Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

ful foa

Allt om FOA-brännaren - en liten klassisk brännare för nostalgikern
Användarvisningsbild
Filthy
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: lör jan 10, 2004 1:00

ful foa

Inlägg av Filthy »

Är det bara jag som har en foa som ser ut som kriget. Stora löd klumpar som hänger. Inget som är rakt på den heller för den delen. Men ska inte klaga för mycket på den, den spottar 80% med bra kvalitet. Tänkte slänga upp en bild på den. Hoppas att det är några fler som vågar komma ur garderoben och vissa sina skapelser.

https://bryggforum.nu/download/upload/ful_foa.JPG

Hoppas att inte allas ser ut som lillis fet foa :D
Användarvisningsbild
Lillis
Föredetta moderator
Inlägg: 232
Blev medlem: tor sep 11, 2003 2:00
Ort: I k?llarn

ful foa

Inlägg av Lillis »

Huvudsaken är att den funkar.
Den har en viss charm som är ganska svår att efterlikna , vetefan om jag hade lyckats bygga en sån.

Lillis
Användarvisningsbild
nykteristen
Bryggmästare
Inlägg: 303
Blev medlem: lör jun 19, 2004 2:00

ful foa

Inlägg av nykteristen »

Ful? Det var den väl inte, sådär ser alla mina byggen ut...
Användarvisningsbild
Filthy
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: lör jan 10, 2004 1:00

ful foa

Inlägg av Filthy »

Då är man inte själv att ha en ful foa då :D
Ett tag trode jag det, ligger bara bilder på proffs byggen
Användarvisningsbild
nykteristen
Bryggmästare
Inlägg: 303
Blev medlem: lör jun 19, 2004 2:00

ful foa

Inlägg av nykteristen »

Det är därför jag inte har bilder på mina byggen. Men jo, du kan forfarande vara ensam om att ha en ful foa, för det har jag inte byggt någon ännu.
Användarvisningsbild
Square-Spiral
Bryggare
Inlägg: 104
Blev medlem: ons feb 25, 2004 1:00
Ort: I dimman...

ful foa

Inlägg av Square-Spiral »

nykteristen skrev:Ful? Det var den väl inte, sådär ser alla mina byggen ut...
Är det därför du kallas nykteristen? :wink:
Nä, bara att allt funkar så är det väl ok. Men det känns bättre med lite stil 8)
Användarvisningsbild
nykteristen
Bryggmästare
Inlägg: 303
Blev medlem: lör jun 19, 2004 2:00

ful foa

Inlägg av nykteristen »

Se min tråd under pubsnack om literpris, där är förklaringen till min nic.
Användarvisningsbild
Filthy
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: lör jan 10, 2004 1:00

ful foa

Inlägg av Filthy »

Då har man testat en kolonn på ful foan. Vart en 40mm som är 120cm lång med 8st Skurbollar i. Resultatet vart kanon 96% går att dricka direkt utan att kola. Men tänkte att jag skulle kola det ändå för att se hur bra det blir.


Hel nöjd :D
Användarvisningsbild
Lillis
Föredetta moderator
Inlägg: 232
Blev medlem: tor sep 11, 2003 2:00
Ort: I k?llarn

ful foa

Inlägg av Lillis »

Foa med kolonn rockar FETT.
Jag har sagt det innan och säger det igen , släng alla era krångliga kolonntoppar och mecka dit en fetfoa istället.
Jag kolar endast för vattenkvalitens skull och det kolet har jag kört 50 liter genom och kommer köra 50 liter till innan det är dags att byta , spriten innehåller ju inget finkel.

Mvh Lillis
Användarvisningsbild
Farbror_Plast
Hedersmedlem
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

ful foa

Inlägg av Farbror_Plast »

släng era krångliga kolonntoppar...

Ärligt talat, vad kan vara krångligare topp än en foa?

För att en kolonn ska ge bra sprit behövs en del reflux tillbaka i kolonnen, hur man väljer att göra det spelar ingen roll! Resultatet blir likadant, bara man ser till refluxen kommer från toppen och rinner ner på fyllningen.

Om man gör det genom att ha kylrör i toppen, en spiral, vm eller vad som helst gör ingen skillnad, alla baserar sig på precis samma sak, en del av vätskan ska tillbaka till kolonnen, det blir samma sprit av alla varianterna.

Med en foa i toppen har du gjort ett CM system. Du kan få samma effekt genom att sätta några kylrör i toppen av kolonnen. Svårt att få det enklare än det.

Ju längre kolonnen är med fyllning desto bättre fungerar den. Får man ut ren sprit med 50 cm fyllning så får man givetvis ut ren sprit med 75 cm också, men med skillnaden att man kan ta ut det snabbare. Så när man bygger en kolonn kan det vara bra att använda höjden så effektivt som möjligt. En foa är visserligen inte stor, men några kylrör tar upp ännu mindre höjd (och är enklare att bygga) så man kan få plats med mer fyllning och på så vis få den effektivare.

Meningen med det här meddelandet är inte att hacka på dig angående din foa kolonn, den är väldigt stilig, vill bara inte att folk tror att det skulle bli bättre sprit pga av en foa i toppen.
Användarvisningsbild
Lillis
Föredetta moderator
Inlägg: 232
Blev medlem: tor sep 11, 2003 2:00
Ort: I k?llarn

ful foa

Inlägg av Lillis »

Jag håller inte med dig , för foan används inte bara för att skapa reflux som kolonntoppar utan foan är en destilleringsapparat i sig plus att den ger reflux.
Man har alltså kombinerat två destilleringsapparater kolonnen som ökar procenten och foan som har en förmåga att separera bort finkel (fråga mig inte hur).

Lillis
Användarvisningsbild
Filthy
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: lör jan 10, 2004 1:00

ful foa

Inlägg av Filthy »

Jag måste nog hålla med Lillis där borde bli bättre med en foa i toppen, med tanke på att den funkar som en finkel fälla. Går säkert få ut helt rent med en kolonn med men tror det är mycket svårare. Är ett väldigt enkelt sätt att få ut ren sprit genom att trycka dit en foa i toppen. Något som jag tror skulle bli bättre vore att köra en kolonn med shotgun och foa som
Produkt uttag, och styra foan med en ventil. Borde öka refluxen en hel del då
Användarvisningsbild
Farbror_Plast
Hedersmedlem
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

ful foa

Inlägg av Farbror_Plast »

En kolonn i sig är effektiv nog att ta bort finkel, i själva verket är den väldigt bra på det, bara det är bra fyllning och kylning i toppen och att den får tillräckligt med reflux. Det är det som är själva meningen med kolonnen över huvud taget, att ta bort finkel.

Ta den här till exempel http://www.amphora-society.com/Equipmen ... uip_1.html

Det är en helt vanlig kolonn fast liten och med bra fyllning, ungefär 30 cm fyllning i den har jag för mig (amphora nät). Populär apparat som ger bra sprit (ren om den körs långsamt).
Så om man har en meter kolonn med samma eller likvärdig fyllning, hur mycket finkel når foan? ingen finkel alls, bara man ser till att ge kolonnen tillräckligt med reflux.
Vad jag menar är att kolonnen redan har gjort jobbet när ångan når foan.

Det vore intressant att göra en jämförelse, hur blir spriten från en apparat med kolonn som är lika hög som en foa?

Jag har inte kvar någon foa, så jag kan inte mäta höjden, vad är den, 25 cm? Lite byggsugen så jag kan tänka mig löda ihop nån liten apparat :)
Användarvisningsbild
Finkel
Bryggmästare
Inlägg: 222
Blev medlem: ons mar 05, 2003 1:00

ful foa

Inlägg av Finkel »

Tjenare!

Farbror_Plast, kan du inte i sådana fall prova att sätt uttaget av sprit på ett annat ställe på FOA:n, så som du pratade om tidigare. Vore kul att se om det ger effekt...
Jag har själv tummen mitt i handen annars hade jag provat själv....


//Finkel
Användarvisningsbild
Farbror_Plast
Hedersmedlem
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

ful foa

Inlägg av Farbror_Plast »

nej jag bygger en liten kolonn för att se vad den klarar, kan låna en foa för att jämföra (sådana rolig teknik sålde förr)
Skriv svar

Återgå till "FOA"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster