Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Lödproblem på FOA'n

Allt om FOA-brännaren - en liten klassisk brännare för nostalgikern
Användarvisningsbild
Plizken
Föredetta admin
Inlägg: 568
Blev medlem: mån jan 31, 2005 1:00
Ort: olika

Lödproblem på FOA'n

Inlägg av Plizken »

om jag inte tröttnar och gör mig en spiralis igen.. fast jag gillar inte kvaliten man får ut ur en sån speciellt mycket
Det lät mysko. En spiralbrännare med effektreglering och effektmätare gör ju fantastiskt bra sprit med fördelen att den är nog snabb nog för att inte göra en allt för besviken och långsam nog för att man ska hinna med att separera foreshot, head och tail knivskarpt.

Det enda som "destilerar" renare sprit är nog plastbrännaren men den är ju pinsamt långsam istället och resultatet blir inte så starkt.

Jag använder en FOA utan kolon som essensbrännare då den är fantastisk på att separera högre och lägre alkoholer men samtidigt släpper igenom vatten och därmed smaker.

FOA:n är bra men inte tycker jag att den ger bättre sprit än en välbyggd spiralbrännare.
Det var en kvinna som fick mig att ta till spriten och jag hade inte vett att tacka henne.
Användarvisningsbild
Plastpularen
Finjäsare
Inlägg: 85
Blev medlem: ons jul 21, 2004 2:00

Lödproblem på FOA'n

Inlägg av Plastpularen »

Gav då bra mycket bättre sprit än någon av mina spiralisar, oavsett vilken effekt/takt jag körde på... 8O
"Det som inte d?dar, h?rdar"
Användarvisningsbild
Pocenten
Bryggare
Inlägg: 141
Blev medlem: lör jul 19, 2003 2:00

Lödproblem på FOA'n

Inlägg av Pocenten »

Lite mer info om blyhalltigt lödtenn.
Vet inte om de här har kört sprit direkt genom bilkyl e.d. men intressant info är det i.a.f.
However, the lead contents of specimens of moonshine confiscated from two radiator-containing stills in the county in 1991 were 7400 ug/L and 9700 ug/L
Editorial Note: The findings in the ADPH investigation underscore the adverse health effects associated with consumption of moonshine. Specifically, this problem can result from the leaching of lead from solder used in radiators or the adjoining copper pipe during distillation
http://www.cdc.gov/mmwr/preview/mmwrhtml/00016616.htm
Användarvisningsbild
Plizken
Föredetta admin
Inlägg: 568
Blev medlem: mån jan 31, 2005 1:00
Ort: olika

Lödproblem på FOA'n

Inlägg av Plizken »

the lead contents of specimens of moonshine confiscated from two radiator-containing stills in the county in 1991 were 7400 ug/L and 9700 ug/L
Huu. läskigt. Det är följdaktligen ett problem då.

9,7mg /L är rätt mycket.
Det var en kvinna som fick mig att ta till spriten och jag hade inte vett att tacka henne.
Användarvisningsbild
Jaesus
Bryggmästare
Inlägg: 221
Blev medlem: tis maj 18, 2004 2:00

Lödproblem på FOA'n

Inlägg av Jaesus »

Nä dra på trissor!!

Har jag blyförgiftat hela bygden nu?

:oops:

Ingen som har klagat iallafall. Kanske är viss skillnad på en bilkylare med metervis av lödfog i och sprit från en maltmäsk och några lödskarvkopplingar och en sockermäsk.

Ärligt talat har jag inte en aning om vad jag lött koppardetaljerna med.

Har tagit det som stod på hyllan i butiken. Det rostfria är lött med ett silverlod iallafall.

Ska köra med livsmedelsgodkända grejor framöver.

Tycker emellertid att fogen har en tendens att bli klumpig av silverlodet.
N?s du min son? Nej, Mor, jag sket s? det sved i arslet!
Användarvisningsbild
Plastpularen
Finjäsare
Inlägg: 85
Blev medlem: ons jul 21, 2004 2:00

Lödproblem på FOA'n

Inlägg av Plastpularen »

Tycker emellertid att fogen har en tendens att bli klumpig av silverlodet[/quote]

Jo, det krävs ju lite högre temp än med vanligt lödtenn, men har man bara en värmare med tillräckligt högt flöde så rinner det ut fint..

På mindre detaljer, eller när små lödningar satt nära varandra, förvärmde jag med en stor gasolvärmare och gjorde sedan själva lödningen med en liten butanbrännare från CO, funkade fint för mig ivf..

3l 93-95%'ig sprit tog styvt ett dygn att få fram med min foa, och då tog uppvärmningen 1½-2tim, och kvaliten verkar blir bra, släpper igenom lite mäsklukt, men vi får se hur resultatet blir när jag kolat spriten också..

Återkommer senare

/plastpularen
"Det som inte d?dar, h?rdar"
Användarvisningsbild
Lillis
Föredetta moderator
Inlägg: 232
Blev medlem: tor sep 11, 2003 2:00
Ort: I k?llarn

Lödproblem på FOA'n

Inlägg av Lillis »

Jag förstår inte varför man inte kan annonsera delar som ingår i en apparat ?
Är det för det är olagligt? Jag tror inte nån här inne bryr sig om det olagliga i det hela.
Många har hembränning som hobby och inte svetsning och lödteknik.
Väntar med spänning på en justering av reglerna.

Lillis
Användarvisningsbild
Locosueco
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: mån maj 29, 2006 2:00

Lödproblem på FOA'n

Inlägg av Locosueco »

Öh, meningen med lod är väl inte att det ska flyta ut, utan sugas med hjälp av kappillärkraft in mellan godsen, kontentan blir att silverlod är i alla sätt överlägset ett tennlod, särskilt ett du kan se det rinna omkring på röret. silver lod med hög silverhalt för bäst resultat.
M.v.h Locosueco, innehavare av EU Lödlisens för livsmedel och medicinska gaser
Jaesus skrev:Vafan skall du ha bromsrör för?

Det är ju att tigga om att det skall sätta igen. Speciellt om du kör med silverlod, som inte flyter ut på samma sätt som vanligt tennlod.

Finns ingen som helst anledning att löda koppar med silverlod.

Jag har alltid lött koppar med vanligt jävla skitlod och jag och många med mig är friska och krya.

Om du tvunget skall ha en foa kan du väl svänga ihop den av lite grövre rörböjar.

Löd i 10 mm prisol och vanligt kopparrör så skall du se att det går bra.

Vill du göra riktigt enkelt: skit i FOA och satsa på en meter 40-50 mm kopparrör med stålbollar i. Blir bra det med.
Skriv svar

Återgå till "FOA"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster