - en liten klassisk brännare för nostalgikern
Användarvisningsbild
Locosueco
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: mån maj 29, 2006 2:00

Vad tror ni om det här

Inlägg av Locosueco »

50 liters rostfri balja med 3 kW patron. tvåstegs med temperaturbegränsare, alltså ratten reglerar effekten.
Ställbar från 30 -90 grader. Tror ni detta skulle funka med en fetfoa?
Användarvisningsbild
raggarn_salen
Bryggmästare
Inlägg: 277
Blev medlem: lör jan 06, 2007 1:00
Ort: okänd ort

Vad tror ni om det här

Inlägg av raggarn_salen »

Jag är väll inte någon expert men varför skulle det inte funka, 50 liter låter ju rimligt med 3kw tycker då jag kanske lite mycket.
Jag kör min 27 liters på 2kw och det funkar då, bygg och visa bild och skriv ett resultat. Lycka till Mvh Raggarn
Etanol kol skål
Användarvisningsbild
caolila
Bryggare
Inlägg: 162
Blev medlem: tis maj 16, 2006 2:00

Vad tror ni om det här

Inlägg av caolila »

nja låter mycke jag har en 50tis med 2kw men med strömbrytare så de blir en kw de är lite lite 1,5 är nog bäst....skåååååååål nu har man semester!!
Användarvisningsbild
caolila
Bryggare
Inlägg: 162
Blev medlem: tis maj 16, 2006 2:00

Vad tror ni om det här

Inlägg av caolila »

ojdå missa att du skrev att effekten gick å reglera :oops: dåså då är de väll bara å köra!
Användarvisningsbild
oO_Shaggy_Oo
Bryggare
Inlägg: 159
Blev medlem: lör okt 22, 2005 2:00

Re: Vad tror ni om det här

Inlägg av oO_Shaggy_Oo »

Jag tror inte det skulle funka så bra... det är inte temperaturen du ska du ska reglera utan effekten...
Användarvisningsbild
Locosueco
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: mån maj 29, 2006 2:00

Re: Vad tror ni om det här

Inlägg av Locosueco »

oO_Shaggy_Oo skrev:Jag tror inte det skulle funka så bra... det är inte temperaturen du ska du ska reglera utan effekten...
Men när jag ökar tempen ökar effekten, och vice versa, bara tryck och effekt kan påverka temp i pottan. Låtsas att ratten visar effekten
i procent i stället, halv mätare är då 1,5 kW, låter detta rimligt?
Tack för svaren och ser fram mot mer hjälp. Blir bild om den är möjlig att bygga, tigar den nog, vid vilken temp kokar sprit 78 grader celcius?
Shaggy, efekten och tempen går hand i hand, så den är steglös till 1,5kW, steg2 går in och blir steglös till 3kW. Patron kostar 4500 med
styrning, tur att man är rörpulare till vardags,och skulle va fint att värma med 3kW för att sedan dra ner. Hoppas ni orkar svara igen

Tack på förhand "el que va estar borracho, ojala"
Användarvisningsbild
zoider
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: sön mar 02, 2008 20:09
Ort: Källaren

Vad tror ni om det här

Inlägg av zoider »

Jag kör min fetfoa på ett 50l kärl välisolerat.Kör med 1.5kw funkar kanon :D
Motorer utan turbo SUGER!
Skriv svar

Återgå till "FOA"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster