Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Nybygge, kolonn och en FOA på toppen

Allt om FOA-brännaren - en liten klassisk brännare för nostalgikern
Användarvisningsbild
Ratzinger
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: tor mar 16, 2006 1:00

Nybygge, kolonn och en FOA på toppen

Inlägg av Ratzinger »

Hej! Har kollat runt lite på forumet. Första gången som jag skriver. Jag hade en apparat för ca tio år sedan. Tänkte återuppta denna trevliga hobby igen. Jag håller på och bygger en apparat, med kolonn och en FOA på toppen.
Som jag förstår så finns det minst 2 FOA, originalet och den fetare varianten. Blir det någon skillnad mer än hastigheten?
Jag har ett 45 liters kärl, med en elpatron som har en max effekt på 4,5 kw. Jag kan inte köra någon längre stund på den effekten utan bör hålla mig runt 1,5 kw för att inte propparna ska ryka. Jag har en steglös reglering på patronen.
Vilken FOA ska jag välja? Är effekten på min elpatron för stor för originalet?
Om jag bygger en större FOA är det väldigt viktigt att måtten blir exakta?
Jag tänkte ha kolonn under FOAn. Behöver jag kylning till kolonnen eller räcker det med den i FOAn?
Vad betyder FOA egentligen?
Tacksam för tips

Mvh RatzingerThePope
Användarvisningsbild
Lillis
Föredetta moderator
Inlägg: 232
Blev medlem: tor sep 11, 2003 2:00
Ort: I k?llarn

Nybygge, kolonn och en FOA på toppen

Inlägg av Lillis »

Vad jag förstår så heter den egentligen inte foa utan otto , den såldes under det namnet ett tag när det var en lucka i lagen och dom såldes i butik.
Foa är en förkortning för en forskningsavdelning inom försvaret (rätta mig om jag har fel.
På din balja ska du absolut ha en fetfoa med kolonn.
Jag har aldrig kört kylning på kolonnen (750w isolerad balja) men en kille här inne körde på 1500w då hade han kylning på kolonnen vilken skildnad det gör på hastigheten vet jag ej , troligtvis ingen alls extrakylningen skapar bara mer reflux i kolonnen , foan bestämmer nog hastigheten.

Lycka till / Lillis
Användarvisningsbild
Ratzinger
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: tor mar 16, 2006 1:00

Nybygge, kolonn och en FOA på toppen

Inlägg av Ratzinger »

Tack för tipset!
Skriv svar

Återgå till "FOA"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst