Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

fetFOA problem med kvalité jämtemot spiralisen

Allt om FOA-brännaren - en liten klassisk brännare för nostalgikern
Användarvisningsbild
bas
Bryggmästare
Inlägg: 262
Blev medlem: ons apr 19, 2006 2:00
Ort: Under kolr?ret

fetFOA problem med kvalité jämtemot spiralisen

Inlägg av bas »

Jag har ett väldigt skumt fenomen med min fetFOA :?


Det är nämligen så attFOA-spriten blir betydligt mycket bättre när den kommer ut ur kokaren än vad gamla spiralspriten vart. Men efter kolning av båda spritsorterna i 4dl/h så smakar och luktar spiralspriten 5gånger bättre.

FOA-spriten luktar väldigt likt aceton när den droppar ur kolröret, vad kan det beror på?
Den kolade spiralspriten drack jag rent utan problem (vilket ifs inte var speciellt bra pga stora minnesluckor) och FOA-spriten har jag VÄLDIGT svårt att få i mig.

Kan någon försöka förklara hur det kan bli så?
(I båda kokarna så var det mainrunnen som jag kolade utspätt till ca 45% och jag använder mig av fantomkol)
Användarvisningsbild
bas
Bryggmästare
Inlägg: 262
Blev medlem: ons apr 19, 2006 2:00
Ort: Under kolr?ret

fetFOA problem med kvalité jämtemot spiralisen

Inlägg av bas »

Ingen som kan komma på någonting om hur det kunnat bli så?

Kan det vara så att spriten är för ren för att jag skall vara van vid det eller att det kanske är spår av myrsyra kvar i myrsyrefatet som jag kokade i? Det luktade inte syra ur det före jag kokade, men det kanske fanns beläggningar kvar ändå?

:? :?
Användarvisningsbild
attackbever
Föredetta moderator
Inlägg: 1099
Blev medlem: ons maj 24, 2006 2:00

fetFOA problem med kvalité jämtemot spiralisen

Inlägg av attackbever »

hm ja det låter ju lustigt. Rengjorde du fatet ordentligt så borde det väl vara rent, enligt http://sv.wikipedia.org/wiki/Myrsyra så är det ju vattenlösligt iafall. Har för övrigt ingen aning vad som kan fela, är det några av de andra sakerna som inte var rena, metalldelarna på den nya foan? mm?
Användarvisningsbild
bas
Bryggmästare
Inlägg: 262
Blev medlem: ons apr 19, 2006 2:00
Ort: Under kolr?ret

fetFOA problem med kvalité jämtemot spiralisen

Inlägg av bas »

I länken du gav såg jag att Myrsyran har en kokpunkt på 100.8grader, då borde det inte blivit sådär förrens i slutet av koket? Den spriten som vart skum var ju från mainrunnen.

Men det kan ju kanske ha varit amphoran i kolonnen, kolonnen i sig eller FOAn. För jag kokade aldrig något vatten i den före, för det skulle tagit sådan lång tid.
Men om det skulle vara så, så borde väl det gå bort med kolningen?


Jag skall iallafall bygga nytt kokärl snart i stål på 100liter. Får väl se då om det går bättre.
Användarvisningsbild
attackbever
Föredetta moderator
Inlägg: 1099
Blev medlem: ons maj 24, 2006 2:00

fetFOA problem med kvalité jämtemot spiralisen

Inlägg av attackbever »

Ok låter bra ju fint, rengör nu allt denna gången (fast den blev kanske renare under koket?)
Skriv svar

Återgå till "FOA"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst