Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

FET foa!!!

Allt om FOA-brännaren - en liten klassisk brännare för nostalgikern
Användarvisningsbild
oO_Shaggy_Oo
Bryggare
Inlägg: 159
Blev medlem: lör okt 22, 2005 2:00

FET foa!!!

Inlägg av oO_Shaggy_Oo »

Lillis skrev:Här kommer bilderna på min fetfoa bredvid ligger lillebrorfoa och hiterst i bild ligger en kontinuerlig alkoholmätarhållare.
Till foan har jag byggt en kolonn på 70cm av 35mm koppar fylld med skurbollar.
Provkörningsresultat kommer senare.
Lillis

Bild
Vad är den svarta grejen längst ner på foan? gumminippel från rinkabyrör? har du den som anslutning?
Användarvisningsbild
Lillis
Föredetta moderator
Inlägg: 232
Blev medlem: tor sep 11, 2003 2:00
Ort: I k?llarn

FET foa!!!

Inlägg av Lillis »

Det är en gängad reducering för kabelgenomföringar motsvarande del sitter på kolonnen fast nu har jag gått över till skärringskoppling mellan foan och kolonnen.

Lillis
Användarvisningsbild
atos
Finjäsare
Inlägg: 99
Blev medlem: tor jan 18, 2007 1:00

FET foa!!!

Inlägg av atos »

Alltså blev riktigt sugen på en sån där nu. Fast svetsat har jag aldrig gjort och verkstad har jag ingen. Fast låter himmelskt skönt att slippa kola. Ibland vill man bara ha ut drickat så snabbt det går. :)
Användarvisningsbild
caolila
Bryggare
Inlägg: 162
Blev medlem: tis maj 16, 2006 2:00

FET foa!!!

Inlägg av caolila »

nu har jag ochså lagt beslag på en fetis 8) kokar just nu. kör på 1kw har så lite vatten att det nästan stannar endå så kommer det för sakta! med 2 kw så sprutade de ut spelade ingen roll hur mycket vatten ja drog på! kvaliten var bra men slippa kola är nog bara å glömma "suck"... annars MYCKE bättre än cm:en
Användarvisningsbild
bonnraggarn
Föredetta moderator
Inlägg: 572
Blev medlem: tis mar 11, 2003 1:00
Ort: Heatland (Värmland)

FET foa!!!

Inlägg av bonnraggarn »

Vad kör du för kolonn fyllning då?
Om du strippar ett par tre satser och sedan finkör det och gör lagom cuts så lär du inte behöva kola.
Det behöver inte jag i alla fall.
***BONNRAGGARN***
Användarvisningsbild
caolila
Bryggare
Inlägg: 162
Blev medlem: tis maj 16, 2006 2:00

FET foa!!!

Inlägg av caolila »

skurbollar.... ja strippar man bör de bli kanon!nu har de gått 5 timmar fått ut ca 1 liter... och det är inget fel på mäsken.satan vad svårinställd den är!gick bra länge men nyss när jag kollade var spriten het.vattnet värkar tappa tryck när de är så liten vattenåtgång.. ska prova med regulatorn nästa gång å öka till 13-1400 w bör ju vara lättare med vattnet då!
Användarvisningsbild
Lillis
Föredetta moderator
Inlägg: 232
Blev medlem: tor sep 11, 2003 2:00
Ort: I k?llarn

FET foa!!!

Inlägg av Lillis »

Tjena grabbar!
Själv kör jag med en svebryregulator och det är nog det bästa på marknaden för att reglera en destillationsapparat.
Jag ställer alltid in vattnet först sedan reglerar jag på svebryn tills spriten kommer i lagom fart. Hoppas allting ordnar sig personligen tycker jag fetisen är väldigt lättkörd.

Lillis
Användarvisningsbild
caolila
Bryggare
Inlägg: 162
Blev medlem: tis maj 16, 2006 2:00

FET foa!!!

Inlägg av caolila »

vaffan lever forumet endå! :D kulkul. okej är de nån skillnad på svebry och andra regulatorer? har en liknande (kanske lika inte jag som gjort den) ska prova den nått tag är inte så teknisk så ja läre ha hjälp och koppla in den men med den lär de bli topp bra sprit fin mackapär den där fetfoan :lol:
Användarvisningsbild
Ratzinger
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: tor mar 16, 2006 1:00

FET foa!!!

Inlägg av Ratzinger »

Grattis till ett mycket snyggt bygge!

På bilden så ser det ut som ditt första kylrör är grövre än det andra, stämmer detta?
På ritningen, om jag förstått den rätt, så har ju båda kylrören samma dimension.
Användarvisningsbild
zoider
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: sön mar 02, 2008 20:09
Ort: Källaren

FET foa!!!

Inlägg av zoider »

Jag har byggt en jag med funkar kanon :D använder 12 15 18 28 och kolonnen är 35mm
Motorer utan turbo SUGER!
Användarvisningsbild
valdemar105
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: sön feb 24, 2008 19:59

Fetfoa!

Inlägg av valdemar105 »

Trevligt att se en konstnär i arbete! Mycket snyggt jobb.
Helipop
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: sön aug 09, 2009 19:52

FET foa!!!

Inlägg av Helipop »

Fan man blir kär när man ser såna där cleana klädkrokar. Lika mycket konst som det är facinerande hur någon kom på ritningen till den. Jag talar alltså om dom sjukt fina FOA:arna i kopparglans. En dag ska jag med åstakomma nåt liknande. =)
Användarvisningsbild
jimmy.f
Bryggmästare
Inlägg: 577
Blev medlem: tor okt 15, 2009 20:15
Ort: Stockholm

FET foa!!!

Inlägg av jimmy.f »

Mäkta imponerad! Vilkett snyggt bygge!! Blir så avundsjuk..
Häll aldrig sprit på en björn som sover!
Det är spritmissbruk!!
Frukost
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: tor jan 28, 2010 14:25

FET foa!!!

Inlägg av Frukost »

körde min för första gången idag.. står och går än.. fått ut 3,5l på ca 5h då har ja räkna med uppvärmingen.. ligger på 95-96% och verkar va bra kvalité. det som kommer ut nu på slutet tycler ja börjar lukta rätt illa dock
nsren
Turbojäsare
Inlägg: 27
Blev medlem: sön aug 23, 2009 21:57
Ort: åhus

FET foa!!!

Inlägg av nsren »

Hej !

Lite sugen på att sånt här bygge blir man när man ser denna snygga skapelse :)

Men jag skulle vilja ha en beskrivning på hur du konade rören så du slapp muffar, gärna en med lite blider osv :)
Skriv svar

Återgå till "FOA"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster