Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

hur vet man att man byggt sin foa rätt

Allt om FOA-brännaren - en liten klassisk brännare för nostalgikern
Användarvisningsbild
Brage
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: mån nov 03, 2003 1:00

hur vet man att man byggt sin foa rätt

Inlägg av Brage »

jag har byggt en vanlig foa efter titningen som heter FOA_Ritning_Edited_by_Konyagi.gif och har lite frågor

hur snabbt kan man ta ut lycko vattnet?

vad kan man vänta sig kvalitetsmäsigt ?

hur mycket kylvatten ska man använda?

hur vet man att den funkar som den ska?

tacksam för svar /brage
Användarvisningsbild
klimpen43
Föredetta admin
Inlägg: 100
Blev medlem: tor okt 06, 2005 2:00
Ort: k?llarn

hur vet man att man byggt sin foa rätt

Inlägg av klimpen43 »

Man bör kunna reglera effekten nere i grytan steglöst först och främst. Eldar man på för mycket så kommer det ut en massa sprit som inte håller så hög kvalla. Stabil temp på kylvattnet och sen reglera effekten tills du erhåller din droppe eller droppar per sekund. Jag har byggt min så att jag kan reglera kylningen i respektive kylare, men när man börjar närma sig gränsen på vad den klarar så är det rätt högt flöde i båda så...
Verkar inte vara självklart att man ska ha en kolonn under foan men det gör då inte saken sämre att ha en där. Foan genererar ju reflux som kolonnen tycker om, så foan får starkare sprit att äta på kuppen. Att få allt detta att samordna är inte alldelens enkelt. Mäter man temp mellan kolonn och foa samt en bit upp från nederdelen på kolonnen så ser man ganska snart vart man bör ligga.
Riktlinjer, känn på kylmanteln i mitten om utsidan på den är varm, isåfall lär du måsta vrida upp kylvattnet en aning. Om det är en originalfoa enligt måtten på ritningen så klarar den inte så överdrivet hög effekt, några hundra watt (plus förlusterna i grytan och kolonnen osv) brukar man väl säga. Vilket i praktiken innebär att man kan få ut nån droppe per 3-5 sekunder om jag inte är helt ute och cyklar.
Hur man vet om den funkar, jaadu. Man kan ju alltid känna på den hur den värms upp i starten, på min så blir det smala röret som går runt först varm där den anlsluter längst ner, och sist vid dendär sneda pipen. Om det sedan är rätt må ju debatteras.
Användarvisningsbild
Brage
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: mån nov 03, 2003 1:00

hur vet man att man byggt sin foa rätt

Inlägg av Brage »

tack för svaret att man skulle ta ut så lite sprit i sekunden hade jag ingen aning om när jag kört har det strilat ut, fast kvaliteten har väll blivit där efter. Föresten vilket procent tal bör spriten man tar ut ligga på?
jag använde orginal måtten
Användarvisningsbild
klimpen43
Föredetta admin
Inlägg: 100
Blev medlem: tor okt 06, 2005 2:00
Ort: k?llarn

hur vet man att man byggt sin foa rätt

Inlägg av klimpen43 »

Om man destillerar mäsk så vill man ju ha ut 96% om det går, eftersom det blir mindre skrot som kolet får ta hand om.
Ju fortare man tar ut spriten på en given apparat desto sämre blir kvallan, vilket gäller för alla apparater som ökar koncentrationen på spriten (alla utom potstills?).
Man kan såklart räkna ut allt detdär, om du t.ex har en vanlig LM-kolonn så kan du räkna på hur mycket effekt du stoppar in (minus förluster) och hur stor mängd sprit den kokar ut per tidsenhet, och sen ta ut en tiondel och skicka tillbaka resten som reflux. Då har man mellan tummen och pekfingret ganska korrekta värden. Sen beror det såklart på hur bra kolonnen arbetar, med vilken fyllning och vilken ånghastighet den har. Mycket från kolonnvärlden är applicerbart på FOA'n.
Användarvisningsbild
Plizken
Föredetta admin
Inlägg: 568
Blev medlem: mån jan 31, 2005 1:00
Ort: olika

hur vet man att man byggt sin foa rätt

Inlägg av Plizken »

Jag funderade länge på hur jag skulle lägga fram mina åsikter om debatten på denna tråden. Jag valde den något obstinata vägen.
Om man destillerar mäsk så vill man ju ha ut 96% om det går
Då skaffar man inte en foa utan kolonn och enligt orginalmåtten.
(alla utom potstills?).
Gäller även potstill. Man kan få ganska fin sprit med en potstill men då får man köra mycket långsamt.
Vilket i praktiken innebär att man kan få ut nån droppe per 3-5 sekunder
Det där är rent befängt. Då är t,om en plastbrännare snabbare. En foa är snabb . Jag fick ut 85%+ ur min efter en dubbel destillation. och jag körde på 600w i en <4L gryta. Det gick fort och blev mycket bra. Och detta utan kolonn.
Det var en kvinna som fick mig att ta till spriten och jag hade inte vett att tacka henne.
KaptenStofil
Föredetta admin
Inlägg: 916
Blev medlem: sön okt 03, 2004 2:00

hur vet man att man byggt sin foa rätt

Inlägg av KaptenStofil »

Jag instämmer till fullo med föregående inlägg och med följande tillägg:
klimpen43 skrev:Eldar man på för mycket så kommer det ut en massa sprit som inte håller så hög kvalla.
Nja, oftast trycker du igenom mäsken bara men detta är normalt en indikation på att kylvattnet inte är tillräckligt.
klimpen43 skrev:Om det är en originalfoa enligt måtten på ritningen så klarar den inte så överdrivet hög effekt, några hundra watt (plus förlusterna i grytan och kolonnen osv) brukar man väl säga.
Orginalfoa:n klarar en enorm effekt i förhållande tills dess storlek, normalt ca 1000W. Kör man på 1500W och moderat med kylvatten så är det enda som händer att spriten blir runt 60-65% med försämrad kvalité men fortfarande drickbar, däremot blir hastigheten mycket hög.
Observera att detta gäller om foa:n är byggd på riktigt sätt.
klimpen43 skrev:några hundra watt (plus förlusterna i grytan och kolonnen osv) brukar man väl säga. Vilket i praktiken innebär att man kan få ut nån droppe per 3-5 sekunder om jag inte är helt ute och cyklar.
Kör man på det sättet behöver man ingen foa utan klarar sig utan problem med ett kortare stigarrör och en liebig.

MVH
/MajorTom
Användarvisningsbild
klimpen43
Föredetta admin
Inlägg: 100
Blev medlem: tor okt 06, 2005 2:00
Ort: k?llarn

hur vet man att man byggt sin foa rätt

Inlägg av klimpen43 »

Vilket oavkortat innebär att min FOA inte hade tillräckligt bra kylning, eller att den inte funkar som den ska. Ska provköra den sen någon gång och köra ordentligt med kylvatten. Misstaget jag gjorde var nog att försöka reglera kylningen på mittenkylaren istället för att reglera effekten i kokaren och köra max kylning på FOA'n.
Numera har jag en vridtransformator som kan reglera 0-2kW utan minsta problem, så det blir mycket enklare att experimentera med FOA'n. Första körningarna hade jag inget val än att köra på 750W, 1kW eller 2kW.
Kör man på 1500W och moderat med kylvatten så är det enda som händer att spriten blir runt 60-65% med försämrad kvalité men fortfarande drickbar, däremot blir hastigheten mycket hög.
Mitt mål är 96% och slippa kola, så 90% är för lågt iom att det lär följa med en hel del finkel och elände som måste kolas bort.
En foa är snabb . Jag fick ut 85%+ ur min efter en dubbel destillation. och jag körde på 600w i en <4L gryta.
Där har vi väl en av definitionerna som skiljer mellan oss. Jag siktar på en enkel destillation som ska producera skitbra sprit direkt, därav de ganska konservativa hastigheterna som jag skrev tidigare.
KaptenStofil
Föredetta admin
Inlägg: 916
Blev medlem: sön okt 03, 2004 2:00

hur vet man att man byggt sin foa rätt

Inlägg av KaptenStofil »

klimpen43 skrev:Jag siktar på en enkel destillation som ska producera skitbra sprit direkt, därav de ganska konservativa hastigheterna som jag skrev tidigare.
klimpen43 skrev:Mitt mål är 96% och slippa kola, så 90% är för lågt iom att det lär följa med en hel del finkel och elände som måste kolas bort.
Jag tror du missförstått principerna lite. Om du vill ha 95,6% skall du inte ha en FOA utan en kolonn precis som Plizken skrev tidigare. Sen så har det ingen betydelse för mängden "finkel" om du har 95,6% eller 90%.

Dessutom så separerar FOA:n "finkel" från etanol väldigt bra men är mindre bra på att separera vatten och etanol.

MVH
/MajorTom
Användarvisningsbild
klimpen43
Föredetta admin
Inlägg: 100
Blev medlem: tor okt 06, 2005 2:00
Ort: k?llarn

hur vet man att man byggt sin foa rätt

Inlägg av klimpen43 »

Jag tror du missförstått principerna lite. Om du vill ha 95,6% skall du inte ha en FOA utan en kolonn precis som Plizken skrev tidigare. Sen så har det ingen betydelse för mängden "finkel" om du har 95,6% eller 90%.
För att vara riktigt ärlig så har jag tänkt kombinera en kort kolonn med FOAn för att nyttja refluxen den skapar, samt att FOAn får bättre produkt att arbeta med.
Men om du säger det så måste jag ju tro på det, att den ska separera bort finkel nästan oavsett procenthalt, nog för att jag misstänker att ju mer vatten som följer med desto mer skit hänger på, om än i rätt små mängder.
Dessutom så separerar FOA:n "finkel" från etanol väldigt bra men är mindre bra på att separera vatten och etanol.
Ligger ju något i det du säger, för jag har läst ungefär de orden tidigare här någonstans :)
KaptenStofil
Föredetta admin
Inlägg: 916
Blev medlem: sön okt 03, 2004 2:00

hur vet man att man byggt sin foa rätt

Inlägg av KaptenStofil »

klimpen43 skrev:Men om du säger det så måste jag ju tro på det, att den ska separera bort finkel nästan oavsett procenthalt, nog för att jag misstänker att ju mer vatten som följer med desto mer skit hänger på, om än i rätt små mängder.
Varför det?
klimpen43 skrev:
MajorTom skrev:Dessutom så separerar FOA:n "finkel" från etanol väldigt bra men är mindre bra på att separera vatten och etanol.
Ligger ju något i det du säger, för jag har läst ungefär de orden tidigare här någonstans :)
Ja, det är allmänt känt om FOA:n, det står säkert på flera ställen på forumet och det är även en av de bidragande orsakerna till att jag tror att du inte riktigt förstått principen bakom.

1) Du tror att man skall köra långsamt
2) Du tror att man kör max kylning
3) Du tror att det är möjligt att få ut 95,6% ur en FOA
4) Du tror att FOA:n endast klarar låg effekt
5) Du tror att procenthalten avgör mängden finkel

Inget illa ment men det är inte många siffror rätt. I all välmening så tror jag att kanske en CM-kolonn skulle vara bättre matchad mot det du vill ha, den är även lättbyggd.

MVH
/MajorTom
Användarvisningsbild
Lillis
Föredetta moderator
Inlägg: 232
Blev medlem: tor sep 11, 2003 2:00
Ort: I k?llarn

hur vet man att man byggt sin foa rätt

Inlägg av Lillis »

En kolonn är bra på att separera vatten och alkohol (med rätt höjd även finkel), en foa är bra på att separera finkel och alkohol därför är dessa två en bra kombination.
En foa utan kolonn är ganska stryktålig när det gäller effekt och kylning (inom rimliga gränser) utan att försämra kvaliten nämnvärt , kör man den för hårt så luktar det päron och aceton.
En droppe i sekunden brukade jag ta ut ur min lilla foa utan kolonn då var kvaliten bra och styrkan låg på 76%.
Det mesta har redan sagts tidigare i tråden.

Lillis
Användarvisningsbild
pa416
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: tis okt 18, 2005 2:00

hur vet man att man byggt sin foa rätt

Inlägg av pa416 »

Hej Lillis

Vad kör du för uttag på fetfoan ? om du kör en droppe i sekunden på orginal är det samma men större droppar eller kommer dom tätare ?

Hälsningar

pa
Användarvisningsbild
klimpen43
Föredetta admin
Inlägg: 100
Blev medlem: tor okt 06, 2005 2:00
Ort: k?llarn

hur vet man att man byggt sin foa rätt

Inlägg av klimpen43 »

MajorTom skrev:Inget illa ment men det är inte många siffror rätt. I all välmening så tror jag att kanske en CM-kolonn skulle vara bättre matchad mot det du vill ha, den är även lättbyggd.
Jag har redan en 1m lång 2" kolonn med ett LM-huvud som presterar rätt bra, och den är vald pga att den nog är enklast att automatisera på det vis jag tänkt. Temperaturmätning i botten, mitten och i toppen på kolonnen och ett antal magnetventiler som väljer foreshot/head+tail/mainrun-behållare efter datorstyrt och timat program. Och nej, det är inte enbart tomprat, apparaten är testkörd och uppmätt. En mikroprocessor som mäter och en dator som avläser och dikterar är inte långt borta då sådana projekt redan tillverkats tidigare.
MajorTom skrev:1) Du tror att man skall köra långsamt
2) Du tror att man kör max kylning
3) Du tror att det är möjligt att få ut 95,6% ur en FOA
4) Du tror att FOA:n endast klarar låg effekt
5) Du tror att procenthalten avgör mängden finkel
Orsaken till mina missbedömningar lär isåfall bero på de varierande uppgifterna man hittar om den, och att jag enbart hann köra en liten testomgång som säkert gick åt pipan. Jag har faktiskt kört den i en 8dl E-kolv på gasol och 20gradigt cirkulerande vatten som kylning, men då inte på mäsk utan olika elaka blandningar/utmaningar som säkert inte efterliknar mäsken så bra.
KaptenStofil
Föredetta admin
Inlägg: 916
Blev medlem: sön okt 03, 2004 2:00

hur vet man att man byggt sin foa rätt

Inlägg av KaptenStofil »

klimpen43 skrev:Orsaken till mina missbedömningar lär isåfall bero på de varierande uppgifterna man hittar om den
Jo, det har du rätt i, kanske behövs en pdf (eller liknande) för FOA:n också.

MVH
/MajorTom
Senast redigerad av KaptenStofil, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
klimpen43
Föredetta admin
Inlägg: 100
Blev medlem: tor okt 06, 2005 2:00
Ort: k?llarn

hur vet man att man byggt sin foa rätt

Inlägg av klimpen43 »

Lillis skrev:En kolonn är bra på att separera vatten och alkohol (med rätt höjd även finkel), en foa är bra på att separera finkel och alkohol därför är dessa två en bra kombination.
En foa utan kolonn är ganska stryktålig när det gäller effekt och kylning (inom rimliga gränser) utan att försämra kvaliten nämnvärt , kör man den för hårt så luktar det päron och aceton.
En droppe i sekunden brukade jag ta ut ur min lilla foa utan kolonn då var kvaliten bra och styrkan låg på 76%.
En droppe i skunden, en undrar då vilka de två andra faktorerna var; mängd kylvatten och inmatad effekt(-förluster).
Mest för att mellan tummen och pekfingret veta hur mitt system borde köras. 60L kokare, 0-2kW steglöst, 1m lång 2" kolonn med 6mm raschigringar, FOA enligt den fina ritningen men ungefär faktor 1,2*originalet. Man bör väl köra med mycket kylning i början så kolonnen hinner equilibrera under total reflux och sen sänka kylningen tills man får ut nån droppe eller två per sekund. Om jag får gissa så kanske 1kW inmatad effekt, minus de ganska låga förlusterna i kokaren som är lagom isolerad.
Skriv svar

Återgå till "FOA"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster