Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Nyfiken

Allt om FOA-brännaren - en liten klassisk brännare för nostalgikern
Användarvisningsbild
TIGMASTER
Banned
Inlägg: 499
Blev medlem: mån mar 14, 2005 1:00
Ort: ?verallt

Nyfiken

Inlägg av TIGMASTER »

på den där andra FOAN som är gjord i titan :D

dvs den där delen/koppen som sitter nertill vid ingången vad den har för nytta??

jag har hört att detta skall hjälpa till att få spriten bätter dvs att mäsken kokar bort finklet på ett bra sätt?? kan detta stämma??

Jag tillverkade typ lika dan fast jag satt en vinklad plåt i burken åt en kille som sa att detta hjälper till att få renare sprit, allså kan detta stämma??
Användarvisningsbild
bonnraggarn
Föredetta moderator
Inlägg: 572
Blev medlem: tis mar 11, 2003 1:00
Ort: Heatland (Värmland)

Re: Nyfiken

Inlägg av bonnraggarn »

Flyttade den till FOA forumet.
***BONNRAGGARN***
Användarvisningsbild
TIGMASTER
Banned
Inlägg: 499
Blev medlem: mån mar 14, 2005 1:00
Ort: ?verallt

Nyfiken

Inlägg av TIGMASTER »

okej :D
Användarvisningsbild
bonnraggarn
Föredetta moderator
Inlägg: 572
Blev medlem: tis mar 11, 2003 1:00
Ort: Heatland (Värmland)

Nyfiken

Inlägg av bonnraggarn »

Du menar den runda "knappen" längst ner eller?
Tycker det verkar skummt att den skulle kunna förbättra spriten, men å andra sidan är Foan ett stort mysterium hela den :)
***BONNRAGGARN***
Användarvisningsbild
TIGMASTER
Banned
Inlägg: 499
Blev medlem: mån mar 14, 2005 1:00
Ort: ?verallt

Nyfiken

Inlägg av TIGMASTER »

just den ja!! :D den som, sticker ut en bit nertill
Användarvisningsbild
Lillis
Föredetta moderator
Inlägg: 232
Blev medlem: tor sep 11, 2003 2:00
Ort: I k?llarn

Nyfiken

Inlägg av Lillis »

Jag tror det är ett vattenlås dvs refluxen ska kunna rinna ut men stigande ångor ska inte kunna ta sig in utan välja det andra röret .
Den vanliga foan kunkar nästan likadant men där har man istället klämmt ihop refluxröret och bara lämnat en liten springa så refluxen kan rinna ut.

Lillis
Användarvisningsbild
bonnraggarn
Föredetta moderator
Inlägg: 572
Blev medlem: tis mar 11, 2003 1:00
Ort: Heatland (Värmland)

Nyfiken

Inlägg av bonnraggarn »

Om man kollar på bilderna http://www.bryggforum.nu/modules.php?na ... &cat=10961 så verkar det ju som att den sitter längst ner, alltså i botten av kolonnen eller vad man ska säga, för det verkar ju vara en liten kolonn till denna Foa liknande sak.
Där kan väl knappast "knappen" styra ången till olika rör?
Eller är jag ute å cyklar?
***BONNRAGGARN***
Användarvisningsbild
Lillis
Föredetta moderator
Inlägg: 232
Blev medlem: tor sep 11, 2003 2:00
Ort: I k?llarn

Nyfiken

Inlägg av Lillis »

En kolonn kan man knappast kalla det när den inte innehåller nån fyllning.
Det röret som förbinder dom två stora rören fortsätter igenom anslutningsröret "kolonnen" och anledningen till att dom har gjort det så långt är för att kunna komma åt att svetsa dit vattenlåset.
Vattenlåset "knappen" styr inte ångan till flera rör utan hindrar ångan från att ta sig in i det rör den sitter på då tar ångan en annan väg dvs det rör som går ut från sidan på kolonnens topp.
OBS Detta är bara spekulationer.

Lillis
Skriv svar

Återgå till "FOA"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster