Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Hjälp, råd och tips

Allt om FOA-brännaren - en liten klassisk brännare för nostalgikern
Användarvisningsbild
eTeR
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: sön jul 24, 2005 2:00

Hjälp, råd och tips

Inlägg av eTeR »

..är det som jag skulle behöva.
Fick denna apparat av en kompis vars farsa hade haft den på vinden ett bra tag.

Vi gjorde rent den och tetstade den med mäsk som jag hade hemma(använder plastisen i vanliga fall).

Hur som helst fick vi lite problem när vi kopplade in den till vägguttaget. Efter en stund började det ju koka precis som det ska, antar jag : )
Men problemet var att den började koka jättemycket. Spriten som kom ut var brännhet även fast kylningen var igång och det började läcka ut ur ett av de två igensatta rörmynningarn på kokkärlet.

Så min fråga är: ska jag skaffa en dimmer för att det inte ska koka så mycket??

Och..är de två rörmynningarn längst ner på kokkärlet nödvändiga, fyller de någon funktion eller kan jag ta bort dem och svetsa igen hålen?
Bild
Användarvisningsbild
Lillis
Föredetta moderator
Inlägg: 232
Blev medlem: tor sep 11, 2003 2:00
Ort: I k?llarn

Hjälp, råd och tips

Inlägg av Lillis »

Din foa ser fin ut och funkar säkert lika bra som fo:or i största allmänhet.
Av bilden att döma är det en liten foa och dom kräver inte särskilt mycket effekt (exakt hur mycket vet jag inte för jag kör fetfoa).
Elementet du har är från en tvättmaskin och slingorna är på 2000 watt vardera så du kan köra på en slinga med en svebry dimmer.
Fullt ös på slingan till det koker upp sedan på med kylvattnet (väldigt vattensnål) och sänk effekten till det kommer en till två droppar i sekunden.

Lycka till / Lillis
Användarvisningsbild
eTeR
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: sön jul 24, 2005 2:00

Hjälp, råd och tips

Inlägg av eTeR »

okej..sen funderade jag på dom där två rörstumparna längst ner på kärlet...är dom nödvändiga??vet du vad dom är till för? Dom kanske hade någon funktion på kärlet innan det byggdes om till ett bättre syfte.

Föresten..den där dimmern heter den nått speciellt? hittade bara en som liknar ett kretskort på www.svebry.se
Användarvisningsbild
Lillis
Föredetta moderator
Inlägg: 232
Blev medlem: tor sep 11, 2003 2:00
Ort: I k?llarn

Hjälp, råd och tips

Inlägg av Lillis »

Rörstumparna på kärlet behöver du inte bry dig om så länge dom inte läcker.
Reglerdonet från svebry är bara ett kretskort.
Reglerdon 2200W
Pris: 129 kr
Specifikation
230 volt, maxström 10 A Maxeffekt 2200 Watt Kretskortsformat 95x70 mm. Levereras utan låda men med kylare.


Lämplig låda är en nätdel från en dator , finns på återvinningsstationen.

Lillis
KaptenStofil
Föredetta admin
Inlägg: 916
Blev medlem: sön okt 03, 2004 2:00

Hjälp, råd och tips

Inlägg av KaptenStofil »

Det ser ut att vara en fin FOA.
eTeR skrev:okej..sen funderade jag på dom där två rörstumparna längst ner på kärlet...är dom nödvändiga??
Ant inte men eftersom man installerat så stora element så kanske de skall vara till för att släppa ut övertryck e dy (jag gissar). Detta har du dock ingen nytta av så du kan lugnt ta bort dem även om jag rekommenderar dig att byta till ett större kärl då FOA:n ändå verkar sitta på en mejerikoppling. Som parentes kan nämnas att de flesta vanliga FOA även passar i hålet på en vinhink så det funkar bra att jäsa i hinken och sedan bara sätta dit FOA:n. Uppvärmningen sker enklast genom samma teknik som för spiralbrännaren (vattenkokarelement).

4000 watt som din FOA är på är osannolikt mycket. Effekten du får är precis som du säger, varm och dålig sprit. I sämsta fall trycks mäsken genom FOA:n och det blir skit av allt.
Jag vet inte vilken effekt som är mest optimal men på en vanlig spisplatta bör du efter uppkok hålla dig till 3-4 så det är ju enkelt att räkna ut. Bara att kolla effekten på en vanlig platta.

MVH
//MajorTom
Användarvisningsbild
canibull
Bryggmästare
Inlägg: 415
Blev medlem: ons jun 02, 2004 2:00
Ort: Norrland

Hjälp, råd och tips

Inlägg av canibull »

Trevlig storlek på den däringa :)
Btw. slingorna kan likväl vara 2x1500W har en liknande patron som är det
"een f?r alla, alla f?r faan!"
KaptenStofil
Föredetta admin
Inlägg: 916
Blev medlem: sön okt 03, 2004 2:00

Hjälp, råd och tips

Inlägg av KaptenStofil »

Jo, visserligen, men det blir ändå alldeles för hög effekt. Lite lustigt faktiskt att man monterat 2x1500 eller 2x2000. Det får mig att undra över om nipplarna verkligen har någon effekt ändå.

MVH
//MajorTom
Användarvisningsbild
Lillis
Föredetta moderator
Inlägg: 232
Blev medlem: tor sep 11, 2003 2:00
Ort: I k?llarn

Hjälp, råd och tips

Inlägg av Lillis »

Jag brukar montera sådana element på mina kokbaljor just för det är så smidigt hela återvinningen är full av dom och så tar dom inte lika stor plats som en patron.
Det går att styra dom med en Svebry.

Lillis
Skriv svar

Återgå till "FOA"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst