Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Lödproblem på FOA'n

Allt om FOA-brännaren - en liten klassisk brännare för nostalgikern
Användarvisningsbild
Plastpularen
Finjäsare
Inlägg: 85
Blev medlem: ons jul 21, 2004 2:00

Lödproblem på FOA'n

Inlägg av Plastpularen »

Gaah! :evil:
Nu har jag stått i 5 timmar och försökt löda fast "toppröret", produktuttagsröret alltså, men varje gång jag till slut får fast det, så har något av rören blivit igentäppt med silverlod...

Hade 5m bromsrör när jag började, nu är det slut..
I början så tog jag helt enkelt en ny bit rör när den jag hade blev igentäppt, men till slut fick jag börja återanvända rör genom att hetta upp det som fan där proppen satt, o sen blåsa i andra ändan..

OBS!! detta är livsfarligt, gör inte det om ni nån gång råkar ut för samma problem.. det skvätte smält tenn från arbetsbänken upp i ögat!... bara en liten liten liten droppe, och den hamnade på linsen, men det gjorde bra ont ändå, och nu måste jag köpa nya linser till råga på allt... :evil:

/rant off

Jaja.. är det någon som har nån ide hur jag kan lösa problemet jag har?

Börjar ärligt talat tröttna på hela projektet, har kostat aldeles för mycket redan.

Egentligen skulle jag nog tjäna på att låta nån göra en åt mig, men när jag fått köpa lod, pasta och vattenkokare 2 ggr, och blåslampa 3ggr så vill man gärna få ut nåt av det också :P

600:- gasbrännare av olika slag
400:- vattenkokare
~250:- pasta/tenn
50:- silicon
???:- Rör
= Ca: 1500:- eller nåt? 8O :cry:
Hade planerat att klara mig under 500:-, och ha det som ett litet kul sidoprojekt, men det har varken varit kul, eller billigt ännu så länge, och får jag det inte att fungera/får tag i en FoA så kude jag lika gärna ha kastat pengarna från älvsborgsbron eller nåt..

Öppen för alla ide'er
*går ned på knä, och tigger om hjälp* :wink:

Mvh: Plastpularen
"Det som inte d?dar, h?rdar"
Användarvisningsbild
Jaesus
Bryggmästare
Inlägg: 221
Blev medlem: tis maj 18, 2004 2:00

Lödproblem på FOA'n

Inlägg av Jaesus »

Vafan skall du ha bromsrör för?

Det är ju att tigga om att det skall sätta igen. Speciellt om du kör med silverlod, som inte flyter ut på samma sätt som vanligt tennlod.

Finns ingen som helst anledning att löda koppar med silverlod.

Jag har alltid lött koppar med vanligt jävla skitlod och jag och många med mig är friska och krya.

Om du tvunget skall ha en foa kan du väl svänga ihop den av lite grövre rörböjar.

Löd i 10 mm prisol och vanligt kopparrör så skall du se att det går bra.

Vill du göra riktigt enkelt: skit i FOA och satsa på en meter 40-50 mm kopparrör med stålbollar i. Blir bra det med.
N?s du min son? Nej, Mor, jag sket s? det sved i arslet!
Användarvisningsbild
Plastpularen
Finjäsare
Inlägg: 85
Blev medlem: ons jul 21, 2004 2:00

Lödproblem på FOA'n

Inlägg av Plastpularen »

Fick till det nu, och jag skulle aldrig få för mig att löda nåt som har kontakt med något jag ska dricka med lod som innehåller BLY....! 8O

Förresten så har jag en kolonn på 1,3m / 35mm i koppar, med FOA'n på toppen.. :wink:

Ska se om jag orkar köra ett test ikväll, eller om jag tar det till helgen..
Återkommer med resultat
"Det som inte d?dar, h?rdar"
Användarvisningsbild
TIGMASTER
Banned
Inlägg: 499
Blev medlem: mån mar 14, 2005 1:00
Ort: ?verallt

Lödproblem på FOA'n

Inlägg av TIGMASTER »

Fan varför hålla på med detta när PROFFSET själv finns här= lillis
kontakta han så fixar han nog en MKT okej till dig
Användarvisningsbild
Plizken
Föredetta admin
Inlägg: 568
Blev medlem: mån jan 31, 2005 1:00
Ort: olika

Lödproblem på FOA'n

Inlägg av Plizken »

Jag kan ju berätta för er som inte redan har hört det att blyet kommer att förbjudas i lod och dylikt vid årsskiftet.

Jag jobbar med elektronik och har redan fått en försmak om vad som komma ska, jag kan säga att det ser ljust ut för oss hemmapulare. :D


Nickeltennet som på många fronter ska ersätta blytennet är en höjdare till att löda rör med.

Nickelhalten är mycket låg så inga allergiproblem lär dyka upp heller.
Det var en kvinna som fick mig att ta till spriten och jag hade inte vett att tacka henne.
Användarvisningsbild
Pjolteren
Bryggmästare
Inlägg: 885
Blev medlem: ons apr 21, 2004 2:00

Lödproblem på FOA'n

Inlägg av Pjolteren »

Plastpularen skrev:Fick till det nu, och jag skulle aldrig få för mig att löda nåt som har kontakt med något jag ska dricka med lod som innehåller BLY....! 8O

Förresten så har jag en kolonn på 1,3m / 35mm i koppar, med FOA'n på toppen.. :wink:

Ska se om jag orkar köra ett test ikväll, eller om jag tar det till helgen..
Återkommer med resultat
Han menade inte med blyhaltig löd. Det finns hos rörmockaren(?) att
köpa 97/3 löd, bestandelarna är 97% tenn och 3% silver (detta är dock
inte riktig silverlöd. Detta har 55-56% silver). 97/3 är vanligt att bruka
på vattenrör etc. Ursäkta skrivfel.
Användarvisningsbild
Jaesus
Bryggmästare
Inlägg: 221
Blev medlem: tis maj 18, 2004 2:00

Lödproblem på FOA'n

Inlägg av Jaesus »

Vafan: duger vanligt lödtenn att löda vattenledningsrör i några hundratusen svenska hushåll duger det definitivt att löda kokare i också.

Finns inte en chans att hembränt skulle laka något ur fogen som inte vatten inte gör.

Tvärtom.

Alkoholen är en mer opolär vätska än vatten och löser därför joner sämre.

Det är säkert. Idiotsäkert. Garanterat.

Köp. Löd. Koka. Drick. Var Glad.
N?s du min son? Nej, Mor, jag sket s? det sved i arslet!
Användarvisningsbild
Plizken
Föredetta admin
Inlägg: 568
Blev medlem: mån jan 31, 2005 1:00
Ort: olika

Lödproblem på FOA'n

Inlägg av Plizken »

Alkoholen är en mer opolär vätska än vatten och löser därför joner sämre.

Det är säkert. Idiotsäkert. Garanterat.
Jag vet att det finns klara risker med blytenn. "vanligt" lödtenn innehåller 47% bly vilket är en ganska ansenlig mängd, och etanol är ett lösningsmedel som kan vara ganska aggressivt. 1+1= 2

Opolärt eller inte så har det förmågan att lyfta fett (Inte lösa) vilket gör det direkt hälsovådligt att hantera lödfogarna efter att man varit i kontakt med alkohol. Det är bara en av riskerna och det finns mängder med andra risker med blytenn. (Detta är ingen fiktiv risk, det har visat sig vara orsaken till många blyförgiftningsfall)

Jag hanterar ansenliga mängder lödtenn varje dag i jobbet och jag är glad att blytennet ska förbjudas. Jag har sett vad blyförgiftning kan ställa till med.

Pjoteren skrev
97/3 är vanligt att bruka
på vattenrör etc


Dom nya industriella loden för elektronik är ganska lik denna blandning. För att ytterligare sänka smältpunkten så tillsätter vissa en ytterst liten mängd nickel. (något mindre än i sterlingsilver) Det ska bli kul att se utvecklingen inom elektronikindustrin efter årsskiftet. Det kanske blir riktigt fördelaktigt för oss hobbysmedar. :)
Det var en kvinna som fick mig att ta till spriten och jag hade inte vett att tacka henne.
Användarvisningsbild
Jaesus
Bryggmästare
Inlägg: 221
Blev medlem: tis maj 18, 2004 2:00

Lödproblem på FOA'n

Inlägg av Jaesus »

"Opolärt eller inte så har det förmågan att lyfta fett (Inte lösa) vilket gör det direkt hälsovådligt att hantera lödfogarna efter att man varit i kontakt med alkohol. Det är bara en av riskerna och det finns mängder med andra risker med blytenn. (Detta är ingen fiktiv risk, det har visat sig vara orsaken till många blyförgiftningsfall) "

Utan tvekan är det så. Om man tar bort fingrarnas fettlager med ett lösningsmedel och sedan hanterar blyhaltigt material länge och intensivt (som i elektronikindustrin) så kan man definitivt råka ut för en byförgiftning.

Blyfritt lod är ett jättemiljökliv framåt.

I hembrännarkonsten däremot är situationen en annan:

"etanol är ett lösningsmedel som kan vara ganska aggressivt. 1+1= 2"

Nej. Håller inte med. Etanol är inte aggressivt mot föreningar med stort inslag av jonbindning. Som exempelvis metallsalter och metalloxider.

Gör följande experiment:försök att lösa vanligt koksalt i rödsprit och försök sedan att lösa samma mängd i vanligt vatten.

Var löser sig saltet bäst?

Min uppfattning är: törs man dricka vattnet i ett hus där det finns kopparrör med lödkopplingar törs man dricka hembränt från hembränningsapparater lödda med samma lod.

Det hembrända är mindre aggressivt mot metallen i lödfogarna och (förhoppningsvis) dricker man betydligt mindre hembränt än man dricker kranvatten.

Det har i naturen visat sig att bly är väldigt inert. Nyttan med att sanera gamla skjutvallar är mycket tvivelaktig. Man har gjort undersökningar på blykulor från 1700-talet och sett att utlakningen är liten.

Om jag skall spekulera så möjligen att ammoniak från mäsken skulle kunna åstadkomma en korrosion som lakar ut bly ur fogarna.

Detta borde isåfall vara lätt fixat genom att ha koppar på stigsidan i apparaten.

Man har byggt destillationsapparaten i koppar i hundratals år.

Och inte hade man blyfritt lod på 1700-talet.
N?s du min son? Nej, Mor, jag sket s? det sved i arslet!
Användarvisningsbild
Plizken
Föredetta admin
Inlägg: 568
Blev medlem: mån jan 31, 2005 1:00
Ort: olika

Lödproblem på FOA'n

Inlägg av Plizken »

Min uppfattning är: törs man dricka vattnet i ett hus där det finns kopparrör med lödkopplingar törs man dricka hembränt från hembränningsapparater lödda med samma lod.
Då jag har rörpulat för dricksvatten har jag använt mig av fosforkopparlod eller silverlod. Jag har aldrig hört talas om 60/40 blytenn som lod i vattenledningar. Du kanske har rätt men det är nytt för mig iaf.
Det har i naturen visat sig att bly är väldigt inert. Nyttan med att sanera gamla skjutvallar är mycket tvivelaktig. Man har gjort undersökningar på blykulor från 1700-talet och sett att utlakningen är liten.
Jo jag läste det där. mycket intressant. Det tas även upp i frågan om blyfri ammunition till jaktvapen som kommer att göra livet surt för alla som jagar med 6,5/55 ammunition.

Hur som hellst så kan denna diskution snart läggas till handlingarna då blyhaltigt lod kommer att vara dispansbelagt. (jag kommer att tvingas jobba med blytenn i många år framåt)
Det var en kvinna som fick mig att ta till spriten och jag hade inte vett att tacka henne.
Användarvisningsbild
Jaesus
Bryggmästare
Inlägg: 221
Blev medlem: tis maj 18, 2004 2:00

Lödproblem på FOA'n

Inlägg av Jaesus »

Missförstå mig inte.

Det rör mig inte i ryggen om jag skulle fel.

Men jag vill gärna veta varför jag har fel.
N?s du min son? Nej, Mor, jag sket s? det sved i arslet!
Användarvisningsbild
Plizken
Föredetta admin
Inlägg: 568
Blev medlem: mån jan 31, 2005 1:00
Ort: olika

Lödproblem på FOA'n

Inlägg av Plizken »

http://arkiv.bryggforum.nu/homedistiller står det skrivet.
citat
Galvanised materials are not safe to use on the condenser side, but if it's part of the boiler or at the bottom end of the column, it should be fine (provided you don't boil so vigorously that your wash bubbles up through your column and into your collecting container. Toxic salts from metals can be dissolved in liquid, but remain behind when the liquid is vaporized (as in a reflux column).

For example, you could toss a handful of lead fishing sinkers into your boiler which could well leach toxic levels of lead into the wash. But once the vapor runs through the column, it's free of the lead salts and safe. If you used lead based solder (or galvanized parts) in your CONDENSER, that would be a different story. The hot liquid condensate could leach lead salts from soldered joints or zinc from the galvanized parts and you would wind up with contaminated product.
Kanske ligger nåt´ i det.
Det var en kvinna som fick mig att ta till spriten och jag hade inte vett att tacka henne.
Användarvisningsbild
Plastpularen
Finjäsare
Inlägg: 85
Blev medlem: ons jul 21, 2004 2:00

Lödproblem på FOA'n

Inlägg av Plastpularen »

1:a testet = Fiasko

2:a testet = delvis lyckat

en CO värmare på 300W var för lite, även om jag mekade bort kolonnen, och isolerade hinken.. fick ut ca 3dl över natten..

mitt andra element, på 1,1kw var dels för mycket (hinken såg ut som en ballong 20sek efter att det börjat koka!) och dels är det ett "gömt" element.. dvs ett som inte ska vara i kontakt med vätska.. 2 slangar o 2 buntband senare fungerar det dock utmärkt..

Även om jag hade en dimmer och justerade effekten på min 1,1kw'are med så funkade det inte.. antigen kom det ingenting, eller så blåste hinken upp sig...
När jag däremot satte igång även doppisen från co på 300w, och drog ned dimmern lite så började allting klaffa.. Förutsatt att jag drog igång en fläkt på produktkylaren, och även på dimmern för att hjälpa till med värmen.
Nu har det droppat ut ca 1,5l gottegott, på 90% och det verkar vara av väldigt bra kvalite', även om jag kanske kör lite för fort nu, och jag har fortfarande några läckor att ordna, men jag börjar gilla denna mackapär..

Helst av allt skulle jag vilja ha en med kolonn som klarade ~2kw, så jag slapp hålla på med dimmern o joxa, men vi får väl se vad framtiden för med sig..

Ha de gött alla glada!

/mvh: Plastpularen
"Det som inte d?dar, h?rdar"
Användarvisningsbild
Lillis
Föredetta moderator
Inlägg: 232
Blev medlem: tor sep 11, 2003 2:00
Ort: I k?llarn

Lödproblem på FOA'n

Inlägg av Lillis »

Jag förstår inte riktigt , när någon ska göra ett seriöst bygge som kostar både tid och pengar , så slutar det siliconade plastdunkar och doppvärmare med gummislangar och slangklämmor (ta inte illa upp plastpularen).
Du skulle satsat på en fetfoa istället (klarar mer effekt och funkar mycket stabilare) och en rostfri balja med patron och reglerdon (svebry).
Jag plockar ut 94% med min och då är kolonnen bara 70cm.
Nu håller jag på med en kontinuerlig fetfoa med kolonn jag fick till en fiffig lösning på nivåstyrningen i baljan.

Lillis
Användarvisningsbild
Plastpularen
Finjäsare
Inlägg: 85
Blev medlem: ons jul 21, 2004 2:00

Lödproblem på FOA'n

Inlägg av Plastpularen »

Anledningen att det ofta slutar som det gör för mig är att jag helt enkelt inte har varken verktyg, lokaler, material eller kunskaperna som krävs för att göra ett superseriöst bygge.. 8O

Närmaste person jag känner som ens har en svets bor 45mil bort, annars skulle jag nog kunna knåpa ihop en hyffsad VM kolonnbrännare i rostfritt, med en varmvattenberedare som kärl eller nåt liknande..:)

Tycker mest att det är kul att pula lite, o se hur det blir.. har nog slaktat en 8 brännare av varierande kvalite hittills.. :P Anledningen att jag gillar "vinhinksbrännare" är att det inte blir speciellt dyrt (inte om man itne klantar sig för mycket ivf :wink: ) och att det är relativt lätt att arbeta i... allt man behöver är en limpistol, en kniv o lite silicon, även om en borrmaskin ofta är att föredra..

Men nu börjar jag ärligt talat tröttna på å pula, och vill nog bara ha nånting litet som funkar, och gör så fin sprit som det överhuvudtaget är möjligt, så att man kan göra ett kok då och då när det börjar tryta i barskåpet, eller till polarens 30'års fest etc..

Funderade på att köpa en Ecowater 500 ett tag, men jag bestämde mig för att testa FOA'n först, för det är en grej jag inte har någon erfarenhet av, och fast den jag pulade ihop nu inte blev speciellt lyckad, och krånglar en hel del, vart jag mer eller mindre frälst..
Känns som om FOA'n har en jätte-potential, kanske speciellt då tillsammans med en kolonn.

Fast å andra sidan har jag ingen lust att lägga flera tusen på en brännare heller, eftersom jag INTE säljer, och inte dricker så mycket längre, så det skulle ta ett bra tag innan jag tjänade nå't på det..

Men som sagt, man ska aldrig säga aldrig, dyker det upp nåt lämpligt kanske man slår till, :twisted: men mina byggardagar är nog över i och med att jag flyttade ned till Göteborg.. 8O
Får nog stå ut med min FOA, om jag inte tröttnar och gör mig en spiralis igen.. fast jag gillar inte kvaliten man får ut ur en sån speciellt mycket :?

/plastpularen
"Det som inte d?dar, h?rdar"
Skriv svar

Återgå till "FOA"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster