Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Effektförlust från kokkärl samt tidsfundering...

Olika metoder för att reglera effekten på värmekällan.
Användarvisningsbild
Finkel
Bryggmästare
Inlägg: 222
Blev medlem: ons mar 05, 2003 1:00

Effektförlust från kokkärl samt tidsfundering...

Inlägg av Finkel »

Tjenare!

Jag ska i dagarna köra igång med mitt 50 liters rostfria kokkärl och min FOA. Jag ska köra 50 liter mäsk gjord på Willes 24 jäst med 6 kg socker, två satser alltså...

Min fråga lyder som följer:

Vilken effekt ska jag köra på?

Kokkärlet har tre stycken 1000W patroner och jag har kopplat så att det är två kontakter, en med 1 kW och en med 2kW.

2 kW låter mycket men det blir kanske bra om det är stör effektförlust från kärlet...
1 kW kanske går om man isolerar kärlet med en filt eller nåt...

Hur stor effektförlust blir det på mitt kärl? Hur kollar man det?

Hur lång tid bör det ta? Det var så länge sen jag körde och då körde jag på e-kolv så jag vet inte riktigt själv...

Ge gärna lite tips och förslag/synpunkter...


//Finkel
Användarvisningsbild
Plizken
Föredetta admin
Inlägg: 568
Blev medlem: mån jan 31, 2005 1:00
Ort: olika

Effektförlust från kokkärl samt tidsfundering...

Inlägg av Plizken »

Jag tror nog att 1kW ska räcka. Det är ju alldeles ypperligt att kunna starta upp den med 3kW för att sedan köra den med en patron. snabbt och trevligt.

Jag skulle iofs göra så att jag kopplade dom tre elementen för sig och reglerade effekten på en av dom med en effektregulator (exempelvis en från Swebry ),
på så sätt kan du reglera från 0-3000w steglöst. Skulle vara kanonfint.
Det var en kvinna som fick mig att ta till spriten och jag hade inte vett att tacka henne.
Skriv svar

Återgå till "Effektreglering"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster