Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

FOA på kolonn + extra kylning i toppen?

Allt om FOA-brännaren - en liten klassisk brännare för nostalgikern
Användarvisningsbild
Finkel
Bryggmästare
Inlägg: 222
Blev medlem: ons mar 05, 2003 1:00

FOA på kolonn + extra kylning i toppen?

Inlägg av Finkel »

Tjenare!

Borde det inte bli ganska bra om man i gummiproppen till FOA:n ansluter en liten kylspiral som hänger ner under proppen och sedan sätter detta på en kolonn.

Då kopplar man kylvattnet så att det först kyler FOA:n och sedan går ned genom proppen till spiralen för att skapa reflux och sedan går kylvattnet ut genom proppen till avloppet.

Kolonnen fuller man med kopparnät och gör så hög som möjligt.
För att kunna använda dénna uppsättning på så många kokkärl som möjligt så borde man ju kunna göra såhär...

nerifrån och upp:

gummiplugg (antingen 2" eller 40 mm för att passa både E-kolv och rostfritt kärl med mejerikopplin)

22 mm rör för att fästa i gummipluggen. (pluggen måste borras först)

muff 22-40mm

40 mm kolonn (så hög som möjligt) med kopparnät som fyllning.) isolerad

40 mm gummiplugg att fästa kylspiral och FOA i.

Detta borde ju funka ganska bra, lättbyggt, billigt, lätt nermonterat.



Åsikter?


När ni kör med FOA+kolonn hur separerar ni då head, body, tail?

Med storfoan gick det ju tydligen utan att separera, men jag tycker ändå att de ämnen med lägst kokpunkt måste komma ut först, de kan ju inte bara försvinna...

Undrar hur stor kolonn man ska ha för att kunna köra på 1 kW?




//Finkel
Användarvisningsbild
Filthy
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: lör jan 10, 2004 1:00

FOA på kolonn + extra kylning i toppen?

Inlägg av Filthy »

Borde bli bra det där. Körde med 800w utan någon extra kylning på ful foan, så borde gå köra med en 1kw på 1 meter utan problem. Om man har kylning i toppen med. Jag tog bara bort en 2-3 dl head, body och tail märkte jag ingen skillnad så det var bara att kasta med.

Hoppas du får till något.
Användarvisningsbild
Hojjt
Bryggmästare
Inlägg: 597
Blev medlem: tor feb 10, 2005 1:00
Ort: Bodegan

FOA på kolonn + extra kylning i toppen?

Inlägg av Hojjt »

Om man har 1m kolonn fylld med kopparnät och refluxkylare så behöver man egentligen inte en foa på toppen. Du kommer att få ut ren 95% sprit ur en sådan kolonn! En Foa ovanpå en kolonn blir ju egentligen en refluxkylare!
Användarvisningsbild
Lillis
Föredetta moderator
Inlägg: 232
Blev medlem: tor sep 11, 2003 2:00
Ort: I k?llarn

FOA på kolonn + extra kylning i toppen?

Inlägg av Lillis »

Hojjt skrev:Om man har 1m kolonn fylld med kopparnät och refluxkylare så behöver man egentligen inte en foa på toppen. Du kommer att få ut ren 95% sprit ur en sådan kolonn! En Foa ovanpå en kolonn blir ju egentligen en refluxkylare!
Det fina med att ha en foa i toppen är att den separerar bort finkel på ett alldeles utomordentligt sätt så produkten blir 95% och helt finkelfri.
Ja foan funkar som refluxkylare min fetfoa med kolonn kör jag på ca 750Watt.

Lillis
Skriv svar

Återgå till "FOA"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster