Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Foa?

Allt om FOA-brännaren - en liten klassisk brännare för nostalgikern
Användarvisningsbild
Vessla
Färsk jäst
Inlägg: 17
Blev medlem: tis feb 28, 2006 1:00

Foa?

Inlägg av Vessla »

Foa är väll ändå en brännar som man ställer direkt på spisen?
Tror iallafall att jäg läste det någon stans.
Men hur bär man sig då åt för att kontrolera och reglera temperaturen?
Tack på förhand. Mvh/Vessla
Användarvisningsbild
klimpen43
Föredetta admin
Inlägg: 100
Blev medlem: tor okt 06, 2005 2:00
Ort: k?llarn

Foa?

Inlägg av klimpen43 »

FOA är en sak som kan ersätta en reflux-kolonn, fast den är mindre och har andra egenskaper.
Kokkärlet är smaksak och avgör inte på samma sätt vilket slutprodukt man får.
Användarvisningsbild
Vessla
Färsk jäst
Inlägg: 17
Blev medlem: tis feb 28, 2006 1:00

Foa?

Inlägg av Vessla »

Okej. Men det finns väll ingen termostat eller dylikt i den då man värmer upp kärlet på spisen om jag har förstått rätt?
Skall man då sitta med en termometer och lyfta bort kärlet då och då när dte börjar hetta till?
Det låter krångligt.
Tack på förhand mvh Vessla
Användarvisningsbild
klimpen43
Föredetta admin
Inlägg: 100
Blev medlem: tor okt 06, 2005 2:00
Ort: k?llarn

Foa?

Inlägg av klimpen43 »

Som alla andra destillationsapparater så är den avsedd för en viss effekt. Under uppvärmning så kan man köra ganska hög effekt, men under själva destillationen är det sammansättningen av det som ska destilleras som dikterar kokpunkten (och kokpunkten ökar iom att etanolen kokas bort). Du får alltså en viss mängd ånga per watt du stoppar in (som varierar med sammansättningen). Och att lyfta på och av den från plattan är en dålig reglering som knappast kommer att resultera i någon bra destillation.
Ytterligare en sak som måste regleras är kylningen, och i andra konstruktioner måste man reglera produktuttaget.
Användarvisningsbild
Vessla
Färsk jäst
Inlägg: 17
Blev medlem: tis feb 28, 2006 1:00

Foa?

Inlägg av Vessla »

Okej. Har man en termometer på då och så sänker man bara värmen på plattan när det börjar bli för varmt?

Hittade äntligen en skiss på en foa.
Undrar dock om rören måste ha en speciell storlek förhållande tillvarandra för at få ut rätt effekt?!
Användarvisningsbild
MoonClaw
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: lör mar 04, 2006 1:00

Mina erfarenheter

Inlägg av MoonClaw »

Jag kör min nybyggda foa just nu. Den är byggd enligt denna ritning; https://bryggforum.nu/download/upload/uplo ... onyagi.gif

Efter en provkokning och halvvägs in i den första skarpa kokningen så kan jag säga så här; Tycker att den är ganska känslig på effekten och skulle inte rekomendera att köra den på en spis överhuvudtaget. Jag kör med en 25 liters jäsdunk i plast, ett 2 kW värmelement fr en vattenkokare och en effektbegränsare. Det krävs ganska små förändringar på effekten för att ändra uttaget av produkt... Jag kör med full kylning och försöker reglera effekten så att vattenlåset nätt och jämnt blir ljummet...

Vad det gäller dimensionerna på rören kan jag bara spekulera. Hela konstruktionen verkar vara ganska kompliserad och därmed förmodligen exakt beräknad. Efter att ha skummat igenom forumet har jag förstått att man som regel arbetar i skala om man bygger en större foa än "orginalet" vilket kan tyda på att min tes är korrekt...
Användarvisningsbild
Pjolteren
Bryggmästare
Inlägg: 885
Blev medlem: ons apr 21, 2004 2:00

Foa?

Inlägg av Pjolteren »

Kör du med en kolonn och så FOA'n på topp?
Användarvisningsbild
Vessla
Färsk jäst
Inlägg: 17
Blev medlem: tis feb 28, 2006 1:00

Foa?

Inlägg av Vessla »

Okej. Skall också köra på den ritningen. MEn vad menas med den inringade grejjen. Inte den med den viktiga pipen utan den andra.
Att man skall göra ett hål i röret?

Sedan måtten på rören, menar de ytterdiametern då?

Blir resultatet bättre om man fäster foan på ett långt rör som på en kolonnbrännare istället för rakt på kastrullen tro?

/Vessla
Användarvisningsbild
klimpen43
Föredetta admin
Inlägg: 100
Blev medlem: tor okt 06, 2005 2:00
Ort: k?llarn

Foa?

Inlägg av klimpen43 »

Den nedre inringade grejjen på ritningen ska symbolisera att mittenröret är ihopklämt i nederkant. Vet inte exakt hur stor öppningen ska vara, men det verkar vara typ 1mm glepa på originalritningen. Är för att kondensatet ska kunna rinna tillbaka i kokaren/kolonnen och för att inte så mycket ånga ska åka upp den vägen, vill jag minnas att jag läst sen tidigare.

Och jag tror det blir enklare att experimentera med den om man inte har en kolonn under, enklare att få jämn effekt in i den osv. Sen när man fått ordning på den så kan man sätta in en kolonn under och försöka få bättre resultat. Tror det är enklast att prova med en kort kolonn jämfört med en längre, mest för att det tar tid innan kolonnen stabiliserat sig på de inställningar man gjort vilket man undviker om man kör utan kolonn.
Användarvisningsbild
Vessla
Färsk jäst
Inlägg: 17
Blev medlem: tis feb 28, 2006 1:00

Foa?

Inlägg av Vessla »

Oket tack så mycket för hjälpen klimpen
Användarvisningsbild
Etylalkoholaren
Bryggmästare
Inlägg: 475
Blev medlem: tor mar 16, 2006 1:00
Ort: Himmelen

Foa?

Inlägg av Etylalkoholaren »

vad är det för fördelar med en FOA om man jämnför med tex en spiral?
"Vem k?per bolagets 75:a n?r man ist?llet kan br?nna hemma?"
"Fiffigt och l?tt jag lurar staten tack vare hembr?nnings-aparaten."
Användarvisningsbild
Lillis
Föredetta moderator
Inlägg: 232
Blev medlem: tor sep 11, 2003 2:00
Ort: I k?llarn

Foa?

Inlägg av Lillis »

Etylalkoholaren skrev:vad är det för fördelar med en FOA om man jämnför med tex en spiral?
Nu har jag själv aldrig kört spiral men av andras inlägg att dömma så tar den ganska lång tid på sig.
En fetfoa med kolonn destillerar 25 liter mäsk på ca 6-8 timmar ungefär som en 2" kolonn.
Kvaliten på destillatet kan jag inte jämföra eftersom jag som sagt inte kört spiral.

Lillis
Skriv svar

Återgå till "FOA"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster